Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-08, 07:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Gäller iofs all aktiehandel.

Lägger också en del i SBB. De får ordning på ekonomin, har underliggande värden samt att räntorna sjunker. Det tillsammans med att Akelius har ett getöga på bolaget gör att jag ser SBB som en mycket pigg krydda i portföljen.

Du ser ingen risk för nyemission eller avyttringar?
Citera
2024-04-08, 12:46
Medlem
D-aktien fortsätter att dra och ligger en bra bit 2 kr upp. Blankningen sjunker sakta.
Citera
2024-04-08, 18:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du ser ingen risk för nyemission eller avyttringar?
Absolut, vilket inte är speciellt unikt för något fastighetsbolag 2024. Risken är given, men väljer att se uppsidan. Och som sagt, det är pengar jag har råd att torska.
Citera
2024-04-13, 13:39
Medlem
Ringhals3s avatar
SBB flyttar fram publiceringsdatumet för flera delårsrapporter.

Rapporten för det första kvartalet i år skulle egentligen ha kommit den 26 april men nu är det i stället den 6 maj som gäller, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Rapporterna för det andra och tredje kvartalet flyttas fram till den 28 augusti respektive den 28 november. Tidigare skulle de ha publicerats den 16 juli respektive den 25 oktober.

SBB:s årsredovisning för fjolåret kommer att presenteras under vecka 18.

Detta väcker ju onekligen endel frågor.
Citera
2024-04-13, 14:35
Medlem
Citat:

Rapporten för det första kvartalet i år skulle egentligen ha kommit den 26 april men nu är det i stället den 6 maj som gäller, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Rapporterna för det andra och tredje kvartalet flyttas fram till den 28 augusti respektive den 28 november. Tidigare skulle de ha publicerats den 16 juli respektive den 25 oktober.

Mm spännande! Men SBB förklarar det med en mer omfattande bolags-struktur?
Citera
2024-04-13, 16:32
Medlem
Citat:

Du får ha i åtanke att företaget kan ha skötts mycket dåligt under flera år och att fixa till det tar tid och även om företaget har skötts okej så ändrar folk saker till olika för passa dom mer.

Att den skjuts fram ifrån 26:e April till 6:e Maj är 1 vecka & 3 dar så inget att höja ögonbrynet för.

Sen så skjuts den ena ifrån 16:e Juli till 28:e Augusti så typ 1 månad & lite över 1 vecka, sen skjuts den andra ifrån 25:e Oktober till 28:e November så här 1 månad.

Inget speciellt bli orolig över, dom knuffade fram saker föra året och det gav inga problem.

Nu har dom knuffat fram en delårs rapport 1 vecka, antingen för få lite extra tid eller andrum. Dom kan ha flyttat fram det en vecka bara för att se om 1 vecka extra hjälper och så flyttar dom 2 andra mötena bakåt sen om dom märker att 1 vecka extra är tillräckligt.

Om dom märker att 1 vecka är inte tillräckligt så låter dom nog dom andra vara 1 månad framåt som dom är nu.

Dock är det goda nyheter att dom har betalat av sin Obligation som skulle gå ut nyligen vilket visar att dom har pengar, hade inga tvivel alls eftersom Leiv Synnes är som sagt ett hungrigt lejon/tiger/björn.
Citera
2024-04-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du får ha i åtanke att företaget kan ha skötts mycket dåligt under flera år och att fixa till det tar tid och även om företaget har skötts okej så ändrar folk saker till olika för passa dom mer.

Att den skjuts fram ifrån 26:e April till 6:e Maj är 1 vecka & 3 dar så inget att höja ögonbrynet för.

Sen så skjuts den ena ifrån 16:e Juli till 28:e Augusti så typ 1 månad & lite över 1 vecka, sen skjuts den andra ifrån 25:e Oktober till 28:e November så här 1 månad.

Inget speciellt bli orolig över, dom knuffade fram saker föra året och det gav inga problem.

Nu har dom knuffat fram en delårs rapport 1 vecka, antingen för få lite extra tid eller andrum. Dom kan ha flyttat fram det en vecka bara för att se om 1 vecka extra hjälper och så flyttar dom 2 andra mötena bakåt sen om dom märker att 1 vecka extra är tillräckligt.

Om dom märker att 1 vecka är inte tillräckligt så låter dom nog dom andra vara 1 månad framåt som dom är nu.

Dock är det goda nyheter att dom har betalat av sin Obligation som skulle gå ut nyligen vilket visar att dom har pengar, hade inga tvivel alls eftersom Leiv Synnes är som sagt ett hungrigt lejon/tiger/björn.
Ja men visst!
Citera
2024-04-17, 11:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja men visst!

SBB är faktiskt bara den näst mest blankade aktien just nu! Att blankarna inte stänger nu på 4,14 kr är i och försig ett omen ....men vaf fan!
Citera
2024-04-20, 01:46
Medlem
Jag satsar en liten del och får se om det går bra? Jag har förlorat några tusen innan men tror på god lycka nu?
Citera
2024-04-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag satsar en liten del och får se om det går bra? Jag har förlorat några tusen innan men tror på god lycka nu?

Jag själv hade inte vågat köpt något först efter utdelningen som förväntas komma här i juni. Kan nog lätt dippa ner mot 1-2 kr efter den massiva utbetalningen till aktieägarna, om jag får gissa. Har en del investerat i sbb så får se om man vågar återinvestera utdelningen.
Citera
2024-04-20, 08:48
Medlem
Att företaget nu tvingas att betala ut utdelning till aktieägarna kommer innebära att belåningen måste öka. Inte direkt så smart att göra det när räntan är hög.

Stamaktie A, 209 977 491 st x 1,44 kr
Stamaktie B, 1 244 638 157 st x 1,44 kr
Stamaktie D, 193 865 905 st x 2 kr

Total utdelning 691 891 675 kr om jag räknat rätt.

Inte helt kul att tvingas att låna närmare 700 miljoner kronor för att betala ut utdelning. Dels ska man betala ränta på lånet och amortera bort skulden under rimlig tid innan man kan lämna utdelning i framtiden. Medför påverkan av kassaflöde med ca 250 miljoner kronor per år de kommande 4 åren.
Citera
2024-04-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Jag själv hade inte vågat köpt något först efter utdelningen som förväntas komma här i juni. Kan nog lätt dippa ner mot 1-2 kr efter den massiva utbetalningen till aktieägarna, om jag får gissa. Har en del investerat i sbb så får se om man vågar återinvestera utdelningen.
Bra poäng ändå men samtidigt får vi just utdelning och tror inte den ska sjunka så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att företaget nu tvingas att betala ut utdelning till aktieägarna kommer innebära att belåningen måste öka. Inte direkt så smart att göra det när räntan är hög.

Stamaktie A, 209 977 491 st x 1,44 kr
Stamaktie B, 1 244 638 157 st x 1,44 kr
Stamaktie D, 193 865 905 st x 2 kr

Total utdelning 691 891 675 kr om jag räknat rätt.

Inte helt kul att tvingas att låna närmare 700 miljoner kronor för att betala ut utdelning. Dels ska man betala ränta på lånet och amortera bort skulden under rimlig tid innan man kan lämna utdelning i framtiden. Medför påverkan av kassaflöde med ca 250 miljoner kronor per år de kommande 4 åren.
Inte kul men sånt är livet och ändå har vi sett insynsköp av VD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in