Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-20, 18:43
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det har vi i Finland redan (en loge där man inte behöver va kristen), den tyska logen lär ju inta ha varit godkänd.
SFL finns väl inte längre, hur länge höll de, 5-6 år innan de försvann?

Det var vel ungf 6 år kanske ja, 2009-2015 ungf, men jag har deltagit lite i utomnordiskt frimureri också sedan dess (som jag inte vill lägga ut om här på FB). Men SFL existerade ju också i en tidigare version, så historiken är ju äldre än bara dom 6 åren.
Det blev olika personstridigheter och liknande efter ett tag som visade sig vara oöverkomliga.

Men olikt vad du tror var SFL seriösa i sitt utförande av allt frimureriskt, det var flera med erfarenhet i organisationen, även minst ett par-tre stycken var från svenska adliga familjer och vi började även samarbeta/kontakt med några andra europeiska loger inkl. en italienska. Det inkluderade möten i italien och annanstans.

Jag är på några sätt glad att jag "lade ner verktygen" för 4-5 år sedan och på andra sätt inte, det tar mycket tid och energi och jag har haft mycket annat att hålla på med och tänka på oavsett.
Citera
2022-08-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Det var vel ungf 6 år kanske ja, 2009-2015 ungf, men jag har deltagit lite i utomnordiskt frimureri också sedan dess (som jag inte vill lägga ut om här på FB). Men SFL existerade ju också i en tidigare version, så historiken är ju äldre än bara dom 6 åren.
Det blev olika personstridigheter och liknande efter ett tag som visade sig vara oöverkomliga.

Men olikt vad du tror var SFL seriösa i sitt utförande av allt frimureriskt, det var flera med erfarenhet i organisationen, även minst ett par-tre stycken var från svenska adliga familjer och vi började även samarbeta/kontakt med några andra europeiska loger inkl. en italienska. Det inkluderade möten i italien och annanstans.

Jag är på några sätt glad att jag "lade ner verktygen" för 4-5 år sedan och på andra sätt inte, det tar mycket tid och energi och jag har haft mycket annat att hålla på med och tänka på oavsett.
Jag ”tror” ingenting om SFL, jag bryr mig inte, jag är Frimurare och har inget intresse av vad ickegodkända så kallade frimurarorganisatiner gör, tror eller försöker lura i folk, vem som helst kan när som helst öppna en klubb eller förening och kalla sig frimurare men så länge de inte är godkända så har de inget av värde att tillföra mig.
Citera
2022-08-21, 12:20
Medlem
Citat:
Jo det måste varit jobbigt med en handfull medlemmar och en enda loge, förstår att det måste varit väldigt tidskrävande 😉
Själv har jag hundratals loger och föreningar att besöka och tusentals bröder att lära känna och känns inte som att det tar någon energi utan ger mig energi.
Citera
2022-08-21, 18:58
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag ”tror” ingenting om SFL, jag bryr mig inte, jag är Frimurare och har inget intresse av vad ickegodkända så kallade frimurarorganisatiner gör, tror eller försöker lura i folk, vem som helst kan när som helst öppna en klubb eller förening och kalla sig frimurare men så länge de inte är godkända så har de inget av värde att tillföra mig.

Det är bara ett problem med det du skriver, SFL var inte "ickegodkänd." Jag har redan nämnt varför. Den blev startad som del av en äkta frimurerkedja (eller "logekedja"), med tillåtning från en tysk loge. Vad SFMO eller du tycker om det, är ju precis lika irrelevant för SFL/oss.
Citera
2022-08-21, 19:43
Medlem
Citat:
Det är bara ett problem med det du skriver, SFL var inte "ickegodkänd." Jag har redan nämnt varför. Den blev startad som del av en äkta frimurerkedja (eller "logekedja"), med tillåtning från en tysk loge. Vad SFMO eller du tycker om det, är ju precis lika irrelevant för SFL/oss.

Jo, inom er lilla krets är ju alla andra irrelevanta. Dock, om man vill ingå i den gemenskap som omfattar de allra flesta frimurarorganisationer, som kort kan betecknas som UGLE godkända, så är ju SFL och någon suspekt Italiensk loge ett magert substitut. Å andra sidan, är du nöjd och glad att få leka i din sandlåda så vore det väl förmätet att förneka dig det nöjet. Ingen inom det s.k. erkända frimureriet kommer aldrig att ta dig på allvar.
Citera
2022-08-21, 20:19
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bessershmidt
Jo, inom er lilla krets är ju alla andra irrelevanta. Dock, om man vill ingå i den gemenskap som omfattar de allra flesta frimurarorganisationer, som kort kan betecknas som UGLE godkända, så är ju SFL och någon suspekt Italiensk loge ett magert substitut. Å andra sidan, är du nöjd och glad att få leka i din sandlåda så vore det väl förmätet att förneka dig det nöjet. Ingen inom det s.k. erkända frimureriet kommer aldrig att ta dig på allvar.

Jag förstår att det är eran bild, men eran bild är fel.
Jag var själv i Italien och i loppet av vistelsen träffade jag en utav dom ledande frimurarstormästare i Rom.

Vad ni tycker om SFL är utroligt irrelevant för mig. Jag gillar det standardiserade frimurersystemet med blåa 3 grader och därefter antigen Scottish eller York bättre än det svenska systemet, även om jag ändå respekterar det. Igen, jag har respekt för svenska systemet innan frimureri, absolut, men om jag får välja väljar jag det mest internationellt utspridda systemet.
Citera
2022-08-22, 20:03
Medlem
Citat:
Jag var själv i Italien och i loppet av vistelsen träffade jag en utav dom ledande frimurarstormästare i Rom.

Vad ni tycker om SFL är utroligt irrelevant för mig. Jag gillar det standardiserade frimurersystemet med blåa 3 grader och därefter antigen Scottish eller York bättre än det svenska systemet, även om jag ändå respekterar det. Igen, jag har respekt för svenska systemet innan frimureri, absolut, men om jag får välja väljar jag det mest internationellt utspridda systemet.
Fast nu finns ju inte SFL längre, så blir ju inga ”logemöten” mer för din del.
Citera
2022-08-23, 05:50
Medlem
Citat:

Förmodligen är det din erfarenhet av SFL och deras frimureri som gör att du kallar en "ledande frimurarstormästare". Inom rent traditionellt frimureri så är det snarare ålder på storlogen som ger en viss senioritet. Denna senioritet betyder emellertid inte att man får någon sorts högre makt och blir någon sorts ledare. Faktum är att om vi pratar om internationellt frimureri så är höggraderna ointressanta oftast med vissa undantag.

Det blir intressant när du pratar om 33° i England eftersom AAR (engelsmännen undviker att använda schottish) inte är lika centralt för engelsmännen som RA är vilket gör att eventuell frimurare symbolik i England borde varit hämtad från denna rit istället för den 33°. Denna koppling blir ännu tydligare när man konstaterar att stormästaren för UGLE även är stormästare för RA.
Citera
2022-10-09, 23:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorstuart
Alla högt uppsatta , rika samt dom som har en högposition inom rättsväsendet , läkare (som du säger) advokater etc! Finns många undergrupper inom det med! Läskiga saker!
Ja som chippar folk som mig och kör i dokusåpa
Citera
2022-10-09, 23:59
Avstängd
Släkten är inte jag dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in