Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-24, 15:53
  #1
Moderator
Gromguttens avatar
Intressant att få synpunkter på hur det laddas från andra elbilsägare. Hemma, jobbet eller på resa...

Tidigare har jag fulladdat med 2,1kW rätt från schüko (230v 10a) men har nu skaffat 11kW-laddning både hemma och på hytta. Med 11 laddar jag såpass fort att jag kan styra efter till exempel när det skall vara färdigt før avresa eller när det kostar minst att ladda.

Dessutom har vi fri laddning till 11kW i garaget på kontoret vilket är trevligt.

På resa använder jag mest Grønn kontakt eller Fortum då de både har bra nätverk med många laddare och till ok pris (med stora rabatter hos Grønn Kontakt), men jag har nog appar før alla tänkbara om så skulle behøvas. Dessutom vet jag ju om var det finns tillgängliga gratisladdare på 50kWh utan speciellt mycket trafik.

90% av min laddning är antingen på gratisladdare ute (som kontoret), hemma/hytta eller på besøk - och då till nettopris på strømmen (kutym är att ge en peng eller en flaska vin till värdskapet också før laddningen). Just nu ungefär 80 øre pr kWh inkl alla avgifter hemma/hytta = ungefär 1.10 NOK pr mil med min kørning.

Så:

Hur ser ditt laddande ut? Varfør har du valt just det? Vad är dina planer?

----

Den som vill prata/fråga om andra saker än just laddningen, val av løsning och leverantør etc får gärna gøra det men i andra trådar.
Citera
2020-08-24, 16:12
  #2
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag har ingen elbil men är nyfiken på hur alla som bor i lägenhet laddar sina bilar. Det är direkt omöjligt hos min hyresvärd, trots att jag har eget garage så får jag inte ladda, det är förbjudet. Samma med p-platser med elstolpe. Ändå finns det flera hybridbilar bland grannarna, dock har jag aldrig hört dom köra på elmotorn, ingen av dom.
Citera
2020-08-24, 17:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag har ingen elbil men är nyfiken på hur alla som bor i lägenhet laddar sina bilar. Det är direkt omöjligt hos min hyresvärd, trots att jag har eget garage så får jag inte ladda, det är förbjudet. Samma med p-platser med elstolpe. Ändå finns det flera hybridbilar bland grannarna, dock har jag aldrig hört dom köra på elmotorn, ingen av dom.

Då jag kommer skaffa elbil inom 1-2 år så har jag snackat med min hyresvärd (kommunal hyreslägenhet) om att jag önskar laddare i garaget. Det finns idag två laddare där på över 100 bilplatser.

De var faktiskt OK till det, men frågade hur mina framtidsplaner såg ut, om jag tänk flytta eller så, för platserna är personliga så man har alltid samma plats.

Jag sa att jag tänkt bo här länge, för lägenheten ligger precis vid havet, perfekt läge. SÅ han skulle lägga in laddare i budget inför nästa år, så någon gång nästa år installeras laddare vid min plats
Citera
2020-08-24, 17:29
  #4
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Då jag kommer skaffa elbil inom 1-2 år så har jag snackat med min hyresvärd (kommunal hyreslägenhet) om att jag önskar laddare i garaget. Det finns idag två laddare där på över 100 bilplatser.

De var faktiskt OK till det, men frågade hur mina framtidsplaner såg ut, om jag tänk flytta eller så, för platserna är personliga så man har alltid samma plats.

Jag sa att jag tänkt bo här länge, för lägenheten ligger precis vid havet, perfekt läge. SÅ han skulle lägga in laddare i budget inför nästa år, så någon gång nästa år installeras laddare vid min plats
Jag bor hos det kommunala bostadsbolaget. Dom gick så sent som för någon vecka ut till samtliga hyresgäster att det är förbjudet att ladda bilar hos dom. Ett kommunalt bostadsbolag som slår sig för bröstet över hur klimatvänliga dom är. rent och skärt tjurskit

edit: copypastat:
Citat:
Tänk på att om du har elbil är det inte tillåtet att ladda bilens batteri från ett vanligt eluttag, varken i garage, via elstolpe på parkeringen eller från eluttag i gemensamma utrymmen.
Citera
2020-08-24, 18:39
  #5
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag har ingen elbil men är nyfiken på hur alla som bor i lägenhet laddar sina bilar. Det är direkt omöjligt hos min hyresvärd, trots att jag har eget garage så får jag inte ladda, det är förbjudet. Samma med p-platser med elstolpe. Ändå finns det flera hybridbilar bland grannarna, dock har jag aldrig hört dom köra på elmotorn, ingen av dom.

Det är många som har hybrid, men før att ladda måste du ha laddhybrid, annars är det førbränningsmotorn som gør elen.

Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag bor hos det kommunala bostadsbolaget. Dom gick så sent som för någon vecka ut till samtliga hyresgäster att det är förbjudet att ladda bilar hos dom. Ett kommunalt bostadsbolag som slår sig för bröstet över hur klimatvänliga dom är. rent och skärt tjurskit

edit: copypastat:

Førbudet är før att inte uttagen är dimensionerade før maxbelastning øver lång tid. Brandrisk och sånt... Plus att det kan kosta lite också...

Men prata med kommunala bostadsbolaget om hur de vill att du skall ladda bilen med tanke på hur de framställer sig. Man måste ju inte sätta upp på just din førhyrda platser, mer att man har det som en møjlighet likt bokning av tvättstugan.
Citera
2020-08-24, 20:33
  #6
Medlem
Jag har för avsikt att byta till elbil nästa år.
Tänkte ladda från en CEE 16/5 kontakt och begränsa uttaget till 12A så slipper jag byta huvudsäkring (förhoppningsvis)
Har kikat på en Accelev 3-fas 11kW inbyggd lastbalansering som ingår i "laddstödet" (som försvinner vid nyår och inget nytt har beslutats)
Eller en Typ 2, trefas, 400V, 6-16A med elektroniken i typ 2-handtaget (dock utan bidraget)

Har någon ett bättre/billigare förslag att ta sig från röd CEE till Typ 2?
Citera
2020-08-24, 21:06
  #7
Medlem
Laddar nästan allt hemma, snabbladdare på de få långresor jag gör.

Efter 7 års elbilskörande är det fortfarande en kick varje gång det slår mig att jag aldrig behöver tanka.
Citera
2020-08-25, 02:26
  #8
Medlem
"Tankar" i garaget, räcker ofta att göra det varannan natt så länge ingen längre tur har gjorts under dagen. Aldrig tagit fram medföljande kablar. Föregående bil blev laddad på IKEAs parkering ibland, men då restaurangen är stängd så blir besöken sällan så långa att det känns meningsfullt att knyta fast bilen där.
Citera
2021-04-06, 02:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Intressant att få synpunkter på hur det laddas från andra elbilsägare. Hemma, jobbet eller på resa...

Tidigare har jag fulladdat med 2,1kW rätt från schüko (230v 10a) men har nu skaffat 11kW-laddning både hemma och på hytta. Med 11 laddar jag såpass fort att jag kan styra efter till exempel när det skall vara färdigt før avresa eller när det kostar minst att ladda.

Dessutom har vi fri laddning till 11kW i garaget på kontoret vilket är trevligt.

På resa använder jag mest Grønn kontakt eller Fortum då de både har bra nätverk med många laddare och till ok pris (med stora rabatter hos Grønn Kontakt), men jag har nog appar før alla tänkbara om så skulle behøvas. Dessutom vet jag ju om var det finns tillgängliga gratisladdare på 50kWh utan speciellt mycket trafik.

90% av min laddning är antingen på gratisladdare ute (som kontoret), hemma/hytta eller på besøk - och då till nettopris på strømmen (kutym är att ge en peng eller en flaska vin till värdskapet också før laddningen). Just nu ungefär 80 øre pr kWh inkl alla avgifter hemma/hytta = ungefär 1.10 NOK pr mil med min kørning.

Så:

Hur ser ditt laddande ut? Varfør har du valt just det? Vad är dina planer?

----

Den som vill prata/fråga om andra saker än just laddningen, val av løsning och leverantør etc får gärna gøra det men i andra trådar.

Jag laddar 90-95% hemma över natten med 11kW med en box som är lastbalanserad mot husets förbrukning och ledig strömstyrka (vi har 25A in i huset). Allt är kopplat mot Tibber som elbolag (där vi får priserna som gäller på elbörsen Nord Pool + några få extra ören för hanteringen) och där elbilen är satt att ladda de timmar på dygnet då priset på den nordiska elbörsen är som lägst.

När jag är ute och reser, vilket är få gånger, så är det först och främst SuC som gäller då vi har en M3. Det går fort att ladda (upp till 230kW), är OK pris (trots trist prishöjningar flera ggr senaste två åren) och mycket enkelt (inga appar, kort, laddbrickor, etc.).

Några ggr har jag även gratisladdat hos Lidl när jag handlat där (50kW) och på CK (160kW). Tidigare laddat gratis på mina två förra arbetsplatser, men nu i Cv19-tider så jobbar jag 100% hemifrån. Har även gratisladdat på landet med röd trefas CEE-kontakt (har alltid en mobil EVSE liggandes i frunken).
Citera
2022-09-27, 15:05
  #10
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt.
370.000 bilköpare har fattat grejen med den fina möjligheten att kunna ladda 22 kW AC med sin ZOE.

Precis som du säger så är det mycket billigare att ladda AC än CCS, ofta halva priset, dessutom erbjuds AC 22 ofta även gratis vid många ställen, plus att AC laddare är den mest utbyggda laddaren i Europa, så även om man är på glest bebyggda platser så hittar man oftast en AC stolpe inom bilens räckvidd.
Med min Zephyre-app kan jag ladda AC 22 för 2 kr per kWh som billigast.
Vilket är den bästa lösningen om du främst laddar nattetid hemma, och eventuellt på jobbet?
Citera
2022-09-27, 17:08
  #11
Medlem
Hemma laddar du alltid ac. DC laddning kräver stora likriktare som finns på de stora snabbladdarna du ser vid köpcentrum osv.
Citera
2022-09-27, 18:15
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Vilket är den bästa lösningen om du främst laddar nattetid hemma, och eventuellt på jobbet?
Jag förstår inte frågan riktigt..
Men hemma laddar jag med 11 kW.
På offentliga laddare laddar jag med 22 kW.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in