2022-09-11, 19:09
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Hoppet är ju det sista som lämnar människan men jag tror det är tveksamt om en studsmatta från ÖoB eller Jula skulle hjälpa.

Det finns ingen normal studsmatra som hjälper i dessa lägen. Ett lagom halvruttet tak kan hjälpa en del.

LL
Citera
2022-09-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Fyfan vad tråkigt!
Nyss examinerat inom området och alla blir glada för hans skull och hurrar honom med att slänga honom i poolen.

Han såg ut att vara en snäll och sympatisk kille.
Stackare. Han hade hela livet framför sig och så händer detta.. nä fyfan! Så så Sorgligt.

Vila i frid Filip! ❤️
Supertragiskt, vet att hans ex förbjöd han från att hoppa fallskärm men att han ville göra mer hopp än hans mormor som gjorde 15 hopp och nu gick de utför.
Verkligen tragiskt, men det här med fallskärm är verkligen en gamble med sitt liv som insats. Finns bättre sätt att söka kickar. När man väl hoppat så finns det inget som kan rädda dig om det skiter sig.
I andra extremsporter kan man i alla fall sakta ner, eller ta kontroll på något sätt men med fallskärm är man riktigt utsatt.

Citat:
Ursprungligen postat av 80talaren
https://www.facebook.com/filipvik

Verkar som han hade en psykiskt sjuk landsförrädare till bror.
https://www.facebook.com/photo/?fbid....2484424760086

han var ensambarn.
Citera
2022-09-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Han kunde ju bara kopplat bort RSL om han inte ville att reserven skulle utlösas om han gjorde cutaway. Inte så svårt.

Ja.. men varför skulle han göra det? Han skulle inte direkt vattenlanda.
Citera
2022-09-11, 20:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Inte rimligt?

Hell's Angels are dödat och förstört för folk för sämre anledningar...
Lägg av. Hells angels är och sköts som vilket företag som helst. Att dom skulle göra nånting sånt här är bara dumheter.
Citera
2022-09-11, 20:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Mina tankar går framförallt till den rigger som packat vederbörandes reserv, den personen har det inte lätt just nu (om händelseförloppet var som det har beskrivits).

Att en reserv inte vecklar ut sig, är bekymmersamt. Det skall helt enkelt inte kunna inträffa...
Instämmer. En reserv skall veckla ut sig och en automatisk utlösare skall fungera. (Och om det stämmer att "ingenting" utvecklades vid drag av huvudskärmen kan inte det heller vara så vanligt.)
Vad vet man om förloppet?
(Jag har letat i tråden men fann bara att varken huvudskärm eller reserv utvecklades.)
Drar du slutsatsen att reserven torde ha varit felpackad om den inte utlöstes? Jag har aldrig hört om en liknande olycka. (Men jag har inte hängt med så mycket i sporten på senare år.) (Våra reserver satt oftast på magen med en typ 10 cm lång wire till ett stort metallhandtag. Kändes närmast "ofelbart".)
Senast redigerad av wwr 2022-09-11 kl. 20:55.
Citera
2022-09-11, 20:53
Medlem
Witkos avatar
Vilket jävla sätt att dö på, krascha genom någons tak.
Blir intressant att få höra varför reserven aldrig löstes ut.
Citera
2022-09-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Vad fan håller dom på med i Västerås? Och vem i helvete vill hoppa fallskärm? Fan inte klok i huvudet
Eller hur. Vem vill hoppa fallskärm.
Citera
2022-09-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Här är bild på hustaket där fallskärmshopparen kraschade i.
RIP

http://www.bilddump.se/bilder/202209....176.51.11.jpg
Aj aj aj! Undra vad husägarna tänkte.. Måste blivit rejält chockade. Lät säkert som bara den!
Citera
2022-09-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Instämmer. En reserv skall veckla ut sig och en automatisk utlösare skall fungera. (Och om det stämmer att "ingenting" utvecklades vid drag av huvudskärmen kan inte det heller vara så vanligt.)
(Jag har letat i tråden men fann bara att varken huvudskärm eller reserv utvecklades.)
Drar du slutsatsen att reserven torde ha varit felpackad om den inte utlöstes? Jag har aldrig hört om en liknande olycka. (Men jag har inte hängt med så mycket i sporten på senare år.) (Våra reserver satt oftast på magen med en typ 10 cm lång wire till ett stort metallhandtag. Kändes närmast "ofelbart".)

Skrev om förloppet i inlägg #87, kolla det.
Citera
2022-09-11, 23:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyron
Skrev om förloppet i inlägg #87, kolla det.
Tack. Det måste vara (extremt?) ovanligt med sådan felfunktion på reserven. Vi hade bara runda reserver som jag gissar var säkrast. Men de är tunga och har högt sjunk. Här är en bild på olika typer av reserver för paragliding. De med bättre prestanda kanske är mer riskabla??? Men en nyutbildad hoppare borde ju använda en säker typ?

https://www.independence.aero/files/...erformance.png
Senast redigerad av wwr 2022-09-12 kl. 00:05.
Citera
2022-09-12, 00:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Var bodde FV? Västerås?
Citera
2022-09-12, 03:46
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Enligt någon i tråden så drogs reserven ut, men den vecklades inte ut, utan var som en "boll". En teori är att hopparen hade en kraftig spinn när reserven löste ut.

EDIT: Pucktvåa
Senast redigerad av BIB3l 2022-09-12 kl. 03:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in