Citat:
Ursprungligen postat av
David86
..och då hade man såklart plöjt ner en ledning till så är vi tillbaka i samma situation igen.
Man får naturligtvis tillse att inte bygga ännu fler ledningar. När dom nuvarande ledningarna byggdes, så var situationen helt annorlunda. Då hade Sverige mycket mer pålitlig energiförsörjning. Den pålitliga energiförsörjningen har sedan bytts ut mot opålitlig vindkraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Vi exporterar mer än dubbelt så mycket från SE4 än barsebäck producerade, varför skulle det lösa något att tillföra mer energi när där inte finns någon brist från början?
I södra Sverige är det brist. Södra Sverige är helt beroende av tillförsel av el norrifrån. En stor del av elen som kommer in norrifrån åker sedan vidare under Östersjön, vilket kanske inte är lämpligt i rådande läge. Men södra Sverige har brist på egen elförsörjning. Tidigare fanns 9 atomkraftsreaktorer i Götaland. Nu finns 3 kvar. Det är inte vettigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Faktum är att vi producerar mycket mer än vi behöver i dagsläget, priserna i Sverige har absolut ingenting att göra med någon energibrist inom vårt land. De tillfällen vi importerar är ju snarare när någon reaktor nödstoppas samtidigt som det är vindstilla.
Jag kan hålla med om att vi behöver begränsa exporten så länge det råder brist i Sverige. Exporten är ett problem. Jag ville bara påpeka att exporten är ett mindre problem än dom 4096 Megawatt som har tagits bort från södra Sveriges elnät helt i onödan, för att tillfredställa Miljöpartiets galna önskemål.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Missförstå mig inte, jag är all in för att återstarta alla reaktorer i landet inkl Barsebäck, överskottet får gärna exporteras, men hade det på lång sikt löst elpriserna? Knappast, kabeln till Tyskland hade hamnat i havet snabbare än reaktorn hade startat..
Jo, nya reaktorer skulle lösa problemet. Jag tror inte att någon (
med undantag för Miljöpartiet) skulle tycka att det är en bra idé att bygga nya kablar i nuvarande läge. När vi har byggt upp tillräckligt mycket energiförsörjning för vårt eget behov, och har ett överskott,
då kan det vara en bra idé att bygga fler exportkablar, men inte innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Klockan är nu nästan 1 på natten, SE4 har ett elpris på 4 kr / kWh. Sverige producerar 15400 MW och exporterar 4800 MW varav 2900 MW lämnar Sverige från SE4. Det finns alltså absolut ingen energibrist att tala om i SE4. Att skåningar ska betala hutlösa priser för att grannländerna har gjort bort sig är orimligt.
Grannländerna har gjort bort sig. Även många svenskar, inklusive skåningar, har också gjort bort sig genom att rösta på dom partier som har skapat eländet. Lyckligtvis har Sveriges "gröna" parti inte lyckats lika bra som kollegorna i Tyskland med att sabotera miljövänlig energiförsörjning.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Såklart, men jag ser inte att Sverige förlitar sig på vindkraftverk i någon större utsträckning, det är inte Vi som får problem när det slutar blåsa, det är våra grannar. Det har blåst blygsamt i två dygn nu, trots det har vi 30% mer el än vi behöver.
Jag förstår att det är provokativt med dessa höga priser, samtidigt som elen Sverige strömmar ut ur Sverige.