Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Tittar man på videon vi diskuterade så får jag intrycket att han räddar sig genom att utlösa reserven trots att han har en mycket kraftig rotation. Då avlastas vajern till kalottfrigörarna och han kan fälla huvudskärmen. Han får en ganska kraftig snodd på reserven som effekt av rotationen. Han blev ju hjälpt att huvudskärmen låg nästan horisontellt ut så trasslade den i alla fall inte in sig i reserven.
Jag bara gissar men den förolyckade hopparen hade 7000 hopp och måste haft en mycket klar uppfattning om hur han skulle agera. Det måste vara ett ganska svårt beslut att ta när rotationshastigheten ökar så kraftigt och hopparen riskerar att bli medvetslös.
Att dra reserven vid kraftig rotation utan att fälla huvudskärmen måste ju strida mot instinkter men det finns inget annat att göra om cut away inte går. Så eftersom reserven utlöstes automatiskt vid 225 m så lär hopparen ha varit medvetslös eller under så kraftig belastning att han inte kunnat dra reserven. Man kan gissa att kraftig rotation gjorde att reserven inte hann utvecklas från 225 meter. Men det är ju ungefär det du säger. Vad jag kommer ihåg är 225 meter betydligt lägre än vad våra automatiska utlösare var inställda på. Om de moderna reserverna utvecklas snabbare, vet jag inte. Jag vet inte vad man vinner på att inte ha t.ex. 325 m som automatisk höjd för utlösning.
Här står det 1000 fot, 304 meter. (Jag har för mig det var ännu mer. Den går tydligen att justera upp till 1100 fot)
https://web.archive.org/web/20110728...inelMK2000.pdf
I slutändan har du ett val, få ut mer tyg över huvudet för att öka sannolikheten att överleva eller låta bli, de flesta behöver inte fundera särskilt länge innan de fattar rätt beslut under sådana premisser.
Sentinell 2000?! Ingen jävel som hoppar med så omoderna grejor i Sverige, det är Cypres 2 eller Vigil som gäller (om de fixat alla barnsjukdomar Vigil hade), Astra är nog inte godkänd i Sverige vi hade mekaniska FXC på våra elevriggar fram till 2005/2006 de var rätt knöliga att underhålla men funkade bra för elever. Cypres och Vigil är något du startar på morgonen och sedan sköter den sig själv tills du stänger av den eller den stänger av sig själv efter viss tid. Aktiveringshöjd och fart beror på vilken modell man har. Cypres expert; 225m och 35 m/s.
Jag håller med din gissning. Sannolikt var det AAD'n som aktiverade reserven med tanke på att reserven höll på att vecklas ut när han träffade marken. Utvecklingsförloppet saktades förmodligen in på grund av rotationen vilket gav även reserven tvinnade bärlinor...men det lär framkomma i rapporten då det är lätt att undersöka i efterhand. En aktiverad AAD-squib kan bara se ut på ett sätt, samt reserv-loopen kommer hittas snyggt kapad i utrustningen. AAD'n lär också kunna ge data om varför den aktiverades samt vilken fallhastighet hopparen hade, det ger en fingervisning om hur fort han föll samt vilka lastfaktorer han utsattes för.
225m är lågt, en reserv hinner precis bli bärande från en sådan höjd i frifall men räddar fortfarande livet på dig under förutsättning att inget stör utvecklingsförloppet. Annars brukade jag lära mina elever att 300m är gränsen för att dra reserven, under det finns bara 'Dantes portar' men bättra få ut något tyg över huvudet än inget alls så klart.