Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Tycker jag känner igen fönstren i bakgrunden från tidigare intervjuer?
Är Greta hemma hos mor & far? Har hon släpat BBC:s synnerligen avancerade och dyra kamerautrustning dit, kanske på cykel?
En olycka händer så lätt, just sayin …
Då var det tydligen inte Greta som hade gjort den matematiska upptäckten trots allt? För övrigt har hon inte alls pluggat på högskolan (om du inkluderar henne i ”tjejerna”). Misstänker att det krävs flera års grundutbildning innan man kan komma på något som andra har misslyckats med tidigare.
Men visst, om en avdankad rockstjärna har sagt att hon är duktig i astronomi så måste det vara så.
Men är hon röd bara på insidan? Vill hon inte störta omkull samhället? Hur ska hon annars kunna chocksänka CO2-utsläppen på rekordtid?
Jag kan inte se det på annat sätt än att hennes förmåga att dra logiska slutsatser är usel. Därmed är hennes påstådda höga intelligens inte heller mycket att hänga i granen.
Men hon har kanske ärvt lite skådespelartalang från farfar?
Gretas mycket avancerade videokamera är rätt liten. Hon gillar utrustning, som är lätt att ta med sig. Så jag tror inte att det är något direkt problem att ta med den på cykeln. Hon har även en skylt som kan rullas ihop.
Dock har jag för mig att det är utbytbara objektiv till videokameran precis som till en systemkamera, och vill Greta ta med sig flera sådana, behövs väl även en objektivväska. Utgår ifrån att Greta även har en kameraväska, när videokameran är ensam värd drygt 70000:-. Om BBC har lånat den, var det mycket vänligt av dem.
Vad gäller videos med klädbyten och annat kul, som när Greta sjunger glatt om att hon inte äter ost, är det mest unga som har fått länkarna. Även i Gretas inre krets är det mest unga, men några av oss är äldre som jag själv.
Hon är härligt öppen till sinnet och ser som sagt ålder bara som en siffra.
Gretas videoinlägg är inte skyddade, hon länkar visserligen bara inläggen till en mindre krets, men de är sökbara på nätet. Greta har sagt glatt, att hon är en tjej som är en skådis! Hon har hållit på en hel del med drama-, dans- och musikkurser tidigare.
De slutna kanalerna på Signal osv. är däremot skyddade och krypterade och för dem så gäller det sekretess.
Enligt uppgift pluggar Greta även på fristående kurser på högskolan. Hon går på ett spetsgymnasium, där det är normalt att göra detta. Greta säger att hon är särskilt intresserad av matematik, astronomi och engelska, så det troliga är, att hon pluggar överkurser/specialkurser i dessa ämnen.
Gretas kinesiska mattekompis gjorde en ny upptäckt inom just integraler. Det är ovanligt att göra sådana upptäckter utan lång högre utbildning, men det händer. Greta såg sedan att denna nya upptäckt kunde användas inom astrofysiken.
Det är mycket vanligt att forskare bygger på varandras upptäckter i naturvetenskap, fast här hade de unga tjejerna inte hunnit bli forskare än, men de har framtiden för sig.
Brian May är visserligen äldre som jag själv, men han är inte alls avdankad. Han både forskar, skriver, gör framträdanden och konserter och har en stor publik.
Vad gäller att ordna med frukt åt Greta, är detta en mycket viktig uppgift, så hon får mer energi. Har själv handlat frukt och fruktdrycker åt henne. Svante är annars även producent och ljudtekniker, så han är inte bara skådis och personlig assistent.