Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det sgs vi har energikris .
ven under nattetid
Men g ut och kolla p gatubelysningen.
Varenda lampa r p .med full effekt .
Kan nn frklara detta fr mig ..

Sverige r senfrdiga som vanligt, in mot senhsten och vintern kommer diskussionen komma. Lnder som Tyskland har redan agerat fr att minska sin elkonsumtion.
Citera
2022-09-07, 13:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Jag har ved? Mitt svar var p kommentaren om att eldning inte r ett effektivt stt att vrma huset med.

Men fr mnga r eldning inte ett alternativ ven om man bor i norr, det r inte fritt att hugga ner skogen. Kpa skog r troligtvis inte billigare n att betala hga priser fr el.
P landsbygden i norr finns inga problem med ved. Folk r vana och bestller i tid.
Citera
2022-09-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det har pratats om Sverigepriser i media fr att jmna ut priserna ver hela landet och det r dessutom mer rttvist. Varfr ska Malm betala mer n Lule? Det bsta r att snitta alla 4 priser till 1 s blir det samma pris i alla 4 zoner.

Vattenkraften produceras till stor del i Norrland. Samma priser betyder nerlggning av massor av el-intensiv industri. Vintern r kort i Malm....
Citera
2022-09-07, 13:38
Medlem
Ringhals 4 som r nedstngt lngre n planerat, varp detta verlappar med underhllet fr Forsmark 1.

Strre underskott p el i mellersta Sverige innebr att tyskarnas priser penetrerar djupare.
Citera
2022-09-07, 14:23
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
P landsbygden i norr finns inga problem med ved. Folk r vana och bestller i tid.

Jo tack jag har bott strre delen av mitt liv p landsbygden i norr Mnga av mina grannar har ej haft mjligheten att elda med ved (ingen vedpanna). Berg och jordvrme r vanligt. Inom 5km frn t ex Lule har mnga fjrrvrme.

Det r fortfarande en kostnad att kpa in ved (och panna) samt en massa extra jobb som fr mnga inte r vrt det.
Citera
2022-09-07, 14:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo tack jag har bott strre delen av mitt liv p landsbygden i norr Mnga av mina grannar har ej haft mjligheten att elda med ved (ingen vedpanna). Berg och jordvrme r vanligt. Inom 5km frn t ex Lule har mnga fjrrvrme.

Det r fortfarande en kostnad att kpa in ved (och panna) samt en massa extra jobb som fr mnga inte r vrt det.
Ja finns ingen panna behver man ju ingen ved, men i det fallet r det knappast p vedpriset i vinter det hnger.
Citera
2022-09-07, 14:32
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja finns ingen panna behver man ju ingen ved, men i det fallet r det knappast p vedpriset i vinter det hnger.

Nej men det lyftes ett argument om att vi bara kan vrma husen med ved fr att f ner kostnaden, vilket inte r s enkelt fr hela norrland att gra bara sdr.
Citera
2022-09-07, 14:35
Medlem
JustZlatans avatar
Bra att ven de rda norrlnningarna fr uppleva Magdapriserna.
Citera
2022-09-07, 14:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej men det lyftes ett argument om att vi bara kan vrma husen med ved fr att f ner kostnaden, vilket inte r s enkelt fr hela norrland att gra bara sdr.
Det hller jag med om.
Citera
2022-09-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det sgs vi har energikris .
ven under nattetid
Men g ut och kolla p gatubelysningen.
Varenda lampa r p .med full effekt .
Kan nn frklara detta fr mig ..

Alla stora stder i hela Europa r fullt upplysta hela ntterna och har s varit i 50-60 r... vad tror mnniskor att vi ska acceptera att g tillbaka till medeltiden p ngot vis dr vi inte hade gatubelysning och alla fick samla ved hugga och elda fr att f vrme och ljus?

Krossa globalismen r det enda alternativet fr att inte g mer och mer mot mrkare tider...
Citera
2022-09-07, 15:06
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
MP r i stort sett obetydliga i Norrland.

Ja. Men du fr MP om du rstar p sossarna
Citera
2022-09-07, 15:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Hr i norrland finns vattenkraften och all el. Vill du eller nn annan ha samma elpriser s r det bara att flytta upp hit. Passar det inte s fr ni leva med hgre priser i sder. Det kostar att fra ner el frn norrland till de dr jvla srlnningarna (du r en av dem).

Huvudlst argument. Eftersom energiproduktionen, kraftntet, infrastruktur, underhll och service bekostas nstan oavkortat av skattemedel s r det ven som s att det r just omrde 3 och 4 dr flest mnniskor bor som sttt fr merparten av kostnaden i det energisystem som finns i Sverige. Att med detta i tanke tycka att det r p ngot stt rimligt att olika delar av landet ska betala olika priser fr elen r rakt igenom genomkorkat. Skms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in