Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-10-04, 22:44
Medlem
wwrs avatar
Wayback Machine ( archive.org ) skriver att den har 91.000 sidor av aftonbladet.se lagrade. Det gr att klicka lnkarna men bara vita sidor kommer fram. Jag har provat VPN men utan framgng.

Har jag ett tekniskt fel eller har Aftonbladet tagits bort frn Wayback? Expressen fungerar

Finns det ngot bra alternativ som arkivsajt till Wayback?
Citera
2022-10-04, 23:06
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Wayback Machine ( archive.org ) skriver att den har 91.000 sidor av aftonbladet.se lagrade. Det gr att klicka lnkarna men bara vita sidor kommer fram. Jag har provat VPN men utan framgng.

Har jag ett tekniskt fel eller har Aftonbladet tagits bort frn Wayback? Expressen fungerar

Finns det ngot bra alternativ som arkivsajt till Wayback?
De verkar ha lite problem (just nu?), blir error 503 p mnga frfrgningar.
Nr det vl fungerar s hittar du nog det mesta frn aftonbladet dr. Se. t.ex.
http://web.archive.org/web/202210030...e-trodde-fanns
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-10-04 kl. 23:12.
Citera
2022-10-05, 08:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
De verkar ha lite problem (just nu?), blir error 503 p mnga frfrgningar.
Nr det vl fungerar s hittar du nog det mesta frn aftonbladet dr. Se. t.ex.
http://web.archive.org/web/202210030...e-trodde-fanns
Nog fr man intrycket att Wayback Machine har blockerat Aftonbladet.

Jag testade Expressen, DN, SvD, Guardian, New York Times. Alla fungerade direkt, men inte Aftonbladet.

Tydligen kommer enstaka sidor fram fr Aftonbladet, dock inga av de jag testat. Visst har Aftonbladet fungerat tidigare men nu r den avstngd. Fel p databaser yttrar sig vanligen inte heller s att en skterm inte fungerar.

Aftonbladet r kanske den svenska tidning som har strst genomslag och en kraftig agenda. Nog kan man misstnka att Wayback har stngt av Aftonbladet fr att vi inte skall kunna se vad politikerna sade och tidningen skrev under valrrelsen.

Frut fanns det alternativ till Wayback. r de borttagna? Vilka alternativ finns till Wayback?
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 08:31.
Citera
2022-10-05, 08:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nog fr man intrycket att Wayback Machine har blockerat Aftonbladet.

Jag testade Expressen, DN, SvD, Guardian, New York Times. Alla fungerade direkt.

Tydligen kommer enstaka sidor fram fr Aftonbladet, dock inga av de jag testat. Visst har Aftonbladet fungerat tidigare men nu r den avstngd. Fel p databaser yttrar sig vanligen inte heller s att en skterm inte fungerar.

Aftonbladet r kanske den svenska tidning som har strst genomslag. Nog kan man misstnka att Wayback har stngt av Aftonbladet fr att vi inte skall kunna se vad politikerna sade och tidningen skrev under valrrelsen.

Frut fanns det alternativ till Wayback. r de borttagna? Vilka alternativ finns till Wayback?

Verkar fungera hur bra som helst - r det ngot srskilt datum du har problem med?

Hr finns ngra alternativ - dock har jaguarer testat dem sjlv: https://www.softwaretestinghelp.com/...ernatives/amp/
Citera
2022-10-05, 08:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Verkar fungera hur bra som helst - r det ngot srskilt datum du har problem med?

Hr finns ngra alternativ - dock har jaguarer testat dem sjlv: https://www.softwaretestinghelp.com/...ernatives/amp/
Otroligt mrkligt fel.

Under tv dagar har jag inte kunnat n ngon sida i Aftonbladet i Wayback Machine (utom den sida som lnkades i trden). jag har skert testat minst 20 sidor. Men alla andra sidor som jag testat (beskrev ovan) har fungerat.

Hur kan det felet uppst? Har Wayback blockerat mig fr Aftonbladet?

...

jag har provat en mngd datum, mest under valrrelsen men ven ngra tidigare. frmst ungefr brjan av augusti fram till 15 september, men ven tidigare nr jag nu provar enstaka

Absolut inget har kommit fram under minst tv dagar (utom den sida som lnkades i trden) Det kommer en header med datum och version p arkivposten, frn Wayback, men sedan bara en vit sida
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 08:47.
Citera
2022-10-05, 08:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Otroligt mrkligt fel.

Under tv dagar har jag inte kunnat n ngon sida i Aftonbladet i Wayback Machine (utom den sida som lnkades i trden). jag har skert tetstat minst 20 sidor. Men alla andra sidor som jag testat (beskrev ovan) har fungerat.

Hur kan det felet uppst? Har Wayback blockerat mig fr Aftonbladet?

N - nu fr jag ocks vita sidor verkar onekligen vara nt fel, och de sidor som funkar r extra sega att f ned.

Men det r tydligen ett vanligt problem: https://support.archive-it.org/hc/en...ayback-replay-
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-10-05 kl. 08:53.
Citera
2022-10-05, 08:58
Medlem
wwrs avatar
Jag frsvarar Sverige lite mer n genomsnittet p Flashback. Jag letar ofta efter grundmaterialet.

Efter valet kommer jag (och kanske andra skribenter med liknande sikter) inte t Aftonbladet p Wayback Machine.

Sedan kommer problemet upp i denna trd. D faller ven Aftonbladet bort fr en annan skribent.

Fel p databaser yttrar sig mycket sllan som att en skterm blir helt oanvndbar. (Allt annat fungerar fr mig. Jag har aldrig sett problemet frut. Jag anvnder Wayback Machine regelbundet sedan mycket lnge.)

Jag kan inte bevisa det. Men det finns tecken p att Wayback Machine skulle kunna blockera kritiska skribenter frn vsentligt material.
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:04.
Citera
2022-10-05, 09:08
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Jag frsvarar Sverige lite mer n genomsnittet p Flashback. Jag letar ofta efter grundmaterialet.

Efter valet kommer jag (och kanske andra skribenter med liknande sikter) inte t Aftonbladet p Wayback Machine.

Sedan kommer problemet upp i denna trd. D faller ven Aftonbladet bort fr en annan skribent.

Fel p databaser yttrar sig mycket sllan som att en skterm blir helt oanvndbar. (Allt annat fungerar fr mig. Jag har aldrig sett problemet frut. Jag anvnder Wayback Machine regelbundet sedan mycket lnge.)

Jag kan inte bevisa det. Men det finns tecken p att Wayback Machine skulle kunna blockera kritiska skribenter frn vsentligt material.
Nr jag testade igr var det inte bara aftonbladet som Wayback hade problem med utan generellt.

Det knns lite som att du har fr stora tankar om dig sjlv som en s pass "farlig" kritiker att Wayback sjlva, eller frmtts av ngon annan, att blockera just dig och sdana som dig frn att ta del av deras sparade aftonbladetsidor.

Nej, det hr lter mer som en trd som hr hemma i forumet fr Konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2022-10-05, 09:14
Medlem
wwrs avatar
Den hr trden handlar inte om mig. (Men nr felet pltsligt sprids till andra r det notabelt att jag drababdes frst.)

Trden handlar om att Aftonbladet r otillgnglig i Wayback Machine sedan minst tv dagar, inte lngt efter valet. Fem andra tidningar jag provat, fungerar. Sdana fel p databaser r extremt ovanliga.

Blockerar Wayback Machine Aftonbladet fr att vi inte skall se vad Sveriges kanske mest spridda tidning skrev under valet.
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:23.
Citera
2022-10-05, 09:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den hr trden handlar inte om mig. (Men nr felet pltsligt sprids till andra r det notabelt.)

Trden handlar om att Aftonbladet r otillgnglig i Wayback Machine sedan tv dagar, inte lngt efter valet. Alla andra sktermer fungerar. Sdana fel p databaser r extremt ovanliga.

Blockerar Wayback Machine Aftonbladet fr att vi inte skall se vad Sveriges kanske mest spridda tidning skrev under valet.

Som jag skrev tidigare verkar detta vara ett relativt vanligt problem p crawlers (datan finns skert dr men AB har kanske nn jobbig kod som stkar), hursomhelst har jag mailar den ansvarige p wayback nu, s frhoppningsvis fr vi en mer specifik frklaring snart.
Citera
2022-10-05, 09:19
Medlem
wwrs avatar
Jag har i alla fall nstan aldrig haft fel p Wayback Machine tidigare och jag anvnder WM regelbundet. Nu verkar dessutom en enda skterm ha fallit bort, strax efter valet.

Vad jag frstr r det inte heller crawlingen som r problemet. Sidorna r redan inhmtade. Det r databasen.

Nu har inga sidor p Aftonbladet fungerat. Det gjorde de tidigare. S Aftonbladets uppbyggnad verkar mindre sannolik att orsaka problemet. Att Aftonbladet .h.t. skulle kunna kncka WM verkar mrkligt.
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:30.
Citera
2022-10-05, 10:39
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Jag har i alla fall nstan aldrig haft fel p Wayback Machine tidigare och jag anvnder WM regelbundet. Nu verkar dessutom en enda skterm ha fallit bort, strax efter valet.

Vad jag frstr r det inte heller crawlingen som r problemet. Sidorna r redan inhmtade. Det r databasen.

Nu har inga sidor p Aftonbladet fungerat. Det gjorde de tidigare. S Aftonbladets uppbyggnad verkar mindre sannolik att orsaka problemet. Att Aftonbladet .h.t. skulle kunna kncka WM verkar mrkligt.
Som sagt, utan att veta vilken artikel det r du frsker hitta blir det svrt fr andra att se om det bara drabbar dig.
Jag har nu testat flera olika och ser inte alls samma problem (503) som igr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in