Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Hur kan man vara "riggers" och riskera att ha en människas död på sitt samvete. Det övergår mitt förstånd. Har de jäkligt bra betalt eller har de inte tänkt till ordentligt tro. Att en plomb skulle garantera något är ju ren galenskap.
När jag 'riggade' tog jag 300 SEK för en reservompackning, inklusive förbrukningsmaterial. Tillkommer utbytesdelar, typ cypres-batterier osv. Det tog runt 2 timmar att packa en reservskärm med alla besiktningsmoment, kontroller och pappersarbete (jämför med 10-15 minuter för en huvudskärm när man har lite handlag).
Så nä, bra betalt är det inte men det är ett viktigt jobb som kräver en hel del av utövaren. Kunskap, färdighet, omdömme och stark integritet. Som rigger utbildade man även elever och kalkoner i hur utrustningen hanteras, förvaras och packas vilket är kravställt för att de skall få packa själva.
Tro mig, som rigger är man mycket medveten om vilket ansvar man har. Mina tankar går framförallt till den rigger som packat vederbörandes reserv, den personen har det inte lätt just nu (om händelseförloppet var som det har beskrivits).
En bruten plomb innebär att en utrustning inte är luftvärdig och således inte får användas. Detta kontrolleras dagligen av hopparen själv eller markinstruktörer och i förekommande fall hoppmästare eller kompisen man hoppar med (peer gear check).
Att en reserv inte vecklar ut sig, är bekymmersamt. Det skall helt enkelt inte kunna inträffa...