Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-20, 20:52
Medlem
wwrs avatar
Ett delvis statligt mångmiljardprojekt säger sig ha startat produktion vid årsskikftet och har över ettusen anställda i Skellefteå. När man frågar efter ekonomi och produktion hänvisas man till en ett år gammal artikel i sensationsmedia och nyligen utbrast en Northvoltsupporter triumferande i tråden att nu kunde Northvolt allt uppvisa produktion. Det rörde sig då om en bisats i en tidningsartikel där reportern skrev att den Scanialastbil som kansler Scholz provkörde hade Northvoltbatterier!

Skicka större tidningar och statens revisorer på företaget. Men ingen vågar eftersom det är EU-pengar inblandade och då får högre politiker och större tidningar munkavle.
Senast redigerad av wwr 2022-08-20 kl. 20:59.
Citera
2022-08-20, 21:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett delvis statligt mångmiljardprojekt säger sig ha startat produktion vid årsskikftet och har över ettusen anställda i Skellefteå. När man frågar efter ekonomi och produktion hänvisas man till en ett år gammal artikel i sensationsmedia och nyligen utbrast en Northvoltsupporter triumferande i tråden att nu kunde Northvolt allt uppvisa produktion. Det rörde sig då om en bisats i en tidningsartikel där reportern skrev att den Scanialastbil som kansler Scholz provkörde hade Northvoltbatterier!

Skicka större tidningar och statens revisorer på företaget. Men ingen vågar eftersom det är EU-pengar inblandade och då får högre politiker och större tidningar munkavle.

Fanns det något smaskigt att berätta så skulle media berätta. Oegentligheter har redan rapporterats av medier, alla dessa har du länkat till.
Saken är bara den är att det är ganska ointressanta nyheter och de är mer typiska för Sveriges byggbransch än för Northvolt.
Citera
2022-08-20, 22:04
Medlem
Citat:

Det är myndighetsfolk och besöker Northvolt exakt hela tiden, detta hade du vetat om du inte levt i en bubbla där du enbart presenteras nyheter som bekräftar din redan sneda världsbild.
Jag vet också att BMW och VW har representanter på plats regelbundet och övervakar hur produktionen går. VW gick in med ytterligare miljarder senast nu i Juli.
Linorna de har är speciellt vikta åt de olika biltillverkarna de producerar åt. BMW har egna ingenjörer på plats som övervakar Northvolts linor som ska producera åt dem. VW har sina linor. Det är mer ett samarbete än att Northvolt gör det på egen hand. Samma kommer det fungera med Volvo.

Har inte ens satsats 5 miljarder i skattepengar(EU/Sverige) av de totalt ungefär 85 miljarder som Northvolt har tagit in i finansiering. VW har väl snart satsat uppemot 20 miljarder i Northvolt, menar du att du vet bättre än VW som har en halv miljon anställda och är världens största biltillverkare? Eller hur rationaliserar du att VW fortsatt har stort förtroende för Northvolt och fortsätter pumpa in miljarder i företaget? Du vet bättre än deras analytiker och ingenjörer som besöker Northvolt och vet när de kommer få leveranser?
Senast redigerad av Arbetarmakten 2022-08-20 kl. 22:08.
Citera
2022-08-20, 23:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det är myndighetsfolk och besöker Northvolt exakt hela tiden, [...]
Att det är ”myndighetsfolk och besöker Northvolt exakt hela tiden” gör sådana här artiklar extra bekymmersamma:
När blir det ordning på Northvolt?
https://da.se/2022/06/nar-blir-det-o...-pa-northvolt/

Har facket fel?
Citera
2022-08-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att det är ”myndighetsfolk och besöker Northvolt exakt hela tiden” gör sådana här artiklar extra bekymmersamma:
När blir det ordning på Northvolt?

Har facket fel?

Det där handlar om byggbranschen i stort, och artikeln handlar ju just om myndigheter som slagit till.

Vad vi snackar om här är själva produktionen, inte bygget av fabriken som artikeln handlar om. Artikeln handlar om bygget av fabriken och de underentreprenörer som anlitats i flera led under huvudentreprenör. Northvolt och Byggnads har redan gjort upp där och nu är Byggnads direkt involverade i vilka som får arbeta på bygget.

Citat:
Efter den kritiserade hanteringen vid bygget av den nya batterifabriken i Skellefteå har nu Northvolt och Byggnads enats om att kapa i leden av underleverantörer. I fortsättningen blir det max två led.

Det nya nitiativet presenterades i samband med att bostads- och biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson besök i Borlänge vid Kvarnsveden, det gamla pappersbruket som ska bli Northvolts nya batterifabrik.

– Det är extremt välkommet att Northvolt och Byggnads tar ett initiativ som skapar ordning och reda. Jag hoppas att det fungerar som ett föredöme för andra, säger Johan Danielsson.
https://www.byggvarlden.se/northvolt...erantorsleden/
Citera
2022-08-21, 01:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det där handlar om byggbranschen i stort, och artikeln handlar ju just om myndigheter som slagit till.

Vad vi snackar om här är själva produktionen, inte bygget av fabriken som artikeln handlar om. Artikeln handlar om bygget av fabriken och de underentreprenörer som anlitats i flera led under huvudentreprenör. Northvolt och Byggnads har redan gjort upp där och nu är Byggnads direkt involverade i vilka som får arbeta på bygget.

https://www.byggvarlden.se/northvolt...erantorsleden/
Bra att Northvolt och bostads- och biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson nu skapar ordning och reda.
Citera
2022-08-21, 13:51
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Detta utvecklas precis som jag har förutspått sedan mycket länge. Konflikter med facket beskrivs.

Storföretagen har startat ett jätteprojekt som är mycket vanskligt och riskabelt. Vi européer skall försöka konkurrera ut marknadsledande asiatisk industri.

När projektet går trögt eller kanske helt misslyckas kommer man att skylla på fack och myndigheter i avsikt att smutskasta de instanser som skall kontrollera storföretagen. Storföretagen kommer att försöka smita ur detta projekt genom att skylla på fack och myndigheter.

Tidigare har uppgivits att polisen har flugit helikopter och drönare mot företaget. Northvolt har varit tvunget att ansöka om tillstånd att flytta grodor etc, dvs överdrivna myndighetsåtgärder.

Våra miljarder används för att skapa ett extremt osäkert projekt som används för att sprida hat mot de myndigheter som skall kontrollera storföretagen. Storföretagen använder detta projekt för att motarbeta de myndigheter och organisationer Sverige har för att kontrollera dem.

När jag vaknade i morse så åt jag frukost. Det blev en morgon som jag kunde förutspått sedan mycket länge.

De exempel och fall du nämner är inget unikt för nystartade industrier. Såhär har det alltid fungerat.
Det går inte att förutspå vilka problem som kommer att uppstå när man bryter helt ny mark. Problemlösningen kan därför bara börja efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tack för dina svar. Bedömer du att Northvolts ledning har samma attityd till frågor som du har?

Herregud alltså.
Citera
2022-08-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men för helvete ditt mongo, det var aldrig sagt att produktionen skulle vara igång vid årsskiftet.
Vad de sa var att de bestämt sig för att få iväg ett (1) batteri vid årsskiftet som en symbolisk handling. Invigningen av fabriken var för i helvete nu i juni och sen ska denna helt nya fabrik trimmas ihop.

Nja, här har du faktiskt fel. Målet var hela tiden att produktionen skulle påbörjas 2021. Vad de inte visste när de satte det målet var att en liten sak som en PANDEMI skulle komma i vägen. Hur som så lyckades de få igång produktionen. En ynka battericell är trots allt en producerad battericell.

Sedan angående invigningen, den var tänkt att hållas 2020 om jag inte minns fel som ett firande att bygget börjat. Läs in meningen om Pandemi igen.

Citat:
Du fattar verkligen inte hur det funkar när en helt ny fabrik av denna magnitud sparkar igång.
Du tror att när byggjobbarna är klara lämnas en nyckel över till Northvolts ägare, sen trycker de på On-knappen och allt är igång.

Det är det här jag inte kan fatta riktigt. Var får wwr sina skyhöga förväntningar ifrån? Vilka projekt har han varit en del av där hans tes passar in? Jag är verkligen nyfiken på det.
Citera
2022-08-21, 14:28
Medlem
Citat:
Företaget verkar alltså ha proffstroll anställda som personligen attackerar de som kritiserar företaget. Den här "femåringsnivån" av diskussion använder nästan ingen annan.

Företaget sade att produktionen skulle starta 2021.

https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392 (17/12 2021)

Han är nog mest bara frustrerad över att du kommer med påståenden utan att backa upp dem. Sedan, när någon ställer dig mot väggen, så vägrar du svara på frågor.

Låt mig fråga igen, var får du dina skyhöga förväntningar på northvolt ifrån? Vilket industriprojelt har du varit med om där man inte behöver en inkörningstid?
Citera
2022-08-21, 14:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Nja, här har du faktiskt fel. Målet var hela tiden att produktionen skulle påbörjas 2021. Vad de inte visste när de satte det målet var att en liten sak som en PANDEMI skulle komma i vägen. Hur som så lyckades de få igång produktionen. En ynka battericell är trots allt en producerad battericell.

Sedan angående invigningen, den var tänkt att hållas 2020 om jag inte minns fel som ett firande att bygget börjat. Läs in meningen om Pandemi igen.

Det är det här jag inte kan fatta riktigt. Var får wwr sina skyhöga förväntningar ifrån? Vilka projekt har han varit en del av där hans tes passar in? Jag är verkligen nyfiken på det.

Den intervjun jag länkar till är från den 17 december 2021. Att VDn då skulle ha sagt att fabriken är igång (på riktigt igång) 14 dagar senare är absurt.
Citera
2022-08-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Den intervjun jag länkar till är från den 17 december 2021. Att VDn då skulle ha sagt att fabriken är igång (på riktigt igång) 14 dagar senare är absurt.

Så är det absolut. Ordinarie plan var att inkörningstiden skulle vara i full gång 2021. Med alla förseningar på hela världen som blev av covid19 började det brinna i knutarna för ledningen.
Vild gissning här men jag tror att de tvingade fram cellen för att göra investerarna glada.
Hur som, jag hade nästan räknat med att första cellen skulle byggas i slutet av q2 2022 med tanke på hur världen hade haft en begränsad produktion på alla varor som northvolt behövde precis under den tiden som NV skulle börja beställa och installera maskiner.

Höjden av otur, ändå han de nå målet, framtvingat eller ej.
Citera
2022-08-21, 15:00
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Så är det absolut. Ordinarie plan var att inkörningstiden skulle vara i full gång 2021. Med alla förseningar på hela världen som blev av covid19 började det brinna i knutarna för ledningen.
Vild gissning här men jag tror att de tvingade fram cellen för att göra investerarna glada.
Hur som, jag hade nästan räknat med att första cellen skulle byggas i slutet av q2 2022 med tanke på hur världen hade haft en begränsad produktion på alla varor som northvolt behövde precis under den tiden som NV skulle börja beställa och installera maskiner.

Höjden av otur, ändå han de nå målet, framtvingat eller ej.

Håller helt med. Covid, Suezkanalen och Ukraina var knappast något världen räknade med. Vet själv hur svårt det har varit att få tag delar till den verksamhet jag pysslar med senaste året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in