2022-09-21, 20:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, Putin räknar ju Krym som Ryskt territorium och där har det ju smällt rejält redan utan att Putin gjort något, scenariot att Ryssland plötsligt skulle hävda att de är anfallna för att Ukraina gör en offensiv på sina ockuperade områden tror jag bara är ett försök att skrämma väst, det är bara för Ukraina att syna bluffen, tar Putin till kärnvapen är Ryssland rökt för en väldigt lång tid, allt enligt de uttalanden som har kommit efter talen.

Det är stor skillnad mellan att ta emot lite bomber och att få sin mark permanent ockuperad och annekterad av "utländska" soldater.

Det är olika situationer.

Sedan är det också fråga om prestige. Han har nu höjt insatserna rejält, och har därmed ännu svårare att backa från sina mål. Han har bestämt sig för att Donbass ska tas till varje pris och har låtit hela världen få veta detta. Men hur reagerar han om han ser att det inte går? Att de kört fast igen?

Ska han bara ge upp?

Det ligger inte i Putins natur.
Citera
2022-09-21, 20:11
Medlem
Sickmyducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Putin tvingar alltså unga män som demonstrerar (nå såklart inte oligark/Vor-capo barn) till fronten.

Källa?
Citera
2022-09-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är reservister som kallas in, inga värnpliktiga.
Reservister ÄR FÖRE DETTA värnpliktiga din ovetande sate
Citera
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, det är fejk, men det kommer att erkännas i Ryssland som om det vore en äkta folkomröstning. Och plötsligt så har Ryssland främmande soldater som strider på deras mark (sett ur rysk synvinkel).

Det innebär att andra lagparagrafer kan användas. Och steget till bl.a kärnvapen blir mindre. Ryssland är ju under attack!
Jag fattar inte det där med folkomröstningen.
Ska ryska folket rösta om en Ukrainsk geografisk plats tillhör Ryssland eller ej?

Och det för att legitimera kriget på den platsen? Eller?

Förlåt om jag ställer många dumma frågor, men jag hänger inte med riktigt i alla svängar angående detta krig...
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Källa?

19-nyheterna på tv4, inslaget när dom griper en ung man (tror det är i St Petersburg).
Citera
2022-09-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Reservister ÄR FÖRE DETTA värnpliktiga din ovetande sate

Personen du citerade hade därmed rätt i sitt påstående.
Citera
2022-09-21, 20:14
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Igår svarade jag på detta inlägg om att Putin inte skulle eskalera pga Indiens reaktion.

Putin eskalerade. Jag hade fel.

Om det är nu eskalering ? För mig ser det ut som konsolidering av det grisarna redan hade innan 24 februari ?
Citera
2022-09-21, 20:16
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jag noterar att du inte kunde ange några källor/fakta bakom ditt påstående. Rent trams som vanligt m a o.

Tror det var han som länkade en video där dom förklarar precis du söker, du kanske missade så jag kan länka den igen åt dig.
https://youtu.be/l58YgVI84zU
Citera
2022-09-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Personen du citerade hade därmed rätt i sitt påstående.
HADE kunnat vara så om det nu var så att han svarade rent objektivt. Nu är det så att denna personen jag svarade inte har den blekaste aning, utan tror att de 300.000 (som inte kommer finnas) som Ryssland nu kallar in, är de med riktig erfarenhet och verkställd referens pågrund utav erfarenhet. Annars hade jag ju självklart tagit det på annat sätt ja....om det nu hade varit så att vederböranden åtminstone hade kunnat skilja på vänster och höger fot och därtill haft lite luft under det han spottar ut här bara för att han kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ja, Gud, vad ska vi göra? Vi alla, hela världen bör ge upp, ge allt till Putin, han viftar ju med kärnvapen. Finns inget annat vi kan göra.

Vi ger allt till Putin.

Antar att du är ironiskt.. men. Absolut inte!

Jag tänker mig mer ett inhemskt kaos inom Ryssland. Ett Ryssland som tappar sina få meningsfulla bundsförvanter.
Varför ska ryssar ge sitt liv för Putin, varför ska kineser eller indier lida för Putins skull?

För mig är det enbart tragiskt om säg, 100 tusen ryska reservister får sätta livet till i Ukraina för Putins skull men jag är helt klart för att Ukraina ges dom medel som krävs för att lyckas med det om dessa ryssar sätter sin fot som invasionsoldater på ukrainsk mark.

Jag hoppas verkligen att ingen ser någon möjlig tillflykt i att starta ett kärnvapenkrig men skulle inte bli helt förvånad om så sker.
Den jag gissar kan tänkas trycka på knappen först är Putin, även om det antagligen är Ryssland som kommer drabbas hårdast av det.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag fattar inte det där med folkomröstningen.
Ska ryska folket rösta om en Ukrainsk geografisk plats tillhör Ryssland eller ej?

Och det för att legitimera kriget på den platsen? Eller?

Förlåt om jag ställer många dumma frågor, men jag hänger inte med riktigt i alla svängar angående detta krig...

Det ukrainska folket i ett län ska rösta om de vill tillhöra Ryssland eller vill tillhöra Ukraina. Röstar de för att tillhöra Ryssland så kommer ryska lagar att gälla i området och området ses som 100% ryskt. Det ger även rysk militär på plats vissa andra möjligheter eftersom de nu bedriver ett försvarskrig av ryskt territorium.

Det här innebär också att de kan använda annan retorik i Moskva. De kan nu hävda att Ukraina bedriver ett anfallskrig mot Ryssland, på ryskt område, och be Putin agera mer resolut.
Citera
2022-09-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
HADE kunnat vara så om det nu var så att han svarade rent objektivt. Nu är det så att denna personen jag svarade inte har den blekaste aning, utan tror att de 300.000 (som inte kommer finnas) som Ryssland nu kallar in, är de med riktig erfarenhet och verkställd referens pågrund utav erfarenhet. Annars hade jag ju självklart tagit det på annat sätt ja....om det nu hade varit så att vederböranden åtminstone hade kunnat skilja på vänster och höger fot och därtill haft lite luft under det han spottar ut här bara för att han kan.
Där finns inga soldater I ryssland. De få som fanns var de som höll joint exp med oss, men de "försvann" utav någon underlig anledning. Resten är bara inavlat skräp som inte förstår att stoltheten inte räddar några liv. Som sett i Ukraina just nu. Välkommen till verkligheten. Apor slåss mycket och gärna ja, men det innebär inte att de har en aning om vad de gör för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in