Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 18:56
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du menar att 10 st lägenhetsinnehavare i ert hus ska köpa sig en elbil?
Det ser jag som ganska osannolikt.

Vi snackar kanske inte bra om ett hus utan en BRF med flera hus kanske.

T.ex. där jag bor så finns det ca 100 platser i ett gemensamt garage under husen. För bara ett halvår sedan var det nog inte mer än 10 boxar uppsatta. Nu är det nog snarare det dubbla, runt 20st.

Det står inte elbilar på alla de platserna, men jag misstänker att folk beställt elbil och sagt till i god tid att de behöver box så den finns på plats innan de får leverans.

Är för övrigt ett område med mycket medel till höginkomsttagare, så folk byter bil ofta.
Citera
2022-09-28, 18:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Många bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har ju bjuppat på elen till hybrider och rena elbilar. Lär väl vara ett minne blott i vinter. Alla kommer ju ha elbil framöver så laddningsstolpar måste upp så alla kan ladda givetvis.

Vad tror ni en mil på el kommer kosta i vinter f.ö? 15kr?

Jag är en av dom, min hyresvärd bjuder på elen fortfarande på laddboxarna.
Det kommer ta slut en dag och de kommer börja ta betalt, men jag hoppas så klart att det tar så länge som möjligt. Speciellt då jag bor i elområde 4, så jag har bland de högsta elkostnaderna.
Citera
2022-09-28, 21:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Många bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har ju bjuppat på elen till hybrider och rena elbilar. Lär väl vara ett minne blott i vinter. Alla kommer ju ha elbil framöver så laddningsstolpar måste upp så alla kan ladda givetvis.

Vad tror ni en mil på el kommer kosta i vinter f.ö? 15kr? Hittade denna nu 15-20 kr milen kommer elbilen kosta i vinter enligt prognos:

https://carup.se/chockprognos-dyrare...nsin-i-vinter/

Satan vad dyrt det blivit med elbil.

2 kr milen
Citera
2022-09-29, 08:55
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Många bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har ju bjuppat på elen till hybrider och rena elbilar. Lär väl vara ett minne blott i vinter. Alla kommer ju ha elbil framöver så laddningsstolpar måste upp så alla kan ladda givetvis.

Vad tror ni en mil på el kommer kosta i vinter f.ö? 15kr? Hittade denna nu 15-20 kr milen kommer elbilen kosta i vinter enligt prognos:

https://carup.se/chockprognos-dyrare...nsin-i-vinter/

Satan vad dyrt det blivit med elbil.

Jag citerar mig själv från en anna tråd:

Det vore inte kul, men ändå är själva driftskostnaden on-par med en diesel eller bensinbil.

Dock vore det en katastrof av andra skäl.. t.ex att värma en relativt snål villa kostar 150.000 under ett sådant år. Som referens kostade det i snitt 35000 under 2021, vilket heller inte var ett speciellt bra år..

Så dryga tusenlappen extra för elen till bilen i månaden för medelbilisten, men nästan 10,000 för att slippa frysa, det skrämmer mig !


/Dick
Citera
2022-09-30, 17:37
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Många bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har ju bjuppat på elen till hybrider och rena elbilar. Lär väl vara ett minne blott i vinter. Alla kommer ju ha elbil framöver så laddningsstolpar måste upp så alla kan ladda givetvis.

Vad tror ni en mil på el kommer kosta i vinter f.ö? 15kr? Hittade denna nu 15-20 kr milen kommer elbilen kosta i vinter enligt prognos:

https://carup.se/chockprognos-dyrare...nsin-i-vinter/

Satan vad dyrt det blivit med elbil.

När vi har medel-spotpriser norr om 15kr/kWh så är laddning av elbilen ett väldigt sekundärt problem…
Citera
2022-09-30, 17:41
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis

När vi har medel-spotpriser norr om 15kr/kWh så är laddning av elbilen ett väldigt sekundärt problem…

Nja det beror på vem du frågar. Frågar du nån som kör väldigt mycket bil, bor i lägenhet och sällan är hemma så blir elpriset för bilen en stort problem, men är man sällan hemma och kör mycket så gör man det troligtvis i tjänsten så då spelar det kanske ingen roll ändå.
Citera
2022-09-30, 17:42
  #31
Medlem
Tjuvkoppla av grannen funkar ju ännu så länge.
Citera
2022-09-30, 18:55
  #32
Medlem
Laddar hemma och på jobbet endast. På längre resor får bensinmotorn jobba. Orkar inte planera semestern efter vart jag kan ladda bilen...
Citera
2022-09-30, 20:10
  #33
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis

När vi har medel-spotpriser norr om 15kr/kWh så är laddning av elbilen ett väldigt sekundärt problem…

Ja de tror ju det kommer ligga runt 7-10kr per kWh i Januari, det går ca 2 kWh per mil för en elbil:

https://www.vattenfall.se/fokus/eldr...gen-med-elbil/

Så 15-20kr milen kommer elbilen kosta i januari cirkus. Helt sjuka elpriser. Gillar kommunisternas förslag om svenska elpriser mer och mer. Min Tesla drar satan i vinter (måste betala själv och kör mycket).
__________________
Senast redigerad av johnthedickholmes 2022-09-30 kl. 20:19.
Citera
2022-09-30, 21:36
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Laddar hemma och på jobbet endast. På längre resor får bensinmotorn jobba. Orkar inte planera semestern efter vart jag kan ladda bilen...

Jobbigt liv...

Själv kör jag de allra flesta resor per år, kortare än vad elbilar kan gå, så laddar nästan alltid hemma.
De få gånger jag kör längre så är det inte så svårt att stanna och ladda medans man äter och pissar. Tar typ lika lång tid,så man förlorar ingen tid egentligen.
Citera
2022-09-30, 22:22
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jobbigt liv...

Själv kör jag de allra flesta resor per år, kortare än vad elbilar kan gå, så laddar nästan alltid hemma.
De få gånger jag kör längre så är det inte så svårt att stanna och ladda medans man äter och pissar. Tar typ lika lång tid,så man förlorar ingen tid egentligen.

kör man utmed de större vägarna så visst, då lär du hitta laddare och i bästa fall slippa vänta på något fetto som laddar redan när du dyker upp. Men jag och frugan gillar att åka lite omvägar och titta på Sverige från anda perspektiv än motorvägen.

Nästa gång jag byter bil hoppas jag att det ska ha blivit bättre så man faktiskt kan köra elbil utan att vara en slav under navin/routeplannern
Citera
2022-09-30, 22:28
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
kör man utmed de större vägarna så visst, då lär du hitta laddare och i bästa fall slippa vänta på något fetto som laddar redan när du dyker upp. Men jag och frugan gillar att åka lite omvägar och titta på Sverige från anda perspektiv än motorvägen.

Nästa gång jag byter bil hoppas jag att det ska ha blivit bättre så man faktiskt kan köra elbil utan att vara en slav under navin/routeplannern

Ja jag är inte så mycket ute efter sightseeing när jag kör. Jag vill ofta komma från A till B så då tar jag den kortaste vägen.

Det gäller Sverige.

I Andra länder kan det så klart bli annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in