2022-09-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trehogar
Stor skärm, förmodligen elevskärm eller likande i storlek, rena traktorn som är mycket förlåtande. Du ska ställa till det rejält för att det ska gå illa med dem. Men inte sällan är nya a-certare väldigt osäkra och kan göra fel i något moment av packningen i början. Rotera bagen eller packa skärmen snett t.ex. Ska ha packkontroller av en mer erfaren men det är ingen som märker om du fuskar med det för att du inte orkar vänta på hjälp, eget ansvar. Sen handlar det oftast om bodyposition, du ska alltid ta sikte och fästa blicken på något i horisonten så du inte roterar när du drar skärmen för då blir det snodd på skärmen. vanligt nybörjarmisstag.

Vet inte riktigt hur det gick med reserven om han fick ut den eller ej? Om inte så kanske han glömt slå på cypressen vilket känns osannolikt. Vanligtvis går en erfaren igenom utrustning för nybörjare innan hopp så allt är i sin ordning. Kanske låg han på rygg så att reservpiloten/bagen hamna i vakuumet bakom hans rygg och inte fick tillräcklig luft i tid för att vecklas ut.

Om det var skyhook på riggen. Med en sådan så dras reserven ut av huvudfallskärmen när den försvinner. Ofta bra för det går snabbt att få ut reserven men om du ligger som ett snabbt roterande stök på rygg när du genomför reseavdraget kan det gå illa. Har du riktig otur så finns det risk att reserven dras ut i rotation av den roterande huvudfallskärmen så du får snodd på linorna till reserven med resultat att reserven inte kan vecklas ut. Har hänt förut..
Finns ett äldre system som är långsammare på att få ut reserven men stabilare eftersom reserven inte kan dras ut i rotation av huvudfallskärmen.

Det här är en annan felfunktion men ungefär såhär kan det se ut om reserven har trasslat sig och skärmen inte kommer ut ur bagen.
https://m.youtube.com/watch?v=dTE7bo_Kv2M

Oerhört tragisk olycka oavsett.

Han kunde ju bara kopplat bort RSL om han inte ville att reserven skulle utlösas om han gjorde cutaway. Inte så svårt.
Citera
2022-09-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det är nog inte lätt o knalla in på försäkringsbolaget o teckna en försäkring idag som hoppare.

Den lär kosta med dagens rubrik.

Du har ingen försäkring bara för att du hoppar fallskärm, inte som du tecknar själv iaf. Förutom vanlig olycksfallsförsäkring
Citera
2022-09-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Du har ingen försäkring bara för att du hoppar fallskärm, inte som du tecknar själv iaf. Förutom vanlig olycksfallsförsäkring
Försäkring ingår i licensavgiften. Alla hoppare måste lösa licens och alla är därmed försäkrade. En tämligen bred försäkring dessutom.
Citera
2022-09-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Kan det vara en rivaliserande klubb som förstör för denna klubb?

Eller är klubben skyldig pengar till te.x Hell's Angels och som har saboterat?

Vad fan snackar du om?
Citera
2022-09-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Försäkring ingår i licensavgiften. Alla hoppare måste lösa licens och alla är därmed försäkrade. En tämligen bred försäkring dessutom.

Ja det jag säger, du har ingen som du tecknar själv.
Citera
2022-09-11, 11:06
Medlem
Citat:
Men…. ALLA olyckor och incidenter utreds, minutiöst, självklart!! Vem har ens antytt något annat?

Skydiving ÄR en risksport och utrustning och handhavande och regler utvecklas hela, hela tiden - tack vare utredningar och erfarenheter. Man följer idag nya regler som aldrig förekom tidigare, utrustningen förfinas oavbrutet och minsta incident kan föranleda t.ex. en förändring i utrustning eller bestämmelser. En sån enkel sak som den automatiska aktiveringsutlösaren (Cypres) har räddat livet på över 5200 hoppare sedan den kom ut på marknaden (ja, man vet detta tack vare rapporter och utredningar!) Idag hoppar i princip alla med den. Nya regler kommer också hela tiden till pga erfarenheterna med de tämligen nya små höghastighetsskärmarna, som står för en stor del (om inte majoriteten?) av skadorna idag. Det rör sig inte om felfunktioner utan hantering av en extrem fallskärm. Därför finns idag regler för vem som får hoppa med en sådan, var denne får landa osv osv.
Sporten uppdateras oavbrutet och alla som sysslar med skydiving känner till hur allvarligt man ser på varje olycka, inte minst de med tragisk utgång. Det är inget -Shit happens! någonstans men de som bara läser rubrikerna i tidningarna och har noll insikt förleds tydligen att tro så.
Det är detta jag menar - alla olyckor och incidenter måste utredas och så är fallet. Men gårdagens olycka och t.ex. den tidigare, berodde på helt olika saker och kan inte klumpas ihop med motiveringen att klubben är dålig och farlig.

Majoriteten förstår ju inte det här. Alla tror ju typ att anledningen till varför folk dör är för att de får problem med fallskärmen i luften, när många olyckor egentligen är med avancerade fallskärmar när folk ska swoopa och skit
Citera
2022-09-11, 11:53
Medlem
wwrs avatar
Jag hoppade en hel del för mycket länge sedan. Då var det inte på detta sätt. Rutinhopp hos säkerhetsmedvetna hoppare innebar då en mycket låg risk, "acceptabel för actionsport".

Men något har hänt med sporten. Utrustningen har blivit farligare. Vid den förra olyckan förolyckades en extremt erfaren hoppare, sannolikt pga extrem fallskärm, inte följt alla uppdateringar av utrustningen och kanske underhållit den dåligt. Vi gissar det i denna tråd.

(FB) Fallskärmshoppare död i Västerås (2022-08-06)

Kanske också den kortare utbildningen bidragit, men det är inte säkert. Extrema skärmar, GoPro-kameror och sociala medier har säkert bidragit. De piloter jag såg då var mycket erfarna, numera har många bara de obligatoriska 200 timmarna, vad jag förstått. Sedan hamnar de kanske i större flygplan än de tidigare flugit, utan fasta sittplatser, med hoppare. Men jag känner inte till detaljerna. Jag känner inte modern hoppning. Det fanns förr lite militär "struktur" kvar i verksamheten

Jag gissar att nyutbildade inte använder extrem "högprestandaskärm" och har helt uppdaterad utrustning. Otäck olycka.

Varför utlöstes inte reserven automatiskt? Mycket märkligt. Att "ingenting" kommer ut är en ovanlig felfunktion. Och dessutom skulle den automatiska utlösningen ha felfungerat! Kanske inte alla fakta är kända ännu.
Senast redigerad av wwr 2022-09-11 kl. 12:40.
Citera
2022-09-11, 12:10
Medlem
Citat:
Men…. ALLA olyckor och incidenter utreds, minutiöst, självklart!! Vem har ens antytt något annat?

Skydiving ÄR en risksport och utrustning och handhavande och regler utvecklas hela, hela tiden - tack vare utredningar och erfarenheter. Man följer idag nya regler som aldrig förekom tidigare, utrustningen förfinas oavbrutet och minsta incident kan föranleda t.ex. en förändring i utrustning eller bestämmelser. En sån enkel sak som den automatiska aktiveringsutlösaren (Cypres) har räddat livet på över 5200 hoppare sedan den kom ut på marknaden (ja, man vet detta tack vare rapporter och utredningar!) Idag hoppar i princip alla med den. Nya regler kommer också hela tiden till pga erfarenheterna med de tämligen nya små höghastighetsskärmarna, som står för en stor del (om inte majoriteten?) av skadorna idag. Det rör sig inte om felfunktioner utan hantering av en extrem fallskärm. Därför finns idag regler för vem som får hoppa med en sådan, var denne får landa osv osv.
Sporten uppdateras oavbrutet och alla som sysslar med skydiving känner till hur allvarligt man ser på varje olycka, inte minst de med tragisk utgång. Det är inget -Shit happens! någonstans men de som bara läser rubrikerna i tidningarna och har noll insikt förleds tydligen att tro så.
Det är detta jag menar - alla olyckor och incidenter måste utredas och så är fallet. Men gårdagens olycka och t.ex. den tidigare, berodde på helt olika saker och kan inte klumpas ihop med motiveringen att klubben är dålig och farlig.

Bra. Då är vi i princip helt överens. Möjligen lite nyansskillnader. Jag är mycket väl medveten om att det är tre skilda olyckor. Alla med mycket hög sannolikhet beroende på human factor.
Min point är att tre olyckor inom kort tid inte kan negligeras helt. Om man bara utreder dem var för sig så gör man bara halva jobbet. Man måste även utreda vilka samband i bakomliggande orsaker som kan finnas.
Transportstyrelsen och förbundet har lite att tänka på.
Det har f ö inte stått ett ord på förbundets hemsida om orsakerna till de två tidigare olyckorna. Utredning pågår kan man läsa i Tidningen. Det ha heller inte informerats och diskuterats kring de två flygolyckorna om drabbat sporten. Bara en massa ”sörjande och tyck synd om”.
Det vore betydligt bättre att försöka lära. Och sprida lärandet.

Sveriges statistik inom hoppning det senaste åren är ju en katastrof. Flygolyckorna räknas ju som flygolyckor, men oavsett hur man tänker så har de ett samband med hoppning. Så med dem inräknade ser det än värre ut.
Citera
2022-09-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonympajas
Stämmer F*l*p V*kström? A-cert den 27 augusti, två veckor sedan?

Aa
Citera
2022-09-11, 12:27
Medlem
Descends avatar
[quote=henkka|81579508]

Att de flesta dött i fallerande flygplan ändrar inte på det faktum att de dog för att de skulle hoppa fallskärm./QUOTE]

Jag håller med. Ansvariga för sporten var snabba med att vid minnesstunden för olyckan i Örebro påminna om att detta "var en flygplansolycka, inte en fallskärmsolycka". Vidrigt att de uttalade sig på detta sätt på själva minnesstunden för offren för det första! För det andra så detta som henkka skriver - planet skulle aldrig lyft om det inte skulle flugit hoppare. Flygplanet upp ÄR en del av fallskärmshoppandet! Vad organisationerna bakom än hävdar.
Citera
2022-09-11, 13:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Man undrar nu helt klart om det rör sig om ett olyckligt sammanträffande att två dödsdyker utifrån samma klubb. Den ena mycket erfaren den andra med precis avklarad utbildning.

Hur ser rutinerna ut för er som hoppar, packar man ner fallskärmen i förväg och har den med sig eller görs det precis innan hoppet?

Äger man i regel sin fallskärm eller förser en klubb ofta med det?

Finns där något tidsspann där den lämnas obevakad eller hanteras av ytterligare personer? (finns där rum för fiffel om någon så hade velat?)

Alla ansvarar för sin egna utrusning, jag packade alltid min själv och hade den varit packad en tid så packade man om den tar ju bara ett par minuter.
Om man lämnade sin utrusning så packar man om den om man är osäker på om någon hade varit där o kollat.
Jag bad gärna mina kompisar kolla min bag innan man hoppade in i planet.
Jag kollade alltid min egna reserv "sprinten" den fick ingen annan kolla, det är ju ändå min livförsäkring.
Jag hade ingen cypress men höjdmätare. så om jag inte drog, så var det finito.
som nyexaminerad så fick man " hyra" elevriggar innan man hade egen. och dom hade alltid "cypress" och det var hoppledarens uppgift att kolla alla elevriggar innan man hoppade in i planet.
Citera
2022-09-11, 13:13
Medlem
braatthas avatar
[quote=Descend|81589393]
Citat:
Ursprungligen postat av henkka

Att de flesta dött i fallerande flygplan ändrar inte på det faktum att de dog för att de skulle hoppa fallskärm./QUOTE]

Jag håller med. Ansvariga för sporten var snabba med att vid minnesstunden för olyckan i Örebro påminna om att detta "var en flygplansolycka, inte en fallskärmsolycka". Vidrigt att de uttalade sig på detta sätt på själva minnesstunden för offren för det första! För det andra så detta som henkka skriver - planet skulle aldrig lyft om det inte skulle flugit hoppare. Flygplanet upp ÄR en del av fallskärmshoppandet! Vad organisationerna bakom än hävdar.

Om man omkommer i en olycka när man åker till hoppfältet, är det oxå relaterat till hoppet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in