• 1
  • 2
2022-07-24, 01:24
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Systemet har dålig verkningsgrad.

Använder tankers diesel-elektrisk framdrift ?

Jag tvivlar på den uppgiften, inte minst när det gäller större tanktonnage.

Det är idag vanligast på isbrytare, inte så vanligt på tankers idag. Men det första diesel elektriska skeppet var just en tanker.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vandal_(tanker)
Senast redigerad av bithax 2022-07-24 kl. 01:50.
Citera
2022-07-24, 02:04
Avstängd
bithaxs avatar
Tydligen så har det jag vill göra redan gjorts, av chevrolet. De hade en EV med bensindriven hjälpgenerator som hette Volt. Denna modell är numera ute ur sortimentet.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...n-foregangare/
Citera
2022-07-24, 03:10
Medlem
Koncepten har funnits länge..

Volvo ECC concept. År 1992. Gasturbin -> elektrisk

Jaguar C-X75,
https://www.greencarcongress.com/201...-20100930.html

Nästa år släpper dock Mazda en CX-30 PHEV.
Liten wankelmotor som bara laddar batterierna, kan inte direktdriva hjulen.
Bensintanken var dock patetisk. 9 liter tror jag.
https://www.motortrend.com/news/2022...nder-official/
Citera
2022-07-24, 03:13
Medlem
Och BMW i3 REx
Citera
2022-07-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Effektivitet.

Om du använder en motor (Värme -> kinetisk energi) för att ladda ett batteri via en generator som sedan används i en elektrisk motor för att återskapa kinetisk energi, så har du uppenbart förluster vid alla omvandlingar.

Att använda den genererade kinetiska energin direkt för att driva ett fordon saknar dessa förluster.

Att man ändå använder sig av det har oftast med en mjukare drivning att göra - och möjligheten att hantera vågar och toppar i förbrukningen bättre; se batteriet som en stötdämpare för energiförbrukning. Men effektiviteten är lägre.

Däremot i fallet stora fartyd som inte har klassisk propeller utan s.k pods, där är direkt kinetisk drift ett mekaniskt helvete; så man har elmotorer i dessa poddar. De medger en nivå av manövrering du kan kan få med en fast propeller.

Klart nog?

Förlusterna äts till stor del upp av att motorn kan gå på optimalt varvtal konstant.
Citera
2022-07-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Förlusterna äts till stor del upp av att motorn kan gå på optimalt varvtal konstant.
Som jag sa ovan; bilar har idag typ 8-växlade automater för att uppnå samma effektiva varvtal. Lastbilar har kanske 3x så många växlar idag, så det argumentet är i stort överspelat.

När det gäller fartyg eller t.ex dessa enorma hjullastare som används vid markbrytning, så är det rent mekaniska krav som har företräde.
Citera
2022-07-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Som jag sa ovan; bilar har idag typ 8-växlade automater för att uppnå samma effektiva varvtal. Lastbilar har kanske 3x så många växlar idag, så det argumentet är i stort överspelat.

När det gäller fartyg eller t.ex dessa enorma hjullastare som används vid markbrytning, så är det rent mekaniska krav som har företräde.

Du har rätt.

Tycker dock personligen att man borde exprimentera med tekniken i kombination med vatteninjektion i förbränningsmotorn.

Där finns fortfarande mycket att hämta.
Citera
2022-07-29, 08:09
Medlem
Kan vara att det kostar mycket att tillverka, väger för mycket eller något annat. Samhället (eller egentligen: politikerna) vill nu mera mest att vi ska övergå till helt elektriskt drivna bilar, p.g.a miljön. Elektriciteten kommer sedan att "skapas" av att bränna kol som kommer förstöra vår miljö ännu mer.
Citera
2022-08-07, 16:55
Avstängd
bithaxs avatar
Jag räknade lite på vad det skulle kosta att ladda tesla model S med diesel. En dieselgenerator på 4kW drar ungefär 1,2 - 1,9 L per timme beroende på kvalitet . Vi räknar med 1,3 l/h.

Ett teslabatteri innehåller 103 kwh. Så 103/4= 25,8 timmar för att ladda den full med en total konsumtion av 33,5 liter diesel till en kostnad av 770 kr om dieseln kostar 23 kr /l.

Detta ger en förbrukning av 0,52 liter diesel per mil och milkostnad 12 kr givet en räckvidd på 65 mil.

Det känns inte så farligt. Det enda som suger är den långa laddningstiden. Vi kan lägga på 10% för förluster och det är fortfarande inte avskyvärt dåligt.
Senast redigerad av bithax 2022-08-07 kl. 17:01.
Citera
2022-08-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag räknade lite på vad det skulle kosta att ladda tesla model S med diesel. En dieselgenerator på 4kW drar ungefär 1,2 - 1,9 L per timme beroende på kvalitet . Vi räknar med 1,3 l/h.

Ett teslabatteri innehåller 103 kwh. Så 103/4= 25,8 timmar för att ladda den full med en total konsumtion av 33,5 liter diesel till en kostnad av 770 kr om dieseln kostar 23 kr /l.

Detta ger en förbrukning av 0,52 liter diesel per mil och milkostnad 12 kr givet en räckvidd på 65 mil.

Det känns inte så farligt. Det enda som suger är den långa laddningstiden. Vi kan lägga på 10% för förluster och det är fortfarande inte avskyvärt dåligt.

Jag skippade allt det där joxet och köpte en volvodiesel med den nyare D4:an, som i blandad stockholmskörning drar 0.53 (just nu).

Men en Tesla drar i runda slängar 2kWh per mil i snitt, så när elpriset är under 6 kronor, tjänar du ändå på det. Snabbladdning kan du ju glömma, det är 3-4 gånger elpriset tydligen. Kan du ladda den hemma ÄR det fortfarande en bra sak milmässigt sett. Även om du måste uppgradera dina huvudsäkringar för att hinna med att ladda 100kWh på en natt.

Men att enbart använda alla dessa snabbladdningsstationer - vilket är ett rån på rånet vi redan har ang elpriset - så behåller jag nog hellre min Volvo även om nån skulle GE mig en tesla. Ok, kanske inte, men av princip då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in