Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag räknade lite på vad det skulle kosta att ladda tesla model S med diesel. En dieselgenerator på 4kW drar ungefär 1,2 - 1,9 L per timme beroende på kvalitet . Vi räknar med 1,3 l/h.
Ett teslabatteri innehåller 103 kwh. Så 103/4= 25,8 timmar för att ladda den full med en total konsumtion av 33,5 liter diesel till en kostnad av 770 kr om dieseln kostar 23 kr /l.
Detta ger en förbrukning av 0,52 liter diesel per mil och milkostnad 12 kr givet en räckvidd på 65 mil.
Det känns inte så farligt. Det enda som suger är den långa laddningstiden. Vi kan lägga på 10% för förluster och det är fortfarande inte avskyvärt dåligt.
Jag skippade allt det där joxet och köpte en volvodiesel med den nyare D4:an, som i blandad stockholmskörning drar 0.53 (just nu).
Men en Tesla drar i runda slängar 2kWh per mil i snitt, så när elpriset är under 6 kronor, tjänar du ändå på det. Snabbladdning kan du ju glömma, det är 3-4 gånger elpriset tydligen. Kan du ladda den hemma ÄR det fortfarande en bra sak milmässigt sett. Även om du måste uppgradera dina huvudsäkringar för att hinna med att ladda 100kWh på en natt.
Men att enbart använda alla dessa snabbladdningsstationer - vilket är ett rån på rånet vi redan har ang elpriset - så behåller jag nog hellre min Volvo även om nån skulle GE mig en tesla. Ok, kanske inte, men av princip då.