Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-23, 23:55
  #2365
Medlem
Min bil har ingen jätteräckvidd, Peugeot e-208, på pappret är det 34 mil, men som alla vet så blir det ju inte det i verkligheten om man kör på landsväg och motorväg.

Men jag körde i måndags en sträcka på 35 mil åt ena hållet och nu idag tillbaka samma 35 mil.
Laddade i ca 20 min på vägen i båda riktningar, tror inte jag behövde ladda så länge, men åt mat under båda stoppen, så hade stannat så länge oavsett om det hade varit en bensinbil.

Men sen tar min bil också upp till 100 kW laddning och Zoe tar 22 kW.
Citera
2022-09-23, 23:59
  #2366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min bil har ingen jätteräckvidd, Peugeot e-208, på pappret är det 34 mil, men som alla vet så blir det ju inte det i verkligheten om man kör på landsväg och motorväg.

Men jag körde i måndags en sträcka på 35 mil åt ena hållet och nu idag tillbaka samma 35 mil.
Laddade i ca 20 min på vägen i båda riktningar, tror inte jag behövde ladda så länge, men åt mat under båda stoppen, så hade stannat så länge oavsett om det hade varit en bensinbil.

Men sen tar min bil också upp till 100 kW laddning och Zoe tar 22 kW.

Din bil är ju en helt annan liga än Zoe. e-208 är modernare och bättre på alla sätt. Dessutom snyggare
Citera
2022-09-24, 00:40
  #2367
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Din bil är ju en helt annan liga än Zoe. e-208 är modernare och bättre på alla sätt. Dessutom snyggare
Nya ZOE har längre räckvidd än Peugeot e-208.
Dessutom är ZOE rymligare.
På övriga punkter är de relativt likvärdiga.

Försäljningsmässigt är det helt jämt mellan e-208 och ZOE hittills under 2022.
Citera
2022-09-24, 01:03
  #2368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya ZOE har längre räckvidd än Peugeot e-208.
Dessutom är ZOE rymligare.
På övriga punkter är de relativt likvärdiga.

Försäljningsmässigt är det helt jämt mellan e-208 och ZOE hittills under 2022.

Ja Nya Zoe har längre räckvidd, men klenare acceleration, speciellt i högre hastigheter trots samma antal hästkrafter och den kränger märkbart när man svänger med lite fart vilket tyder på att den har slapp fjädring. Sen ingår inte heller DC snabbladdning som standard vilket alla bilar som säljs utom Zoe har och även om man lägger till det som tillval så är det bara 50 kW medans Peugeot har 100 kW.

Zoe är så utdaterad idag att det ska bli en frisk fläkt när nya Renault 5 väl kommer ut. Den ser snygg ut som koncept och har hyffsade specifikationer, men jag är inte säker på om vi fått se nåt tilltänkt pris än?
Citera
2022-09-24, 09:43
  #2369
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja Nya Zoe har längre räckvidd, men klenare acceleration, speciellt i högre hastigheter trots samma antal hästkrafter och den kränger märkbart när man svänger med lite fart vilket tyder på att den har slapp fjädring. Sen ingår inte heller DC snabbladdning som standard vilket alla bilar som säljs utom Zoe har och även om man lägger till det som tillval så är det bara 50 kW medans Peugeot har 100 kW.

Zoe är så utdaterad idag att det ska bli en frisk fläkt när nya Renault 5 väl kommer ut. Den ser snygg ut som koncept och har hyffsade specifikationer, men jag är inte säker på om vi fått se nåt tilltänkt pris än?
När ska nya "Stålmusen" släppas? Den kanske Babben kommer att ersätta sin ZOE med?
Citera
2022-09-24, 13:56
  #2370
Medlem
Trimmad-Katafalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varifrån har du fått den prisuppgiften?
Enligt min Renault-verkstad kostar det 220.000 kr.
Från Helmia Bil
Citera
2022-09-24, 17:28
  #2371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
När ska nya "Stålmusen" släppas? Den kanske Babben kommer att ersätta sin ZOE med?

Renault 5 ska komma ut tidigt 2024.
Citera
2022-09-26, 00:30
  #2372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min bil har ingen jätteräckvidd, Peugeot e-208, på pappret är det 34 mil, men som alla vet så blir det ju inte det i verkligheten om man kör på landsväg och motorväg.

Men jag körde i måndags en sträcka på 35 mil åt ena hållet och nu idag tillbaka samma 35 mil.
Laddade i ca 20 min på vägen i båda riktningar, tror inte jag behövde ladda så länge, men åt mat under båda stoppen, så hade stannat så länge oavsett om det hade varit en bensinbil.

Men sen tar min bil också upp till 100 kW laddning och Zoe tar 22 kW.

Det finns 3 versioner av Zoe.

ZE ( 22 kwh batteri ), ZE40 ( ungefär 40 kwh batteri ), och den sista ZE50 ( 52 kwh ).

Det finns också olika motorer för i alla fall den sista.

ZE50 kan ladda DC knappt 50 kw. Det är dyrt och går inte så mycket snabbare än att ladda 22 kw AC. Den stora fördelen med elbilar och ladd-hybrider från Renault är att de kan ladda AC ( växelström ) 22 kw. Det kan man ladda vid många stora ICA-butiker, EON-laddare, och det kostar än så länge 2,50 kr / kwh. Priset skall dock höjas. Medan man går in och handlar laddas då dubbelt så många kwh som andra bilar laddar på samma ställe under samma tid.

Den här tråden har spårat ur för länge sedan. Det är tre väldigt olika bilar folk pratar om. De ser likartade ut på utsidan.
Citera
2022-09-26, 23:47
  #2373
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det finns 3 versioner av Zoe.

ZE ( 22 kwh batteri ), ZE40 ( ungefär 40 kwh batteri ), och den sista ZE50 ( 52 kwh ).

Det finns också olika motorer för i alla fall den sista.

ZE50 kan ladda DC knappt 50 kw. Det är dyrt och går inte så mycket snabbare än att ladda 22 kw AC. Den stora fördelen med elbilar och ladd-hybrider från Renault är att de kan ladda AC ( växelström ) 22 kw. Det kan man ladda vid många stora ICA-butiker, EON-laddare, och det kostar än så länge 2,50 kr / kwh. Priset skall dock höjas. Medan man går in och handlar laddas då dubbelt så många kwh som andra bilar laddar på samma ställe under samma tid.

Den här tråden har spårat ur för länge sedan. Det är tre väldigt olika bilar folk pratar om. De ser likartade ut på utsidan.
Exakt.
370.000 bilköpare har fattat grejen med den fina möjligheten att kunna ladda 22 kW AC med sin ZOE.

Precis som du säger så är det mycket billigare att ladda AC än CCS, ofta halva priset, dessutom erbjuds AC 22 ofta även gratis vid många ställen, plus att AC laddare är den mest utbyggda laddaren i Europa, så även om man är på glest bebyggda platser så hittar man oftast en AC stolpe inom bilens räckvidd.
Med min Zephyre-app kan jag ladda AC 22 för 2 kr per kWh som billigast.
Citera
2022-10-01, 19:13
  #2374
Medlem
PeterNosters avatar
Kommer inte ihåg om BAB7 bytt krängningshämmarstagen på ZOE men jag tror det.

Har nyligen bytt på min 25 år gamla Peugeot. Besiktningen hittade felet. Själv hade jag ingen aning vilka symptomen är på ett sånt fel. Det blir ett klonk-klonk från "en odefinierad plats i rummet" när man kör i gupp. Jag trodde någon tappat en skiftnyckel inne i dörren. Det var svårt att lokalisera.


Nåväl, nu visar det sig att på elbilar är det ett vanligt problem inte bara på ZOE.

Nu gäller det VW ID3 som är ett Tyskt bilmärke:
https://www.youtube.com/watch?v=P3AbCzTyMhc

Youtubern Battery Life kör nu även på Tyska.

I samband med servicen där man uppgraderade programvaran till 2.4 byttes stagen på garantin.
Bilen hade gått 4000 km. I kommentarerna till videon är det fler som haft samma problem.
Även på avgasbilar från VW som är ett Tyskt bilmärke:

PS: Peugeot är ett franskt bilmärke där man byter stag efter 20000 mil:
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2022-10-01 kl. 19:18.
Citera
2022-10-01, 19:23
  #2375
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt.
370.000 bilköpare har fattat grejen med den fina möjligheten att kunna ladda 22 kW AC med sin ZOE.

Precis som du säger så är det mycket billigare att ladda AC än CCS, ofta halva priset, dessutom erbjuds AC 22 ofta även gratis vid många ställen, plus att AC laddare är den mest utbyggda laddaren i Europa, så även om man är på glest bebyggda platser så hittar man oftast en AC stolpe inom bilens räckvidd.
Med min Zephyre-app kan jag ladda AC 22 för 2 kr per kWh som billigast.

Men tiden är dyrbar. Hur mycket debiterar du per minut?
Citera
2022-10-01, 21:22
  #2376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
PS: Peugeot är ett franskt bilmärke där man byter stag efter 20000 mil:
De flesta byter nog hellre krängningshämmarstag var 5000:e mil än motor och transmission som på vissa andra franska bilar i denna tråd....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in