Citat:
Ursprungligen postat av
stkstk
Jag tror att det r servicetunnlar fr Vakin och r i bruk.
Ume energi ger tunnlarna, gr frn vrmeverket p lidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska ven finnas en avgrening mitt i tunneln som gr mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar r inte omjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars gr det att smyga sig ner via lidhemsanlggningen, finns nmligen en ramp som leder hela vgen upp till taket, dr diverse fnster eller takluckor brukar st ppna. De stora ingngarna till tunnlarna r ganska rejlt lsta och larmade s inte lnt att frska ta sig in via dom.
Fr vrigt s ska det finnas liknande vrmekulvertar vid vrmestation Ryttaren utanfr gamla stadshuset, samt vid universitetets vrmeverk mittemot biologihuset.
P I20 finns fr vrigt en del smbunkrar som man kan vernatta i, samt den plomberade ledningscentralen som diskuterats tidigare i trden. Finns ven ett relativt stort underjordiskt ammunitionsfrrd men det r fortfarande i bruk s frsk inte ens.
Har ftt hra att det skall finnas en lng och stor underjordisk gng p ngra hundra meter med en massa rum under hagaskolan? Aldrig varit dr och kunna bekrfta detta men kanske detta r en del av den mytomspunna servicekulverten som gr mellan sjukhuset och som lper under stan?
Mitt under stan ska det ven finnas en 4 meter bred kulvert som lper under hela torget frn haga, ska visst vara mjligt att g upprtt i denna d den byggdes om p 70-80 talet. Fanns en lucka vid thulehuset som numera r vertckt av det nya hotellet, kanske ledde denna lucka ner i kulverten?
P tal om vertckta saker s fanns det ett underjordiskt "hemligt rum" vid sjukhuset som numera ligger under det nybyggda Hjltarnas hus.
I vrigt s finns det vl en mindre skyddsbunker i rdberget p grisbacka, dock plomberad. Fgelkyrkogrden, ocks lst. Finns en mindre bro mellan teg och n som man fortfarande kan klttra in i men som inte r s vrst intressant om man inte r intresserad av Umes graffittiscen frn 15 r sen.
Finns vl hur mycket smsaker som helst att UEa i stan men inget stort som gamla slussen eller frgfabriken (RIP) i Stockholm direkt. Brattby r vl s nra man kommer, dock s beryktas det att det kommer att rivas inom ngot r. Ngon fr dock grna gra ett besk p gamla omformarstationen utanfr vindeln om ngon har ork och tid...