2022-09-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Igår svarade jag på detta inlägg om att Putin inte skulle eskalera pga Indiens reaktion.

Putin eskalerade. Jag hade fel.

Du uttalade dig inte tvärsäkert på något sätt, snarare betonade du att vi alla bara spekulerar.. vilket hedrar dig.

Jag sa bara vad jag såg som troligt, det blev ingen full mobilisering så uppenbarligen hade jag fel med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Ryssland har väldigt mycket mer att sätta in trots att deras förluster varit stora. Bara USA som har en mäktigare militär.
Svarade dig ovan i mitt misstag till att citera mig själv. Men, jo, där har du svaret på ditt påstående
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om det är nu eskalering ? För mig ser det ut som konsolidering av det grisarna redan hade innan 24 februari ?
Vet inte, men när nu Putin gör en ”halv” krigsförklaring och drar in vissa män (men inte ”full” krigsförklaring och kallar in alla män) så går det dåligt för Ryssland i Ukraina.

Det budskapet är glasklart och bara det är en nesa för Putin och hans Ryssland.

Putin måste vinna detta.

Förlorar han här förlorar han alla gamla Sovjet-länder som blev suveräna efter Sovjets sönderfall.

Dessutom kommer ingen annan respektera dem heller. Och absolut inte Indien eller Kina.

Detta är kanske slaget om Rysslands betydelse.

Oavsett om man har kärnvapen eller inte. Pakistan har kärnvapen. Men ingen bryr sig mycket om dem.
Citera
2022-09-21, 20:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du uttalade dig inte tvärsäkert på något sätt, snarare betonade du att vi alla bara spekulerar.. vilket hedrar dig.

Jag sa bara vad jag såg som troligt, det blev ingen full mobilisering så uppenbarligen hade jag fel med.
Tack för dom orden
Citera
2022-09-21, 20:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tack så mycket för ett bra svar!

Men vad är riskerna att de skulle rösta för att tillhöra Ryssland?
För en obildad känns det väldigt skevt och självdestruktivt.
Resultatet är redan givet. Hur dom än röstar kommer resultatet att bli att de ska tillhöra Ryssland.

Det är därför man mobiliserar redan i förväg i Ryssland. För man vet vad resultatet kommer att bli.
Hade man tänkt att innevånarna skulle få avgöra det, hade väl mobiliseringen kommit efter valet.
Eller tror du att Putin kommer att avbryta mobiliseringen och dra tillbaka armen om de skulle rösta mot?
Citera
Medlem
Kan Putin se inhemska demonstrationer och försök till revolution som ett hot mot den ryska staten eller gäller det bara yttre hot? Vem ska kärnbombas om inkräktarna finns i Moskva?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Antar att du är ironiskt.. men. Absolut inte!

Jag tänker mig mer ett inhemskt kaos inom Ryssland. Ett Ryssland som tappar sina få meningsfulla bundsförvanter.
Varför ska ryssar ge sitt liv för Putin, varför ska kineser eller indier lida för Putins skull?

För mig är det enbart tragiskt om säg, 100 tusen ryska reservister får sätta livet till i Ukraina för Putins skull men jag är helt klart för att Ukraina ges dom medel som krävs för att lyckas med det om dessa ryssar sätter sin fot som invasionsoldater på ukrainsk mark.

Jag hoppas verkligen att ingen ser någon möjlig tillflykt i att starta ett kärnvapenkrig men skulle inte bli helt förvånad om så sker.
Den jag gissar kan tänkas trycka på knappen först är Putin, även om det antagligen är Ryssland som kommer drabbas hårdast av det.
Om hundra tusen ryska män VÄLJER att sätta livet till I ukraina, så är det inget annat än deras eget val. Där finns absolut ingen som helst anledning att gråta tår för dessa stackare som för några dagar sedan satt och bröstade sig för hur bra och rättvist deras egenvalda Ryssland är. Deras död är självvald och inget annat
Citera
2022-09-21, 20:32
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vet inte, men när nu Putin gör en ”halv” krigsförklaring och drar in vissa män (men inte ”full” krigsförklaring och kallar in alla män) så går det dåligt för Ryssland i Ukraina.

Det budskapet är glasklart och bara det är en nesa för Putin och hans Ryssland.

Putin måste vinna detta.

Förlorar han här förlorar han alla gamla Sovjet-länder som blev suveräna efter Sovjets sönderfall.

Dessutom kommer ingen annan respektera dem heller. Och absolut inte Indien eller Kina.

Detta är kanske slaget om Rysslands betydelse.

Oavsett om man har kärnvapen eller inte. Pakistan har kärnvapen. Men ingen bryr sig mycket om dem.

Snacka om taktisk miss av Putin när han bestämde sig för att angripa Ukraina. Vad hade väntat sig? Och dessutom ett broder folk…
Citera
2022-09-21, 20:33
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Resultatet är redan givet. Hur dom än röstar kommer resultatet att bli att de ska tillhöra Ryssland.

Det är därför man mobiliserar redan i förväg i Ryssland. För man vet vad resultatet kommer att bli.
Hade man tänkt att innevånarna skulle få avgöra det, hade väl mobiliseringen kommit efter valet.
Eller tror du att Putin kommer att avbryta mobiliseringen och dra tillbaka armen om de skulle rösta mot?
Jag tror ingenting, och förstår inte mycket av detta, det är därför jag frågar.
Citera
2022-09-21, 20:36
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
President Niinistö i dagens uttalande om Putin:

Niinistö kommenterade på onsdagseftermiddagen finsk tid president*Putins besked om en partiell rysk mobilisiering. Det återspeglar de uteblivna ryska militära framgångarna, säger Niinistö i New York, där han deltar i FN:s generalförsamling.

– Anfallskriget har inte gett utdelning, så man behöver satsa mera, analyserar Niinistö.

Angående huruvida Ryssland kommer att ta till kärnvapen säger president Niinistö å ena sidan att han inte tror det, men att frågan återstår: är det en bluff med höga insatser eller inte?

– Med en viss kännedom om Putins tankar och hur han resonerar så kan jag säga att han inte är den som erkänner ett nederlag. Det gör det här till en oberäknelig situation, konstaterar Niinistö.

Han påpekar ändå att Ryssland också har andra vapen än kärnvapen att ta till.

– Kemiska vapen har nämnts, men också mer förödande bomber.

Han konstaterar att det dessvärre leder till mer lidande för civila.

https://svenska.yle.fi/a/7-10020935

Tror han vet lite vad han talar om då han har haft en hel del kontakt med Putin genom åren.
Niinistö vet nog vad han talar om, och tycker hans analys verkar ganska rimlig också. Det här handlar inte om att ställa till med maximalt kaos i världen (läs. skicka iväg strategiska kärnvapen mot NATO-territorium) utan om att gå till historien som en vinnare. Så var nog i alla fall ursprungsplanen. Nu tycks nog strategin vara att undvika att gå till historien som en förlorare och hitta någon form av exitplan för att undvika det. Sen tycks det vara någon form av kardinalregel hos människor som drivs av prestigen att vinna att hela tiden höja insatserna när det går som tyngst, så att Putin gör det han gör är nog trots allt rätt logiskt. Att det sedan kommer orsaka ett väldigt onödigt mänskligt lidande är fruktansvärt tragiskt.

Rent militärt så gör NATO och väst det absolut bästa man kan göra nu i att hålla fast vid sanktionerna och fortsätta understödja Ukraina. Tiden är verkligen inte på Rysslands sida.
Citera
2022-09-21, 20:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det är säkert många som ställer upp på Putins imperialistiska drömmar bara de själva och anhöriga slipper göra jobbet...

Kul att skåda paniken nu.

Det är så jävla patetiskt att alla blir antikrig först när de riskerar att bli inkallade. För några månader sen så var alla för kriget eller så angick det inte dem.
Citera
2022-09-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är reservister som kallas in, inga värnpliktiga.

Reservister upp till vilken ålder? Spelar skicket på individen någon roll osv?

Som gammal värnpliktig stadsskytte-soldat hade man ju såklart aldrig tvekat i frågan om att försvara moderlandet mot ryssen, den enda möjliga fienden sedan ww2.

Hjälpa Sverige att invadera ett grannland, ett broderfolk?
Not so much.. var skulle jag möjligen hitta energin till att företa mig ett sånt vansinnigt uppdrag? För Knugen om han råkat bli en psykopat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in