2022-09-03, 00:10
Medlem
Mnga som verkar helt verklighetsfrnvnda i den hr trden. Hur kan man kpa en villa med direktverkande el?!? De flesta som har villa/radhus idag r inga spmn som kunnat frutse den katastrof vi bevittnar idag. Tror ni man kan borra efter bergvrme p en radhustomt? Mnga tak r heller inte speciellt lmpliga fr solceller (som det nd r 1 rs vntetid p att f installerat). Visst kr man luftvrmepump, men det r fortfarande direktverkande el.
Senast redigerad av 50bomb 2022-09-03 kl. 00:14.
Citera
2022-09-03, 00:11
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Han lnkar till vad regeringen trodde om inflationen i april, allts helt ointressant idag med all ny information som kommit.

Dock kommer nog Riksbanken brja agera nu. Septembermtet nrmar sig, och det skulle vara en chock om det inte blir minst 0,75% hjning dr. Lgg sedan till nsta rntemte i november, dr storbankerna redan brjar spekulera om 1,00% hjning.

I det lget har vi rrliga rntor p ca 4,50%! Finns inget som sger att det stoppar dr heller...

Utver det skjuter statslnerntan i hjden, vilket kommer ge en rejl skatt p ISK framver. Kan till och med vara dags att g tillbaka till dep/fondkonto redan infr 2023. Senaste veckan hade vi ett snitt p statslnerntan p 1,94%+1% pslag fr berkning av isk-underlaget. Hll ett ga p detta 30 november, s ni hinner planera er exit frn isk!

Rkneexempel: S en nyare villa, med 3 miljoner i ln och elfrbrukning p ca 2000 kWh kommer kosta en mindre frmgenhet i vinter!
Rnta och amortering ca 16 tkr. El ca 14 tkr vid snitt p 7 kr/kWh, vilket mycket vl kan vara i lgsta laget. 30 tkr i kostnad innan man ens har hunnit brja handla mat och tanka bilen...

Surt fr oss villagare, men ska samtidigt bli lite intressant att se hur det slutar...

Dessa hjningar kommer inte att rcka fr att hejda Coronainflationen.
Citera
2022-09-03, 00:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja.

Lt oss ta ett exempel en smbarnsfamilj i villa med kanske redan knappa marginaler.

Elrkning p cirka 15 - 25 tusen tusen. (ldre hus me direktverkande el)
Rntekostnad 10tusen. (4 procent rnta p 3 milj boln)

Lgg p kade matpriser samt dyrt att tanka.

Kan ngon frklara fr mig hur svenskarna ska klara sig denna vinter? Och hur blir det med fretagen? Kommer nsta r bli vrre n finanskrisen 2008?

Har knappa marginaler redan innan d br man vl inte stta sig i ett hus med belning i frsta hand. D rcker det med att 1 person i hushllet blir arbetsls s r det redan krt ekonomiskt.
Citera
2022-09-03, 00:22
Medlem
Och hur klarar sig svagare grupper som somalier?
Citera
2022-09-03, 01:01
Medlem
Frhoppningsvis rtt s bra?

Tycker att frra vintern var en hygglig indikator p vart priserna r pvg..

Denna sommar s borde de flesta ha uppgraderat sitt vrmesystem, fnster etc?
Citera
2022-09-03, 03:37
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Det tjnar ingenting till eftersom de nd bara skyller p Putinpriser etc.

Men det r ni som svlter och fryser om inget grs. Ragnark glimmar i maktens glas, guldet r sedan lnge spenderat, och alla ltsas som ingenting. Herregud vad du fryser i vinter, och brasan hjlper inte mot svlten. Samtidigt trampar staten ver dig och krver vad de alltid har gjort. Du jobbar, sliter fr allt vad du kan, men aldrig blir du rik, och tvinar bort i en evighetsmaskin dr du r hamstern i hjulet.

Ni flyr och flyr frn den oundvikliga konflikten som mste tas. Den som innebr vld, men som de skadade lamm ni r, s mste ni alltid slicka era egna sr och aldrig kunna fokusera p den som samkade sren.

Du frstr inte n, och jag sympatiserar. Det r trots allt precis s det har varit lnge nu, utom att ni hitills har varit vinnarna. Ni kommer inte lngre vara det, och kanske aldrig vara det igen.

Ni vet mycket vl vilka som r ansvariga. Frgan r om dessa har lyckats pacifiera er till den grad att det inte lngre gr att framstlla en riktig opposition. Om s r fallet, s lr s inte vara fallet efter den hr vintern.
Citera
2022-09-03, 03:38
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros

Hr har du en ledtrd

https://www.facebook.com/svenskahumo...5804781176643/

vi kommer nog f se alla mjliga slags tilltag hr till vintern.
Citera
2022-09-03, 06:15
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Mnga som verkar helt verklighetsfrnvnda i den hr trden. Hur kan man kpa en villa med direktverkande el?!? De flesta som har villa/radhus idag r inga spmn som kunnat frutse den katastrof vi bevittnar idag. Tror ni man kan borra efter bergvrme p en radhustomt? Mnga tak r heller inte speciellt lmpliga fr solceller (som det nd r 1 rs vntetid p att f installerat). Visst kr man luftvrmepump, men det r fortfarande direktverkande el.
Fjrrvrme borde vl g att installera i radhus?

Bergvrme
https://www.bergvarmestockholm.com/b...s-fungerar-det
Citera
2022-09-03, 06:45
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
En jag pratade med fattade inte ens vad elvrme var

Han r frvisso rtt vrdels p svenska ocks, men jag tror inte han behvt tnka p hur hus vrms upp n heller.
Citera
2022-09-03, 06:49
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Men det r ni som svlter och fryser om inget grs. Ragnark glimmar i maktens glas, guldet r sedan lnge spenderat, och alla ltsas som ingenting. Herregud vad du fryser i vinter, och brasan hjlper inte mot svlten. Samtidigt trampar staten ver dig och krver vad de alltid har gjort. Du jobbar, sliter fr allt vad du kan, men aldrig blir du rik, och tvinar bort i en evighetsmaskin dr du r hamstern i hjulet.

Ni flyr och flyr frn den oundvikliga konflikten som mste tas. Den som innebr vld, men som de skadade lamm ni r, s mste ni alltid slicka era egna sr och aldrig kunna fokusera p den som samkade sren.

Du frstr inte n, och jag sympatiserar. Det r trots allt precis s det har varit lnge nu, utom att ni hitills har varit vinnarna. Ni kommer inte lngre vara det, och kanske aldrig vara det igen.

Ni vet mycket vl vilka som r ansvariga. Frgan r om dessa har lyckats pacifiera er till den grad att det inte lngre gr att framstlla en riktig opposition. Om s r fallet, s lr s inte vara fallet efter den hr vintern.
Han r demoraliserad drfr han bara kan skylla ifrn sig och uttrycka defaitism det r bekvmast s. Han frtjnar att bli mobbad och uppspad fr det tills han tnker lite kreativt och blir proaktiv och stller krav p sin lika demoraliserade omgivning som jag gr.

De som r som honom gmmer sig fr oss som stller krav. Drfr jag inte har ngra vnner lngre de r rdda fr mig och har gtt och gmt sig, bara att jvlas med dem tills de knner att det bara finns en utvg, hjlpas t!

Jag pratar med alla jag mter om vrt ansvar, finns bara detta att gra. Fr vad de gr r inte okej men de mste kanske f det smre innan de brjar fatta att man har skyldigheter i ett samhlle ocks och den skyldigheten r inte att rvslicka makthavarna och vara dem till lags.
Senast redigerad av Autismpower 2022-09-03 kl. 06:54.
Citera
2022-09-03, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Om man inte r en spman vljer man ett boende som inte drar enorma mngder el, eftersom man vet att man inte kan sp vad som kommer hnda med elpriserna. Om man dremot R en spman kan man vlja ett elintensivt boende, eftersom man har full koll p vilka driftskostnader man kommer ha i framtiden. Bor man i villa/radhus med direktverkande el s r det fr att man tror att man r en spman, men spdomen om elpriserna slog fel.

Och det dr med radhus Om du absolut vill vlja en boendeform som kombinerar nackdelarna med att bo i villa och nackdelarna med att bo i lgenhet s fr du vl koppla in dig p fjrrvrmen. Om det verhuvudtaget finns radhus p platser dit fjrrvrmentet inte nr s beror det enbart p att det finns tokstollar som kper dem. Bidra inte till det problemet!

Nu nr jag har gett dig lsningen p dina problem frvntar jag mig en gentjnst. Jag vill att du gr ut och sprider de hr kunskaperna till dina grannar!
Citera
2022-09-03, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Vilka dumheter!

Merparten svenskar kommer klara av detta. Redan nsta r faller inflationen till normala niver.

Inflationen kommer inte falla tillbaka nsta r till normala niver, den kanske gr ned till 5% under sommaren och sedan r det uppt igen. Jag skall spara detta jag nu skrev och se om ett r om jag har rtt. Jag kan inte se annat n att jag kommer h det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in