Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-03, 14:35
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Hur många extra motorer ingår?
Jo , den hade ju gått hela 4669 mil så motorraset sker nog när som helst
Citera
2022-09-03, 17:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jo , den hade ju gått hela 4669 mil så motorraset sker nog när som helst
10.000 mil är inga problem, och vissa går betydligt längre än så, det finns de som rullat över 15.000 mil med samma motor.
Dessutom är det billigare att byta motor var 10-15.000.e mil än att tänka bensin, så ZOE vinner ändå alltid i det långa loppet.
Citera
2022-09-03, 17:25
Medlem
solstrålars avatar
Varför lever den här tråden fortfarande? 4 år gammal trolltråd, seriöst?
Citera
2022-09-03, 20:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Skynda FYNDA!!!!

Renault Zoe Intens 2017
41 kWh R90 Friköpt batteri
4 669 MIL

Högsta bud:

183 500 kr

Avslutas: 4 sep 17:54

https://www.kvd.se/auktioner/renault...90-92hk-149534

Ja nu har ni chansen att bli med i Team Babsan

Endast 5 år gammal och knappt inkörd, många härliga mil framför sig att rulla.

Luftig och härlig förarmiljö, där finess och ergonomiska stolar förgyller långfärden.
Eftertraktad bil.
41 kWh och friköpt batteri höjer priset med 70-80.000 kr.
180-185.000 kr är precis lagom pris för denna.
Citera
2022-09-03, 21:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Alla som köper sig en ny elbil.

Vet alla, i förväg, hur många mil batteriet kommer att hålla?

Och hur mycket ett nytt batteri kostar att köpa?
Batterierna är generellt inget problem, de håller bra och länge.
De ska hålla åtminstone 30-35.000 mil eller 10-12 år, och framtida batterier lär förbättras på den punkten ytterligare.
Dessutom är batterigarantin oftast 8 år eller 16.000 mil.

Min ZOE har rullat 21.000 mil, och mitt batteri har 88% kapacitet kvar.

Problemet är naturligtvis om man har otur och batteriet går sönder utanför garantitiden, tex när bilen rullat 17.000 mil.. då åker man på 250.000 kr för ett nytt batteri..

De svaga punkterna på elbilar är snarare motorerna och chassikomponenter, och i viss mån även reduktionsväxellådorna och laddelektroniken.
Citera
2022-09-03, 21:39
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Faktum är att folk köper bilar för status och BMW, Merc, Audi, RR, bentley mfl är premium/status. Exempel på bilar som inte är det är Renault, Citroen, Peugeot, Toyota, Nissan mfl. Inget fel med det för den delen. Att några adidasriddare också gillar statusbilar kanske känns trist för vissa, men faktum är att de flesta av dem trots allt kör runt i en gammal Nissan eller Renault.

Sen är det inte jag som försöker jämföra/lyfta upp Zoe till Premiumbilsnivå, det är korvryttarna BAB7 och Flat7 som ägnar sig åt det. Jag och flera andra i tråden försöker bara få ner dem på jorden. Jag har inga problem med att de kör runt i sina tjejbilar, men det blir jävligt fel när dom försöker få det till att dom är superbra bilar att åka 200 mil ner till Europa med när det inte ens är det bilskrället är byggt för. Varför tror du BAB7s motor rasat 3 gånger?

Om du jämför Audi och BMW med RR och Bentley så är det nog du som behöver plockas ned på jorden.
Tror jämförelsen 330 mot En Ghost haltar,dock verkar du inte inse det i din Tabbertdragare.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2022-09-03, 21:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Om du jämför Audi och BMW med RR och Bentley så är det nog du som behöver plockas ned på jorden.
Tror jämförelsen 330 mot En Ghost haltar,dock verkar du inte inse det i din Tabbertdragare.

Tillbaka till Zoe, andra bilar har andra trådar. Denna handlar om problem och førdelar med just Renault Zoe.

/Mod
2022-09-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gromgnutten
Tillbaka till Zoe, andra bilar har andra trådar. Denna handlar om problem och førdelar med just Renault Zoe.

/Mod

Zoe var en av de bilar jag funderade på för några år sedan när jag började kolla på elbilar, men efter att ha provkört 136 hästars versionen så insåg jag att den var mycket klenare än Peugeots 136 hästars e-208.

0-50 kanske inte är någon större skillnad, men Zoe tappar snabbt kraft efter det. Närmare 100 km/h så finns praktiskt taget ingen acceleration kvar. Det har dock Peugeot.

Vet inte varför det skiljer så mycket då båda är små bilar och har samma antal hästkrafter i grunden, men Zoe är så mycket slöare. Kanske de är sämre på att utnyttja krafterna än Peugot är. Ser ingen annan anledning.

Sen har vi ju det där med att snabbladdning inte ingick som standard och om man betalade extra för det så fick man bara 50 kW medans 100 kW snabbladdning ingår på alla modeller av e-208.

Tittade också på Mini Cooper, men det var samma problem där, max 50 kW laddning och på tok för litet batteri.
Citera
2022-09-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun

Om det bara handlar om att du inte kan läsa eller om du är dum i huvudet på riktigt låter jag vara osagt. Jag har inte jämfört några bilar i denna tråd, det gör BAB7 och Flat7 så bra själva.

Jag gav bara exempel på några premiummärken. RR och Bentley är dock något annat. Framför allt har de inte prestanda som en M5 direkt men desto mer lyx.
Citera
2022-09-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De svaga punkterna på elbilar är snarare motorerna och chassikomponenter, och i viss mån även reduktionsväxellådorna och laddelektroniken.

Dra inte alla elbilar över en kam. De problem du pratar om gäller framför allt Zoe
Citera
2022-09-03, 22:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Dra inte alla elbilar över en kam. De problem du pratar om gäller framför allt Zoe
Nej, det gäller alla.
Motorproblem tex ZOE och Tesla modell S.
Problem med laddelektronik tex Hyundai.
Problem med chassikomponenter, Tesla i allmänhet.
Batteriproblem och ombordladdare exempelvis Peugeot.
Dessutom är 12 volts batteriet en svag punkt på alla elbilar.
Citera
2022-09-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det gäller alla.
Motorproblem tex ZOE och Tesla modell S.
Problem med laddelektronik tex Hyundai.
Problem med chassikomponenter, Tesla i allmänhet.
Batteriproblem och ombordladdare exempelvis Peugeot.
Dessutom är 12 volts batteriet en svag punkt på alla elbilar.

Jag har varit lite rädd för just 12v då jag kör mycket korta sträckor, men är osäker på hur olika tillverkare hanterar 12v på elbilar.

Laddas de när man kör eller laddas de när man laddar det stora batteriet?
Om det är det senare och som det verkar hos en tillverkare jag sett i alla fall, så bör man i så fall ladda ofta, men lite.

Att ladda fullt och sen köra många gånger på det utan att ladda skulle i så fall vara dåligt, men som sagt, jag vet inte om det finns någon slags standard här hos företagen eller om de gör olika?

När laddas 12V hos de olika tillverkarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in