Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-31, 21:11
  #2965
Medlem
BAB7s avatar
23.500 mil nu.
I de aktuella sommartemperaturerna visar nu räckvidden 28 mil vid full laddning,
Det innebär att batteriet inte har degregerat ett endaste dugg det senaste året.
I övrigt går bilen fortfarande som en klocka.

Måste dock byta höger länkarm nu, men det är ju helt okej efter 23.500 mil!
Kostnad 5.900 kronor.
Citera
2023-05-31, 21:34
  #2966
Medlem
Du har kört mycket med din Zoe BAB7! Jag hade tillfälle att låna en Maxus Euniq 6 när jag servade min Zoe. Det är en stor suv och den var lite tystare i kupen än Zoe men jag upplevde den inte som så mycket rymligare vid förarplatsen. Den hade en svampig gasrespons (även i performance läget) och det kändes som att det var ett slack i drivlinan när man accelererade. Blev liksom först en halv sekunds delay följt av ett lätt ryck, inte angenämt. Zoe svarar direkt. En påminnelse om att Zoe är fantastisk bil.
Citera
2023-05-31, 21:41
  #2967
Medlem
Eastwings avatar
Undrar om någon med en Renault Zoe har denna med sig i bilen Elverk SG 2400 Basic 2,4 kW IP23M 37 kg som backupp vid strömtorsk?

Från Julas hemsida

Anders Larsson
Recensionen skrevs 2020-11-03
Köpte detta aggregat och har med det in min Renault Zoe som backupp ifall laddstationer är trasiga vilket jag ofta upplevt. Betyg 5/5
Enkelt att starta, Får plats i min RENAULT Zoe
Finns inget negativt
Rösta upp
36

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...elverk-740066/
Citera
2023-05-31, 21:54
  #2968
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du har kört mycket med din Zoe BAB7! Jag hade tillfälle att låna en Maxus Euniq 6 när jag servade min Zoe. Det är en stor suv och den var lite tystare i kupen än Zoe men jag upplevde den inte som så mycket rymligare vid förarplatsen. Den hade en svampig gasrespons (även i performance läget) och det kändes som att det var ett slack i drivlinan när man accelererade. Blev liksom först en halv sekunds delay följt av ett lätt ryck, inte angenämt. Zoe svarar direkt. En påminnelse om att Zoe är fantastisk bil.
Ja, det blir en del mil, jag var i Berlin i helgen.
Laddade ungefär var 15.e mil, flöt bra med i trafikrytmen i 130 km/h.
AC 22 laddare på hotellet och bilen var fulladdad 2 timmar efter jag kommit dit och satt i laddkabeln med nästan tomt batteri.
Därmed kunde jag flytta bilen redan efter 2 timmar i hotellets parkeringsgarage och låta andra komma till att ladda.
Hade jag kört en annan elbil hade jag blockerat laddaren i flera timmar.
Men med en ZOE går det undan, något som glädjer nästkommande elbilist som vill ladda.
Citera
2023-06-01, 06:32
  #2969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Måste dock byta höger länkarm nu, men det är ju helt okej efter 23.500 mil!
Kostnad 5.900 kronor.

Du har inte funderat på att byta från märkesverkstad till en liten billigare. Framvagnen är ju nästan identisk med Clio gen 4. Och den kan ju de flesta verkstäder skruva med. Länkarmen verkar ju rätt så billig på nätet.
Citera
2023-06-01, 10:18
  #2970
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Måste dock byta höger länkarm nu, men det är ju helt okej efter 23.500 mil!
Kostnad 5.900 kronor.

Nu garantier är slut tycker du fortfarande det är värt att betala minst 3x så mycket för en reparation?

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det blir en del mil, jag var i Berlin i helgen.
Laddade ungefär var 15.e mil, flöt bra med i trafikrytmen i 130 km/h.
AC 22 laddare på hotellet och bilen var fulladdad 2 timmar efter jag kommit dit och satt i laddkabeln med nästan tomt batteri.
Därmed kunde jag flytta bilen redan efter 2 timmar i hotellets parkeringsgarage och låta andra komma till att ladda.
Hade jag kört en annan elbil hade jag blockerat laddaren i flera timmar.
Men med en ZOE går det undan, något som glädjer nästkommande elbilist som vill ladda.

Hur mycket har du kvar i batteriet efter 15 mil i 130 km/h?
Tänkte att du angav 28 mil vid fullt batteri för "vanlig" blandad körning.

Blir premiär för att köra min skrutt i Europa denna sommar.

Får ladda upp inför resan med extra tålamod och ett par extra kartor med SSRI preparat.
Citera
2023-06-01, 10:35
  #2971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Nu garantier är slut tycker du fortfarande det är värt att betala minst 3x så mycket för en reparation?

Fast det är nog normala priser för en bärarm. Orginalverkstaden byter hela bärarmen om t.ex spindelleden är dålig (pressad spindelled). En mindre verkstad kan ju köpa bara spindelleden och pressa i. Nu såg inte bärarmen så dyr ut på autodoc. Jag antar att det ingår framvagnsinställning också i det priset.

Synd att framvagnen på gamla Zoe modellerna är så vek.
Citera
2023-06-01, 11:13
  #2972
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du har kört mycket med din Zoe BAB7! Jag hade tillfälle att låna en Maxus Euniq 6 när jag servade min Zoe. Det är en stor suv och den var lite tystare i kupen än Zoe men jag upplevde den inte som så mycket rymligare vid förarplatsen. Den hade en svampig gasrespons (även i performance läget) och det kändes som att det var ett slack i drivlinan när man accelererade. Blev liksom först en halv sekunds delay följt av ett lätt ryck, inte angenämt. Zoe svarar direkt. En påminnelse om att Zoe är fantastisk bil.

Det är väl det som sliter ut splinesen i drivlinan. Ta det lugnt, spara kugg.
Citera
2023-06-01, 11:23
  #2973
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Fast det är nog normala priser för en bärarm. Orginalverkstaden byter hela bärarmen om t.ex spindelleden är dålig (pressad spindelled). En mindre verkstad kan ju köpa bara spindelleden och pressa i. Nu såg inte bärarmen så dyr ut på autodoc. Jag antar att det ingår framvagnsinställning också i det priset.

Synd att framvagnen på gamla Zoe modellerna är så vek.

Just det framvagnsinställning då sticker priset iväg lite, vilket är hutlöst dyrt för det jobbet.
Citera
2023-06-01, 12:36
  #2974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är väl det som sliter ut splinesen i drivlinan. Ta det lugnt, spara kugg.

Jag kör lugnt, hur mjukt jag än tryckte pedalen så gjorde bilen detta ryck. Påminde om min 18år gamla saab som rullat 28 000mil. Där är det ok med lite lösa bussningar och slack än i en ny elbil från 2022-2023.
Citera
2023-06-01, 17:20
  #2975
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon



Hur mycket har du kvar i batteriet efter 15 mil i 130 km/h?
Tänkte att du angav 28 mil vid fullt batteri för "vanlig" blandad körning.

Blir premiär för att köra min skrutt i Europa denna sommar.

Får ladda upp inför resan med extra tålamod och ett par extra kartor med SSRI preparat.
28 mil når jag inte i praktiken, då får man hålla max 70 km/h.

Efter 15 mil i 130 km/h är det inte mycket kvar i batteriet, max 1 mil.

Ska du söder om alperna eller öster om Oder, så lär det bli en utmaning, annars funkar det rätt så okej nuförtiden tycker jag.
Men som att köra diesel är det ju inte, det dröjer nog åtminstone 10 år till..
Citera
2023-06-01, 20:58
  #2976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Just det framvagnsinställning då sticker priset iväg lite, vilket är hutlöst dyrt för det jobbet.

Det kostar ca 1600kr för fram/bakvagnsinställning på Zoe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in