Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Vilket ålande för att slippa erkänna att det är Riksdagen som har lagt ner kärnkraften med början söderifrån, vilket gör att elbristen tvingar upp priserna i syd. Nejnej, det är ELBOLAGENS fel, inte Riksdagens. Du är ju inte seriös, allt du vill göra är att gnälla, sedan känns det bra igen, fast hålet i plånkan är större än någonsin. När en sådan apa som du sitter med alldeles för lite käk i skafferiet i slutet av sommaren -23, vad händer då ? PAPPA JAEEE HUNGRI VA E MATEN. Vad gör du då din apa? När dina efterblivna mongobarn får börja leva på lagrat späck? Ska du ner och gnälla på ICA för att maten är så dyr? Eller ska du gnälla på Riksdagen för att de strypt den inhemska matproduktionen pga påbud från EU, WEF och FN samtidigt som det är stopp för ryskt spannmål? Nej nej, det är ICA-HANDLARENS fel som tar för mycket betalt! Jävla apa! Efter att inbördeskriget är över ska jag se till att du hamnar uppstoppad på Naturhistoriska Riksmuseet som ett skräckexempel på en äkta svenne bonnläpp tillsammans med med andra uppstoppade monster som en kalv med två huvuden, den legendariska skvadern och en äkta skåning (med stamtavla).

Apa kan du vara själv, jag är realist och lever enligt det.

Men om du tycker att elbolagens priser är rimliga så sätter jag dig i kategorin av puckon, samma som elbolagen som bara suger ut varenda krona de kan utan enda tanke på konsekvenserna.
Citera
2022-08-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Är vår hantering av Ryssland, Nato och EU värt detta?

Hur kommer hushållen att agera och reagera?

Spartips? Bättre att lära av prepparna och satsa på torrfoder än att ha en elavbrotts-rutten älg i frysen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-strypt-gasen

Fantasier och kommer aldrig hända
Citera
2022-08-01, 12:25
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quendi
Vilket dravel. Finns gott om uran att tillgå för USA och alla andra länder, t.ex. i Kanada.

"De viktigaste länderna för kommersiell uranbrytning är Kazakstan, Kanada pch Australien . I Sverige används årligen cirka 1 500 ton naturligt uran, vilket köps på världsmarknaden. Anrikningstjänsterna till det svenska reaktorbränslet köps på världsmarknaden främst från Frankrike, Holland och Storbritannien."
https://www.energiforetagen.se/energ...arnkraft/uran/
Det är uran-238, för kärnkraft används uran-235. Du kan inte läsa, man behöver anrika uran.
Citera
2022-08-01, 12:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men om du tycker att elbolagens priser är rimliga så sätter jag dig i kategorin av puckon, samma som elbolagen som bara suger ut varenda krona de kan utan enda tanke på konsekvenserna.
Det är köparna som bestämmer vad de vill betala och Sverige får inte hindra export. Elbolagen måste följa reglerna.
Citera
2022-08-01, 12:34
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ryssland kan sluta exportera uran till amerikanska kärnkraftverk - då kollapsar USA.
Omkring 46 procent av världens kapacitet att anrika uran finns i Ryssland.

Hur är det med Sverige? Varifrån köper Sverige uran för kärnkraftverket? Två av tre kärnkraftverk i Sverige hade avtal med ryska leverantörer av kärnbränsle innan konflikten i Ukraina.

Man kan "overfeeda" anrikningen, sen öppnar nu, när det börjar bli lönsamt upp "sovande" kapacitet. Samt har de redan börjat överfeeda anrikningen, som kommer dra upp priset på uran men det är det enda.

Sverige kan köpa från cameco, finns många ställen att köpa uran på, problemet är snarare att det kommer att bli brist på uran(U3O8 i icke anrikat format) för att priset var så lågt under så lång tid.

Uran i backen (U3O8) -> konverteras till UF6 -> anrikas till ca 4-5% U235 -> fabriceras till bränslestavar

Anrikningen kan man istället lämna kvar större andel U235 t.ex 0,3 % istället för en tails assay på 0,2%.

Men ja det drar upp priset på uran, men priset på uran är en ganska liten andel av priset på el, nu när priset är så högt så finns det goda marginaler att betala mer för uran, det sär snarare ett ickeproblem. Problemet är utvinningen av U3O8, som skulle behövas mer av, priset kommer att sticka iväg, vilket långsiktigt kommer att ge incitament att starta igång nya gruvor, men sånt tar tid. Finns en annan tråd om just investeringscaset men att det inte finns kapacitet för anrikning i väst är BS.
Senast redigerad av IgnoranceIsBliss 2022-08-01 kl. 12:37.
Citera
2022-08-01, 13:13
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Man kan "overfeeda" anrikningen, sen öppnar nu, när det börjar bli lönsamt upp "sovande" kapacitet. Samt har de redan börjat överfeeda anrikningen, som kommer dra upp priset på uran men det är det enda.
Sverige kan köpa från cameco, finns många ställen att köpa uran på, problemet är snarare att det kommer att bli brist på uran(U3O8 i icke anrikat format) för att priset var så lågt under så lång tid.
Uran i backen (U3O8) -> konverteras till UF6 -> anrikas till ca 4-5% U235 -> fabriceras till bränslestavar
Anrikningen kan man istället lämna kvar större andel U235 t.ex 0,3 % istället för en tails assay på 0,2%.
Men ja det drar upp priset på uran, men priset på uran är en ganska liten andel av priset på el, nu när priset är så högt så finns det goda marginaler att betala mer för uran , det sär snarare ett ickeproblem. Problemet är utvinningen av U3O8, som skulle behövas mer av, priset kommer att sticka iväg, vilket långsiktigt kommer att ge incitament att starta igång nya gruvor, men sånt tar tid. Finns en annan tråd om just investeringscaset men att det inte finns kapacitet för anrikning i väst är BS.
Priset på uran har redan stigit upp med 60-70 % under 2022. Anrikning av uran är en mycket dyr energikrävande process dessutom hård reglerad av icke-spridningsavtalet. Idag är det bara 6 lföretag som anrikar uran - kinesiskt CNNC, franskt Eurodif, ryskt Rosatom , tyskt Urenco, japanskt Jnfl , amerikanskt Usec

Clown Zelensky har deklamerat att Ukraina ska börja anrika uran ( sovjetisk teknologi finns). Det blev sista droppen för Ryssland.
Senast redigerad av loislois 2022-08-01 kl. 13:28.
Citera
2022-08-01, 13:43
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Priset på uran har redan stigit upp med 60-70 % under 2022. Anrikning av uran är en mycket dyr energikrävande process dessutom hård reglerad av icke-spridningsavtalet. Idag är det bara 6 lföretag som anrikar uran - kinesiskt CNNC, franskt Eurodif, ryskt Rosatom , tyskt Urenco, japanskt Jnfl , amerikanskt Usec

Clown Zelensky har deklamerat att Ukraina ska börja anrika uran ( sovjetisk teknologi finns). Det blev sista droppen för Ryssland.

Närmare 20% har priset stigit med ca 42$/lb låg det på i början av 2022, och nu ca 48$/lb (spot). Sen har ju priset på SWU gått upp också.
Citera
2022-08-01, 13:49
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Om det nu är Putin som ger elpriset så får vi väl bestrida fakturan?
När Vattenfall skickar räkningen så är det bara att skriva "fuck off putin" på kuvertet och lägga den på återvändande post.
Citera
2022-08-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är köparna som bestämmer vad de vill betala och Sverige får inte hindra export. Elbolagen måste följa reglerna.

"Måste"
De gör vaad fan de vill, det är redan vilda västern på deras priser.

Så om södra sverige vill betala 30 öre per kWh för elen, men tyskland vill betala 300 öre så får södra sverige också betala 300.

Det är det som stör mig. Man gör ingen skillnad på Sverige och Tyskland, man tar det högsta budet man får och skrattar hela vägen till banken trots att folk går i konkurs och får lämna sin hem i Sverige.

Man totalt skiter i det, man är så jävla giriga att man skiter totalt vad so händer i Sverige, bara man får sälja till överpriser till Tyskland.

Om jag hade jobbat på ett elbolag så hade jag sagt upp mig nu bara för att jag avskyr dom som in i helvete. Jävla pack, jävla utsugare.
Citera
2022-08-01, 14:11
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Om det nu är Putin som ger elpriset så får vi väl bestrida fakturan?
När Vattenfall skickar räkningen så är det bara att skriva "fuck off putin" på kuvertet och lägga den på återvändande post.
Vad har Putin med Hanna-avtalet mellan Sverige och Tyskland att göra?
Svenska Kraftnät och den tyska stamnätsoperatören 50 Hertz har tecknat ett intentionsavtal för en ny högspänningsledning mellan Sverige och Tyskland. Kabeln förväntas vara i drift senast år 2025 och är nästa steg i ambitionen om en ökad integrerad europeisk elmarknad.

– Ett glädjebesked. Den nya kabeln mellan Sverige och Tyskland kommer att öka försörjningstryggheten i Sverige och förväntas göra stor klimatnytta genom export av koldioxidsnål el till Tyskland, säger Annika Helker Lundström, vd för Svensk Vindenergi.

Planerna på en ny kabel mellan Sverige och Tyskland har funnits ett par år. Med intentionsavtalet har samarbetet mellan länderna intensifierats och länderna kommer nu gå vidare med en förstudie.

Förutom ökad klimatnytta bedöms den nya kabeln leda till ökad försörjningstrygghet och stora ekonomiska fördelar.
Citera
2022-08-01, 14:14
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
"Måste"
De gör vaad fan de vill, det är redan vilda västern på deras priser.

Så om södra sverige vill betala 30 öre per kWh för elen, men tyskland vill betala 300 öre så får södra sverige också betala 300.

Det är det som stör mig. Man gör ingen skillnad på Sverige och Tyskland, man tar det högsta budet man får och skrattar hela vägen till banken trots att folk går i konkurs och får lämna sin hem i Sverige.

Man totalt skiter i det, man är så jävla giriga att man skiter totalt vad so händer i Sverige, bara man får sälja till överpriser till Tyskland.

Om jag hade jobbat på ett elbolag så hade jag sagt upp mig nu bara för att jag avskyr dom som in i helvete. Jävla pack, jävla utsugare.
Nu är det ju staten genom Vattenfall som är den överlägset största producenten av el så de höga priserna kommer ju alla till del genom allt fint som staten gör för pengarna.
Citera
2022-08-01, 14:54
Medlem
KalleAnkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Nu är det ju staten genom Vattenfall som är den överlägset största producenten av el så de höga priserna kommer ju alla till del genom allt fint som staten gör för pengarna.
Yay! Ökad blatteimport och flera vindkraftverk. Tack staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in