Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-13, 20:01
Medlem
Tjena, har nyligen flyttat till Ume och r intresserad av UE. Ser att den hr trden inte anvnts p lnge men undrade om ngon har ngra frslag p roliga stllen att utforska. Var i brattbys mentalsjukshus i somras och kan rekommendera det, dock mste man se till att gubben som ger stllet inte ser dig och risken r ocks att det r folk dr inne men nd ett vldigt intressant stlle att utforska. Har hrt snack om de hr tunnlarna vid hamrinsberget, r det ngon som vet om de r kvar och om det gr att komma in?
Citera
2021-05-15, 08:09
Medlem
Jag tror att det r servicetunnlar fr Vakin och r i bruk.

Citat:
Ursprungligen postat av dawgp
Tjena, har nyligen flyttat till Ume och r intresserad av UE. Ser att den hr trden inte anvnts p lnge men undrade om ngon har ngra frslag p roliga stllen att utforska. Var i brattbys mentalsjukshus i somras och kan rekommendera det, dock mste man se till att gubben som ger stllet inte ser dig och risken r ocks att det r folk dr inne men nd ett vldigt intressant stlle att utforska. Har hrt snack om de hr tunnlarna vid hamrinsberget, r det ngon som vet om de r kvar och om det gr att komma in?
Citera
2022-07-08, 16:15
Medlem
Gamla slakteriet p teg
Citera
2022-08-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stkstk
Jag tror att det r servicetunnlar fr Vakin och r i bruk.

Ume energi ger tunnlarna, gr frn vrmeverket p lidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska ven finnas en avgrening mitt i tunneln som gr mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar r inte omjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars gr det att smyga sig ner via lidhemsanlggningen, finns nmligen en ramp som leder hela vgen upp till taket, dr diverse fnster eller takluckor brukar st ppna. De stora ingngarna till tunnlarna r ganska rejlt lsta och larmade s inte lnt att frska ta sig in via dom.

Fr vrigt s ska det finnas liknande vrmekulvertar vid vrmestation Ryttaren utanfr gamla stadshuset, samt vid universitetets vrmeverk mittemot biologihuset.

P I20 finns fr vrigt en del smbunkrar som man kan vernatta i, samt den plomberade ledningscentralen som diskuterats tidigare i trden. Finns ven ett relativt stort underjordiskt ammunitionsfrrd men det r fortfarande i bruk s frsk inte ens.

Har ftt hra att det skall finnas en lng och stor underjordisk gng p ngra hundra meter med en massa rum under hagaskolan? Aldrig varit dr och kunna bekrfta detta men kanske detta r en del av den mytomspunna servicekulverten som gr mellan sjukhuset och som lper under stan?

Mitt under stan ska det ven finnas en 4 meter bred kulvert som lper under hela torget frn haga, ska visst vara mjligt att g upprtt i denna d den byggdes om p 70-80 talet. Fanns en lucka vid thulehuset som numera r vertckt av det nya hotellet, kanske ledde denna lucka ner i kulverten?

P tal om vertckta saker s fanns det ett underjordiskt "hemligt rum" vid sjukhuset som numera ligger under det nybyggda Hjltarnas hus.

I vrigt s finns det vl en mindre skyddsbunker i rdberget p grisbacka, dock plomberad. Fgelkyrkogrden, ocks lst. Finns en mindre bro mellan teg och n som man fortfarande kan klttra in i men som inte r s vrst intressant om man inte r intresserad av Umes graffittiscen frn 15 r sen.

Finns vl hur mycket smsaker som helst att UEa i stan men inget stort som gamla slussen eller frgfabriken (RIP) i Stockholm direkt. Brattby r vl s nra man kommer, dock s beryktas det att det kommer att rivas inom ngot r. Ngon fr dock grna gra ett besk p gamla omformarstationen utanfr vindeln om ngon har ork och tid...
Citera
2022-08-10, 22:42
Medlem
Jag lskar sjlv Eurasia Restaurant i Ume centrum. Jag och polarna drar dit och d kan alla ta vad de vill ha. En vill ha pizza, en vill ha en kttbit och en vill ha kina mat. lskar det stllet. Vrt att ka upp till Ume bara fr detta.

Vgbeskrivning finns hr nedan
https://www.google.se/maps/place/Eur...7!4d20.2612253
Citera
2023-03-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Har ftt hra att det skall finnas en lng och stor underjordisk gng p ngra hundra meter med en massa rum under hagaskolan? Aldrig varit dr och kunna bekrfta detta men kanske detta r en del av den mytomspunna servicekulverten som gr mellan sjukhuset och som lper under stan?

Spnnande. Minns att kllaren p hgstadiedelen var vldigt stor. Vi spenderade mnga raster dr nere d de hade pingisbord uppradade nstan hela vgen och man kunde lna racket och boll. Fanns mnga lsta drrar dr nere vill jag minnas. Vissa var frrd och tminstone ett skyddsrum, men jag kan mycket vl tnka mig att ngon/ngra ledde vidare till fler gngar.

Om de inte rensat mlningarna frn vggarna kan det vara smroligt att titta p fr ngon som inte varit dr. Det var elever som mlade vggarna fr en himla massa r sedan och de var allt annat n rumsrena kan jag lova haha. Riktigt sjuka saker vill jag minnas, till exempel en Kalle Anka med ett praktstnd och dylikt. Frstod inte alls hur lrarna godknde det eller snarare hur ingen hade reagerat och mlat ver det!
Citera
2023-03-16, 22:57
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Ume energi ger tunnlarna, gr frn vrmeverket p lidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska ven finnas en avgrening mitt i tunneln som gr mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar r inte omjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars gr det att smyga sig ner via lidhemsanlggningen, finns nmligen en ramp som leder hela vgen upp till taket, dr diverse fnster eller takluckor brukar st ppna. De stora ingngarna till tunnlarna r ganska rejlt lsta och larmade s inte lnt att frska ta sig in via dom.

Jag och ngra kompisar gick ner i tunneln frn Mariehem. Har fr mig att det var en lucka och sedan en stor jrntrappa ner. Tunneln r ganska bred & fin och det gr utmrkt att cykla dr nere. Fortstter man mot Fridhemsgymnasiet, s gr det nog utmrkt att kra bil dr nere. Porten vid skolan r ganska stor, s dr kommer man nog in med en lastbil. Det finns en liten dr vid sidan ifall man vil g ut dr.

Frn Mariehem mot lidhem s passerar man sjukhuset. Dr finns en lucka, s att man kan kliva ut i ett frrd. Vi gjorde inget mer n ppnade luckan innan vi cyklade vidare mot lidhem. Nu r det mnga r sedan vi var dr, s det kanske inte r lika enkelt att rra sig dr nere.
Citera
2023-03-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag och ngra kompisar gick ner i tunneln frn Mariehem. Har fr mig att det var en lucka och sedan en stor jrntrappa ner. Tunneln r ganska bred & fin och det gr utmrkt att cykla dr nere. Fortstter man mot Fridhemsgymnasiet, s gr det nog utmrkt att kra bil dr nere. Porten vid skolan r ganska stor, s dr kommer man nog in med en lastbil. Det finns en liten dr vid sidan ifall man vil g ut dr.

Frn Mariehem mot lidhem s passerar man sjukhuset. Dr finns en lucka, s att man kan kliva ut i ett frrd. Vi gjorde inget mer n ppnade luckan innan vi cyklade vidare mot lidhem. Nu r det mnga r sedan vi var dr, s det kanske inte r lika enkelt att rra sig dr nere.

Tjena! Blev jvligt intresserad d jag sjlv bor i Mariehem, skulle grna vilja utforska det sjlv. Vart finns denna ingng frn Mariehem och leder den till ngon annan plats n bara Maja Beskow?
Citera
2023-03-17, 22:39
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbinatorn
Tjena! Blev jvligt intresserad d jag sjlv bor i Mariehem, skulle grna vilja utforska det sjlv. Vart finns denna ingng frn Mariehem och leder den till ngon annan plats n bara Maja Beskow?

Det r lnge sedan jag var dr, men mellan Liljansberget och Mariehem finns ett omrde som kallas Olofsdal.

Kolla kartan i det hr PDF dokumentet. Olofsdal befinner sig ngra hundra meter frn Coop p andra sidan Mariehemsvgen.

http://www.diva-portal.se/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Citera
2023-03-19, 12:50
Medlem
Citat:
Det r lnge sedan jag var dr, men mellan Liljansberget och Mariehem finns ett omrde som kallas Olofsdal.

Kolla kartan i det hr PDF dokumentet. Olofsdal befinner sig ngra hundra meter frn Coop p andra sidan Mariehemsvgen.

Nu vet jag inte om det r jag som r trg, men skulle du kunna ge en mer exakt position p ingngen? Enligt kartlggningen p dokumentet s kunde jag inte se att det skulle finnas ngon ingng vid Olofsdal?
Citera
2023-03-19, 12:56
Medlem
Citat:

Fr urskta mig! Sg lite fel p kartan men ser nu att det faktiskt ligger i Olofsdal. Mitt fel!
Citera
2023-03-19, 13:05
Medlem
Citat:

Men hur ltt r det att g ner i de? Ngot man ska tnka p? Tnker p luften och ventilationsmssigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in