Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-19, 12:20
  #1213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Lite dåligt att de inte har öppnat kistan eller gör de inte så nuförtiden?

Dom pratade om ”hennes stoft”.. antar att hon är kremerad redan pga att hon skeppats runt så mycket.
Citera
2022-09-19, 12:25
  #1214
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom pratade om ”hennes stoft”.. antar att hon är kremerad redan pga att hon skeppats runt så mycket.
Kroppen är balsamerad förmodligen i en zinkförklädd ekkista för slippa vissa saker som kan ske, Så nej det är inte vanligt att kungligheter kremeras utan kroppen är intakt!
Citera
2022-09-19, 12:25
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kroppen är balsamerad förmodligen i en zinkförklädd ekkista för slippa vissa saker som kan ske, Så nej det är inte vanligt att kungligheter kremeras utan kroppen är intakt!

Men varför pratar dom om hennes stoft ska förflyttas till kyrkan då?

https://www.dn.se/varlden/drottninge...nister-palace/
Citera
2022-09-19, 12:27
  #1216
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men varför pratar dom om hennes stoft ska förflyttas till kyrkan då?
Det brukar kallas stoftet det är finare namn än kroppen efter, Det har att göra med respekt av personen som ligger i kistan!
Citera
2022-09-19, 12:30
  #1217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det brukar kallas stoftet det är finare namn än kroppen efter, Det har att göra med respekt av personen som ligger i kistan!

Ah okej. Jag trodde det hette kvarlevor då.
Citera
2022-09-19, 12:30
  #1218
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men varför pratar dom om hennes stoft ska förflyttas till kyrkan då?

https://www.dn.se/varlden/drottninge...nister-palace/

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det brukar kallas stoftet det är finare namn än kroppen efter, Det har att göra med respekt av personen som ligger i kistan!

Tror att carcass hade varit lite brutalt.
Citera
2022-09-19, 12:32
  #1219
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tror att carcass hade varit lite brutalt.
Jo det har vart lite brutalt så sant så
Citera
2022-09-19, 12:32
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tror att carcass hade varit lite brutalt.

Dom sa hennes kvarlevor på SVT här om dagen. Eller kropp har jag hört också.
Citera
2022-09-19, 12:46
  #1221
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kroppen är balsamerad förmodligen i en zinkförklädd ekkista för slippa vissa saker som kan ske, Så nej det är inte vanligt att kungligheter kremeras utan kroppen är intakt!

Ska vi vara riktigt petiga är kistan av mässingsbeslagen engelsk ek med blyfoder och en innerkista av trä där det balsamerade stoftet vilar. Blyets vikt är skälet till att det krävs åtta man för att bära.

Ekkistan tillverkades för över 30 år sedan av firman Henry Smith som stängde 2005 och följer ett mönster som har använts de senaste 400 åren av kungafamiljen. Mässingsbeslagen och hållarna för kronjuvelerna tillverkades av firman Newman Brothers.

Vikten inklusive innerkistan av trä har inte avslöjats, men Prinsessan Diana begravdes i en likartad och den vägde ca 250kg.
__________________
Senast redigerad av Lucianus 2022-09-19 kl. 12:53.
Citera
2022-09-19, 12:48
  #1222
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Ska vi vara riktigt petiga är kistan av mässingsbeslagen engelsk ek med blyfoder. Blyets vikt är skälet till att det krävs åtta man för att bära. Kistan tillverkades för över 30 år sedan av firman Henry Smith som stängde 2005 och följer ett mönster som har använts de senaste 400 åren av kungafamiljen
Tack för att du förklarade det lite bättre än jag hade för mig zink men det ska vara bly som du säger!
Citera
2022-09-19, 12:55
  #1223
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tack för att du förklarade det lite bättre än jag hade för mig zink men det ska vara bly som du säger!

Skälet är nog att bly är stabilare. Utan att gå in på detaljer så har zinkkistor i vissa fall fräts hål på och läckt.
__________________
Senast redigerad av Lucianus 2022-09-19 kl. 12:58.
Citera
2022-09-19, 12:58
  #1224
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Skälet är nog att bly är stabilare. Utan att gå in på detaljer så har zinkkistor i vissa fall fräts hål på.
Jo det stämmer vad du säger totalt...
Blyet håller sig mer intakt än zinket som du säger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in