Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-27, 20:33
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Han har erkänt att han fuskat en gång när han var tolv i en Titled Tuesday och en gång för två år sen i en oviktig laddermatch online.

Chess.com twittrade och sa att Hans har fuskat mer än han erkände och stängde av honom från chess.com (han hade kvalificerat sig till en turnering med 200k dollar förstapris).

Man har också jämfört hur bra spelare spelar jämfört med de bästa datordragen och Hans är enligt de jämförelserna den bästa schackspelaren någonsin. (ett verktyg is chess base som inte är skapat för att avslöja fuskare)

Ingenting av det är bevis i sig men det finns en hel del misstänkt.
Citera
2022-09-27, 20:42
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Chess.com twittrade och sa att Hans har fuskat mer än han erkände och stängde av honom från chess.com (han hade kvalificerat sig till en turnering med 200k dollar förstapris).

Man har också jämfört hur bra spelare spelar jämfört med de bästa datordragen och Hans är enligt de jämförelserna den bästa schackspelaren någonsin. (ett verktyg is chess base som inte är skapat för att avslöja fuskare)

Ok, det kände jag inte till. Det talar ju inte till hans fördel.

Vad gäller jämförelserna postade jag i mitt senaste inlägg Ken Regans åsikt, som var att Niemann inte har fuskat. Däremot såg jag en analys som gjorts av FM Yosha Iglesias som nådde slutsatsen att Niemann faktiskt hade fuskat (helt otvivelaktigt dessutom), men hon tvingades erkänna att delar av analysen var felaktiga och de andra delarna har också fått mycket kritik.
Citera
2022-09-27, 21:38
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Vad gäller jämförelserna postade jag i mitt senaste inlägg Ken Regans åsikt, som var att Niemann inte har fuskat. Däremot såg jag en analys som gjorts av FM Yosha Iglesias som nådde slutsatsen att Niemann faktiskt hade fuskat (helt otvivelaktigt dessutom), men hon tvingades erkänna att delar av analysen var felaktiga och de andra delarna har också fått mycket kritik.

Yohsa använde metoden jag nämnde ovan och den har problem, Regans metod har också problem. För att citera Caruana "Regans method finds nothing".
Citera
2022-09-27, 22:03
Medlem
kakburks avatar
Citat:

Jag såg också det. Magnus och Kasparov låg på 69-70% best engine moves och den bästa var Fischer som låg på 72% efter sin legendariska 20 vinster i rad.
Citat:
Nej som sagt inga bevis men ganska suspekt. Synd egentligen för Niemann har helt klart kapacitet. De flesta är nog överens om att matchen mot Magnus som spelades OTB var en hederlig vinst. Sen har det ju spekulerats i att vissa spelar sämre när de misstänker att motståndaren fuskar eller har det I sin historik. Tror att Hikaru pratade om det i sin kanal.
Men Magnus gjorde några dåliga drag i den matchen och det duger inte mot en motiverad motståndare på den nivån.

Men, nej, jag blir inte klok på den här soppan. Att fuska på onlinespel är en sak men hur fuskar man i OTB-turneringar när man blir genomsökt med detektorer innan man får komma in?
Citera
2022-09-27, 22:10
Medlem
WizardPolices avatar
Det ser inte så bra ut för ”den lille bortskämde” som dessutom förlorade, pekar finger och skriker FUUUSK! som en trotsig 15åring. Jag antar att schackvärlden består av en stor del autister och folk inom spektrat.

Har han ingen värdighet?
Citera
2022-09-27, 23:56
Medlem
Följande video säger allt: https://www.youtube.com/watch?v=qjtbXxA8Fcc

Litet sammanfattat enligt det jag kan förstå:

Tidernas bästa serie någonsin var Bobby Fischers 20 vinster i rad innan han blev wc.

Tills nu.

HN spelade 5 turneringar i rad där han överträffade Fischer.

Med flera partier med 100% korrelation mot det drag en dator spelar.

Värt att nämna är att en annan ung spelare som är i världstoppen spelat två partier med över 90% korrelation. I hela sin karriär....

Det finns inga tvivel längre. HN är en fuskare och han har sysslat med det ett bra tag.

Värt att nämna är det MC skrev. Han tyckte inte att HN ens verkade fokuserad under partiet han vann mot MC. Kan vara därför MC spelade under sin nivå, han kände hela tiden att något var fel.

Mycket tråkigt, får hoppas att andra unga spelare lär sig något av detta..
Citera
2022-09-28, 11:17
Medlem
kakburks avatar
Jag brukar kolla på Nelson Lopez kanal, chessvibes, och han tar upp det här med korrelationerna med engine moves.
Väldigt intressant och en mängd kul info som kan vara värd en egen tråd. Capablanca var en riktig skolboksspelare som kom upp i 100% i några matcher. Föga förvånande så ligger Fischer och Mikhail Tal i topp när det gäller komplexa positioner.
Vad som är intressant beträffande Niemann är att han i perioder och mitt i turneringar plötsligt kommer upp i +90 och ibland exakt 100 för att sedan ligga på en betydligt lägre nivå.

Hikaru menade att om det gäller matcher på 15-20 drag så kan 95-100% på något vis gå att köpa men när det gäller matcher som drar över det med råge , t ex 30-40 drag så är det ytterst suspekt.

GM Ben Finegold lämnar lite intressanta infallsvinklar och undrar varför det inte var några problem några dagar tidigare när Magnus, Hans m fl spelade i Miami. Hans och Magnus satt som två gamla polare och spelade strandschack mellan matcherna. Så något har hänt där emellan på bara några dagar.

Chess vibes: https://m.youtube.com/watch?v=GGa0hXm9mXg

GM Ben Finegold: https://m.youtube.com/watch?v=QSVj8n9HjEE
Citera
2022-09-28, 13:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Det här med Carlsens uttalande om att Niemann fuskat är så mystiskt och borde väl ha en egen tråd. Inte en antydan om på vilket sätt han skulle fuskat nu eller tidigare. Jag trodde först det kanske handlade om psykningar, eller klockan, men gissar nu att det skulle kunna handla om liten mottagare i örat (kan vara helt fel). Ingen som snappat upp mer om saken? Visst är det märkligt att komma "från ingenstans" (även om han spelat sen lågstadiet) och plötsligt - utan att visa nån anspänning - bräcka eliten.
Citera
2022-09-28, 16:22
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Hans och Magnus satt som två gamla polare och spelade strandschack mellan matcherna. Så något har hänt där emellan på bara några dagar.

Jag tror de matcherna på stranden stärkte Magnus misstankar mot Hans. Min gissning är att Hans visade att han saknar förståelse som Magnus tycker en 2700+ spelare borde ha. Bara Magnus vet.
Citera
2022-09-28, 21:12
Medlem
Kroulls avatar
Magnus Carlsens f.d. tränare diskuterar den f.d. (*) aktuella incidenten:

https://www.youtube.com/watch?v=exIKbeiKiGU

Citat:
Cheating, Chess Boxing, FressDrama & Podcast Drama - Episode 23

Och de fem mest lovande juniorerna. Noterbart är vem som saknas...

Och fuskmetoder...

Och franska lagfuskmetoden. Ett grymt listigt sätt att fusk. Utan analplugg...

Och fuskdetektering...

(*)
Den aktuella incidenten:

https://www.youtube.com/watch?v=hiy5qkFa-Ms

Citat:
In this video you see our beloved @Fiona Steil-Antoni , WIM, being tortured by GM Ilya Smirin.
Citera
2022-10-01, 16:23
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Kort video med Kasparov, där han säger att det inte finns några bevis för att Niemann fuskade mot Carlsen: https://youtu.be/1LaEipwGi0o
Citera
2022-10-01, 18:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Det ser inte så bra ut för ”den lille bortskämde” som dessutom förlorade, pekar finger och skriker FUUUSK! som en trotsig 15åring. Jag antar att schackvärlden består av en stor del autister och folk inom spektrat.

Har han ingen värdighet?
Kan det vara så möjligen?

Att Magnus gick All-In och hyste ett lite förakt mot Hans men så vann Hans rejält och Magnus blev helt till sig.

Har han fortfarande inga konkreta bevis på fusket? Har han sagt att det var en anal-leksak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in