2022-07-20, 11:56
Medlem
Pungpuckels avatar
Gärna för mig.
Jag trött på att jobba med ansvarslöst pack som sjukskriver sig så fort solen tittar fram på en måndag.
Citera
2022-07-20, 12:14
Medlem
Jag brukar alltid pissa på cheferna och deras åsikter. Hade någon chef ringt mig och velat via video sett att jag har feber så hade jag suttit och runkat på videon istället för att visa honom termometern. Detta eftersom jag gillar att förnedra så mycket som möjligt.

Om jag får sparken efter en sådan situatione så skiter jag i det helt och hållet då jag har mina taktiker att hitta jobb och det har aldrig varit problem hittills.
Citera
2022-07-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Föreställ er att ni nyligen börjat på ett nytt jobb. Ni har jobbat där i kanske 2 månader. En kväll börjar ni känna att ni fryser och har ont i halsen. Ni vaknar nästa morgon med feber och ännu mer halsont, ni har dessutom svårt att prata då halsen är igentäppt.

Ni ringer eran chef för att sjukskriva er. Chefen svarar då "ja du låter förkyld på rösten, men nu är det så att vi har haft ovanligt mycket sjukskrivningar på sista tiden. Så jag skulle behöva dubbelkolla så du inte fejkar detta. Jag kommer göra så att jag ringer upp dig med videosamtal snart så får du stoppa in febertermometern i munnen och vara synlig i bild hela tiden så du inte stoppar den mot en glödlampa eller liknande. Så visar du upp temperaturen på termometern framför kameran."

Hade köpt en gammal Nokia telefon och sagt till chefen jag har ett nytt nr. Sen förklarat att jag bara äger en gammal Nokia som inte har facetime
Citera
2022-07-20, 12:39
Medlem
Citat:
Föreställ er att ni nyligen börjat på ett nytt jobb. Ni har jobbat där i kanske 2 månader. En kväll börjar ni känna att ni fryser och har ont i halsen. Ni vaknar nästa morgon med feber och ännu mer halsont, ni har dessutom svårt att prata då halsen är igentäppt.

Ni ringer eran chef för att sjukskriva er. Chefen svarar då "ja du låter förkyld på rösten, men nu är det så att vi har haft ovanligt mycket sjukskrivningar på sista tiden. Så jag skulle behöva dubbelkolla så du inte fejkar detta. Jag kommer göra så att jag ringer upp dig med videosamtal snart så får du stoppa in febertermometern i munnen och vara synlig i bild hela tiden så du inte stoppar den mot en glödlampa eller liknande. Så visar du upp temperaturen på termometern framför kameran."

Låter fullständigt extremt. Min chef har ett större kontrollbehov än åtminstone 95% av alla chefer, vilket skapar en hel del problem. Men inte ens han har någonsin gjort så här.
Citera
2022-07-20, 12:58
Medlem
Emellies avatar
Är detta ett rent fiktivt scenario eller har någon faktiskt råkat ut för något liknande?

Jag hade inte tyckt att det var okej eftersom det visar att chefen inte litar på mig, och det skulle kännas märkligt. Antagligen rör det sig om en kall och hård chef som inte bryr sig om vilket slags arbetsklimat sådant här skapar.

Jag sjukskriver mig väldigt sällan, men hade jag gjort det ofta så kan jag ha någon slags förståelse för att chefen kräver video, men vid det laget har det antagligen gått för långt redan.
Citera
2022-07-20, 13:06
Medlem
Pughs avatar
Hade spelat in samtalet och pressat firman på pengar för att inte läcka det till media.
Citera
2022-07-20, 13:07
Medlem
Pughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Låter fullständigt extremt. Min chef har ett större kontrollbehov än åtminstone 95% av alla chefer, vilket skapar en hel del problem. Men inte ens han har någonsin gjort så här.

På vilka sätt yppar sig kontrollbehoven?
Citera
2022-07-20, 13:10
Medlem
Absolut inte! Det är ett grovt övertramp från AGs håll.

Om AG vill kan denne propsa på läkarintyg. Det kan man ordna och det är allt AG kan kräva i detta fall.

Annars är det facket direkt!
Citera
2022-07-20, 14:11
Medlem
Ta av dig byxorna och smörj rikligt med vaselin och tryck upp stjärten i kameran samt tryck in termometern från 70 talet som din farmor hade.
Citera
2022-07-20, 20:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Gå med på det. Det kan ju bli skitkul och du vill ju ändå inte vara kvar på en sådan arbetsplats
- Inga problem, så kan vi göra.
Utför proceduren och diskutera resultatet.
- sådärja då var vi klara! Vill du ha en kopia på inspelningen?
Citera
2022-07-21, 01:09
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Du är inte tvingad att ange orsak till sjukskrivning öht. Och absolut inte första veckan.

Vid 8:e dagen lämnar man läkarintyg. Men det enda AG har rätt att se där är läkarens underskrift, hur nedsatt din arbetsförmåga är (%) samt datum. Om AG är misstänksam kan han dock begära in läkarintyg från dag 1. Men då ska ni allt ha haft en jobbig historik ihop.

I normala fall är man förstås helt öppen mot AG. Men visst, man kanske inte vill berätta att man spräckte bajan vid ett hårt knull

Nä. Diagnosdelen är den delen du har rätt att stryka som arbetstagare.

https://lawline.se/answers/maste-du-...n-arbetsgivare
Citera
2022-07-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Nä. Diagnosdelen är den delen du har rätt att stryka som arbetstagare.

https://lawline.se/answers/maste-du-...n-arbetsgivare
Tror vi menar samma sak. Vad är det kvar att stryka? Funktionsnedsättning och symptom leder fram till diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in