2022-09-11, 00:10
Medlem
Skumt att 2 st från samma klubb dör. Hur många klubbar finns det egentligen?

Det kan väl inte finnas så jävla många och ändå är det folk som dör en massa från hoppklubbar i Sverige.

Jag har höjdskräck men skulle ändå vilja testa på för att kämpa emot skräcken men sådant här får mig att dra mig undan. Fan va läskigt och falla rakt mot sin död och det finns inget man kan göra. Undrar vad man tänker, panik, ånger eller man tänker på nära och kära.
Citera
2022-09-11, 00:17
Medlem
[QUOTE=Lacus

Om du hade lite insikt i sporten hade du känt till att de olyckor som inträffat har väldigt olika orsaker och scenarios. Alla som sysslar med skydiving känner till detta och det rör sig om vitt skilda händelser. Det handlar inte om ”systemfel” eller slarv. Dagens olycka var extremt osannolik med dagens mycket säkra utrustning.
Senast redigerad av ValentinaL 2022-09-11 kl. 00:23.
Citera
2022-09-11, 00:23
Medlem
Snarkarens avatar
Brukar dom låna skärmarna av varandra, är skärmen redan packad eller brukar dom kontrollera packningen innan hopp ? kanske finns en och annan som är smygterrorist i Västerås som fifflar med packningen ?
Citera
2022-09-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Har hänt väldigt mycket gällande fallskärmshoppare just i Västerås det senaste. Kanske dags att undersöka deras kvalite?

Tkr det varit väldigt mkt olyckor med fallskärmshoppare senaste åren överhuvudtaget i hela landet. Fallskärmshoppning är en högrisksport, dags att alla begriper detta nu.
Citera
2022-09-11, 00:51
Medlem
Scamps avatar
Ingen lär väl vilja hoppa där längre efter detta.
Citera
2022-09-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Bra fråga.

Husägarens försäkringsbolag täcker skadorna om de har drulle på huset. Sen kan försäkringsbolaget antagligen rikta krav mot dödsboet för att täcka reparationskostnaderna.

Varför skulle han behöva ha drulle på huset när han inte har orsakat skadan själv? Ologiskt.

Men det är en intressant frågeställning, förmodligen är dödsboet skyldigt att ersätta om det finns några tillgångar.

https://lagen.nu/begrepp/Skadest%C3%...rativt%20syfte.
Senast redigerad av lindome 2022-09-11 kl. 01:26.
Citera
2022-09-11, 01:56
Medlem
Stämmer F*l*p V*kström? A-cert den 27 augusti, två veckor sedan?

Vilken jävla smäll, såg bilderna på Aftonbladet, inte bara taket han flugit igenom utan trallen under också..?
Citera
2022-09-11, 02:08
Medlem
Jag är mest fundersam över hur han kunde hamna där.
Det är inget jätte avstånd men jag brukar fota dom ibland och det är en bra bit ifrån var dom lämnar planet.
Citera
2022-09-11, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hur kan man vara "riggers" och riskera att ha en människas död på sitt samvete. Det övergår mitt förstånd. Har de jäkligt bra betalt eller har de inte tänkt till ordentligt tro. Att en plomb skulle garantera något är ju ren galenskap.

När jag 'riggade' tog jag 300 SEK för en reservompackning, inklusive förbrukningsmaterial. Tillkommer utbytesdelar, typ cypres-batterier osv. Det tog runt 2 timmar att packa en reservskärm med alla besiktningsmoment, kontroller och pappersarbete (jämför med 10-15 minuter för en huvudskärm när man har lite handlag).

Så nä, bra betalt är det inte men det är ett viktigt jobb som kräver en hel del av utövaren. Kunskap, färdighet, omdömme och stark integritet. Som rigger utbildade man även elever och kalkoner i hur utrustningen hanteras, förvaras och packas vilket är kravställt för att de skall få packa själva.
Tro mig, som rigger är man mycket medveten om vilket ansvar man har. Mina tankar går framförallt till den rigger som packat vederbörandes reserv, den personen har det inte lätt just nu (om händelseförloppet var som det har beskrivits).

En bruten plomb innebär att en utrustning inte är luftvärdig och således inte får användas. Detta kontrolleras dagligen av hopparen själv eller markinstruktörer och i förekommande fall hoppmästare eller kompisen man hoppar med (peer gear check).

Att en reserv inte vecklar ut sig, är bekymmersamt. Det skall helt enkelt inte kunna inträffa...
Citera
2022-09-11, 02:22
Medlem
Mer.info.007s avatar
Man får skylla sig själv som tar den risken.
Citera
2022-09-11, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonympajas
Stämmer F*l*p V*kström? A-cert den 27 augusti, två veckor sedan?

Vilken jävla smäll, såg bilderna på Aftonbladet, inte bara taket han flugit igenom utan trallen under också..?

Genom tegeltaket, bröt av tre reglar staplade ovanpå varandra undertill och rakt genom golvtrallen. Taket hade skador på sidan med. Det var nog garanterat ganska gore att se den synen när de öppnade dörren.

Stämmer de uppgifterna finns "Darwin" med på fb:

https://m.facebook.com/groups/149980...0830806352578/
Senast redigerad av ensamkrigaren 2022-09-11 kl. 02:49.
Citera
2022-09-11, 02:50
Medlem
Swe1227s avatar
Kan vi i framtiden höra en p3-dokumentär om höjdhopparinstruktören som mixtrade med fallskärmar så de inte skulle vecklas ut? Obs bara spekulation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in