Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 09:12
  #13
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag förstår inte frågan riktigt..
Men hemma laddar jag med 11 kW.
På offentliga laddare laddar jag med 22 kW.
Det jag skrev. Vilke är den bästa laddningslösningen?
Citera
2022-09-28, 09:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Vilket är den bästa lösningen om du främst laddar nattetid hemma, och eventuellt på jobbet?

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Det jag skrev. Vilke är den bästa laddningslösningen?

hemma och på jobbet laddar man alltid AC.

Man bör undvika vanliga 230V Schukouttag då det dels är långsamt som fan, men kan i värsta fall i förlängningen orsaka brand då det blir för hög belastning på ledningarna.

Men andra ord ska en laddbox med typ-2 uttag sättas upp. Sen hur snabba de är kan ju variera, men de allra flesta bilar tar max 11 kW laddning via AC och även om de tar mer som Zoe så är det totalt onödigt att ha mer hemma eller på jobbet.

Sen tar vissa bilar mindre via AC, runt 7 kW, så en laddbox på mellan 7 och 11 kW är lagom.
Citera
2022-09-28, 09:36
  #15
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
hemma och på jobbet laddar man alltid AC.

Man bör undvika vanliga 230V Schukouttag då det dels är långsamt som fan, men kan i värsta fall i förlängningen orsaka brand då det blir för hög belastning på ledningarna.

Men andra ord ska en laddbox med typ-2 uttag sättas upp. Sen hur snabba de är kan ju variera, men de allra flesta bilar tar max 11 kW laddning via AC och även om de tar mer som Zoe så är det totalt onödigt att ha mer hemma eller på jobbet.

Sen tar vissa bilar mindre via AC, runt 7 kW, så en laddbox på mellan 7 och 11 kW är lagom.
Okej och tack. Börjar förstå mer och mer.

Jag bor i lägenhet, och försöker få till att vi ska ha 10 laddningsplatser på en gräsyta som inte används. Vi har en park, så denna gräsyta kan gärna få bli laddparkeringar.
Citera
2022-09-28, 13:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Okej och tack. Börjar förstå mer och mer.

Jag bor i lägenhet, och försöker få till att vi ska ha 10 laddningsplatser på en gräsyta som inte används. Vi har en park, så denna gräsyta kan gärna få bli laddparkeringar.

Är det en Brf? Tänk på att ni behöver stämmobeslut på att bygga nya parkeringar på en gräsyta (väsentliga förändringar av föreningens byggnader och mark) så det är inget styrelsen själva kan besluta.
Citera
2022-09-28, 17:29
  #17
Medlem
Jag laddar fortfarande mest hemma även om det är dyrare än utanför jobbet. Vi betalar 1,60/kWh på laddplatserna där.. Laddar med 11Kw, på längre resor snabbladdar jag om det behövs.

/Thomas
Citera
2022-09-28, 17:32
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Okej och tack. Börjar förstå mer och mer.

Jag bor i lägenhet, och försöker få till att vi ska ha 10 laddningsplatser på en gräsyta som inte används. Vi har en park, så denna gräsyta kan gärna få bli laddparkeringar.
Vad ska ni med 10 laddplatser till?
Det låter som en dyr historia.
Citera
2022-09-28, 17:37
  #19
Medlem
Laddar shuko hemma med 2kw över natten.

Monterade nytt uttag med 2,5mm2 kablar, så ingen fara för överbelastning. Både säkring, kablar och uttag klarar 16A, och laddaren drar 10A som mest.
Citera
2022-09-28, 18:18
  #20
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad ska ni med 10 laddplatser till?
Det låter som en dyr historia.
Ladda elbilar kanske? Varför installerade du laddare hemma hos dig?

Många av oss som bor i lägenhet drar oss för att skaffa en elbil (fast jag cyklar helst ), just på grund av att det inte går att ladda elbilen hemma över natten. Du vet så som du gör.
Citera
2022-09-28, 18:23
  #21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Ladda elbilar kanske? Varför installerade du laddare hemma hos dig?

Många av oss som bor i lägenhet drar oss för att skaffa en elbil (fast jag cyklar helst ), just på grund av att det inte går att ladda elbilen hemma över natten. Du vet så som du gör.
Du menar att 10 st lägenhetsinnehavare i ert hus ska köpa sig en elbil?
Det ser jag som ganska osannolikt.
Citera
2022-09-28, 18:26
  #22
Medlem
johnthedickholmess avatar
Många bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har ju bjuppat på elen till hybrider och rena elbilar. Lär väl vara ett minne blott i vinter. Alla kommer ju ha elbil framöver så laddningsstolpar måste upp så alla kan ladda givetvis.

Vad tror ni en mil på el kommer kosta i vinter f.ö? 15kr? Hittade denna nu 15-20 kr milen kommer elbilen kosta i vinter enligt prognos:

https://carup.se/chockprognos-dyrare...nsin-i-vinter/

Satan vad dyrt det blivit med elbil.
__________________
Senast redigerad av johnthedickholmes 2022-09-28 kl. 18:58.
Citera
2022-09-28, 18:32
  #23
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du menar att 10 st lägenhetsinnehavare i ert hus ska köpa sig en elbil?
Det ser jag som ganska osannolikt.
Din kunskap om hur det där med boende i lägenheter ser ut är obefintlig. Lämnar det där.

Ha en bra kväll.
Citera
2022-09-28, 18:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Laddar shuko hemma med 2kw över natten.

Monterade nytt uttag med 2,5mm2 kablar, så ingen fara för överbelastning. Både säkring, kablar och uttag klarar 16A, och laddaren drar 10A som mest.

Ja om det är äldre hus och äldre installationen med 10A uppsäkrat så är det ingen bra idé, men som på jobbet i garaget har vi schuko som är uppsäkrade till 16A och min "nödladdare" är fast inställd på 8A så då är det knappast några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in