2022-10-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Vänta nu, så IRIS-T är ett system som inte ens tyska militären har börjat använda än??.. Alltså Tyskland ger sitt nyaste system till Ukraina. Då väntar jag med spänning på att se Patriots och THAADs levererade

Japp. Tyskarna ledsnade när de fick sitt konsulat bombat och skickade juvelen i deras vapenprogram. Tror det är svårt för de flesta här inne att förstå hur kostsam Putin och general "butt naked" Surovikins gemensamma terrordåd blir för Ryssland. Det här är en gamechanger i stil med när Ukraina fick HIMARS.
Citera
2022-10-11, 18:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Träffade mitt i lekparken:

https://static.cdn-expressen.se/imag...x9/1280@40.jpg

Bra precision, utan tvekan.
Vore jag rysk en rysk propaganda-skribent så hade jag enligt deras tidigare linje skrivit:

Anledningen att roboten slog ner i en lekpark var att roboten kom ur kurs av Ukrainas anti-robotförsvar. Hade de inte skjutit mot den hade den träffat det rent militära mål den var ämnad för.

Det var alltså Ukrainas fel att den hamnade i en lekpark. Vi kan inte hållas ansvariga för att Ukranaina har undermåliga amerikanska vapen med dålig precision och verkan och därmed orsakar de denna förödelse mot sig själva.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag tror man har bättre överlevnadschanser dagtid än nattetid. Kl 08.30 är man i regel påklädd och har ätit frukost. Sen blir samhället mer paralyserat om el, vatten och mobilnät slutar fungera på morgonen. En viss chockeffekt. Det finns en avsikt och orsak till allt och även om du tror att ryssarna skjuter på slumpvisa mål närsom, så får du berätta för mig vad den logiken är.
Ok, så missiler som landar nära centralstationen, nära universitetet, nära utbildningsministeriet och på en glasbro vid stranden har i syfte att slå ut el, vatten och mobilnät? Universitetet har fullt av studenter på morgonen. Centralstationen fullt med passagerare. Centrum är fullt med människor på väg till jobbet. De hade självklart kunna skjuta dessa missiler kl 3 på natten. De hade träffat precis samma mål men mindre antal människor hade kommit till skada. Syftet är självklart terror.

Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vad gäller precision och civila mål antar jag att du skrek rätt ut när USA angrep Irak. Eller när NATO angrep Jugoslavien. Kanske inte lika intressant att börja yvas om missiler som inte träffar sina mål då.
Lite klassisk whataboutism. Vi diskuterar Kyiv nu. Håll dig till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Jag lyssnade inte på hela, men dom första tio minuterna var intressanta för mig. I dom minuterna så försökte han ta pulsen på den Ryska folksjälen, försöka ge en förklaring till vad som sker nu.

Nu efter att ha sett det så är jag övertygad om att vi behöver ge mer stöd till Ukraina. Den typ av galenskap som de ledande Ryssarna nu försöker sprida över Europa behöver stoppas nu och här. Ta bara en sådan sak som att dom talar ett tvärtomspråk, anklaga Ukrainarna för att vara Nazister när dom ledande inom Ryssland nu är sju resor värre än vad nazisterna någonsin var.. Nej, denna galenskap som dom visar upp ska få sitt slut nu.

Peter är kanske inte världsmästare på att göra videos men de siffror och fakta som han presenterar är extremt välgrundade. Han har varit geopolitiskt expert för bla ECC så han har bra koll.

Här är en lite kortare där han pratar om det ekonomiska framtiden för bla Ryssland

https://youtu.be/cqLI8RgfgEg
Citera
2022-10-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Roliga är att HIMARS är tillhört typ B-sorteringen bland västvapenen, och ändå får Ryssarna sån otrolig pisk av den. Deras luftvärn klarar inte alls av att hantera den, och man saknar bra underrättelser för att lokalisera och förstöra dem.

Och det trots att uralnegrerna påstår att dom är dels förstörda och att det som är kvar har sålts till hugade spekulanter på blocket.
Likt förbannat fortsätter spökhimars att sprida död och förintelse hos ryska styrkor. .
Citera
2022-10-11, 18:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo det är de såklart.. men frågan är om det kanske inte är försent. Särskilt om det eskalerar. Alla länder i Nato måste ju också ha kapacitet att försvara sig själva också och inte enbart förlita sig på Nato.
Varför ska det eskalera? Ryssland har väl samma problem att få fram ammunition även de förstår jag.
Citera
2022-10-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
det är inte ryssland som viftar med regnbågsflaggor. det är ni jävla fascister i sverige som dör det.

Ja, du gillar att tänka på det eller hur?
Faan vad din sort är fixerad vid bögsex. Gjort lumpen i Ryssland eller bara fantasier?
Citera
2022-10-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
det är inte ryssland som viftar med regnbågsflaggor. det är ni jävla fascister i sverige som dör det.

Ok, vi är alltså faschister och nazister i Sverige som också gillar bögar och regnbågar?
Er argumentation är verkligen vass
Citera
2022-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det är ingen lögn, det är det som är poängen. Det är heller ingen sanning i normal mening. Liknelser är så "poetiska" att de nästan aldrig är lögner. Där är fakta underliggande (kapitalister som fick ägarandelar billigt vid sovjets fall, nu har många företag dragits ut från Ryssland) och sedan kan man ofta lägga en metafor över dem som passar vad för moral man nu vill argumentera för. Men det övertygar bara de allra dummaste.

Lästips: Metaphors we live by.

Lästips: https://www.un.org/en/about-us/unive...f-human-rights
Citera
2022-10-11, 18:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Inne i centrum i Kyiv? På riktigt? Truppförflyttningar?

Tror du att Ryssland har någon som helst drönarspaning på huvudstaden?

Dåliga gissningar. Jag kan hjälpa dig.

Det handlar såklart om Terror. Inte fan beskjuter man en huvudstad under rusningstrafik annars.
Enligt SvD har "minst åtta människor dött". Det var inte mycket till robotattack, det är väl färre än vad som dör i rusningstrafiken en vanlig morgon i Kiev

https://www.svd.se/a/EQa8q5/expert-p...ig-till-terror
Citera
2022-10-11, 18:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Enligt SvD har "minst åtta människor dött". Det var inte mycket till robotattack, det är väl färre än vad som dör i rusningstrafiken en vanlig morgon i Kiev

https://www.svd.se/a/EQa8q5/expert-p...ig-till-terror
Ok, och många skadade misstänker jag.

Varför kan man inte skjuta dessa missiler kl 3 på natten?
Citera
2022-10-11, 18:23
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är inte mycket som kan gå fel annat än att väst genom ett kärnvapenkrig tar ihjäl oss alla. Vi kan alla ha fel men min analys är baserad på verkligheten medans ditt läger gör analyser på önsketänkande. Ryssland ekonomi är stabil och dom har en egen mycket stor vapenproduktion samt många reservister, jämför nu med Ukraina, USA och Europa. Vad som mer kan gå fel i Putins planer är att han godtar en förhandlingslösning som inte uppskattas i Ryssland, då rycker han. Ryssarna är arga på väst och all falskhet.

Vi i väst är ju lite besvärade över Putins kärnvapenhot, så varför säger så, när det är Putin som ideligen viftar med den flaggan.
Det läger som gör analyser gör det utifrån underrättelseuppgifter och andra militära experter, eller vad man vill kalla dem. De underrättelseuppgifter som sa att Ryssland skulle invadera, trots att Putin sa… ”nähädu.. det ska vi inte.”
Analysen har ju legat i linje av det man ser på slagfältet. Inget märkvärdigt med det.

De kanske tycker att de har en stor vapenproduktion.. men är den tillräckligt stor?
De kanske har många reservister… men är de tillräckligt stridsdugliga och motiverade?

Såklart många i Ryssland är less på väst efter alla år av propaganda som Kreml har byggt upp.

Jag tror så här.. Putin börjar tappa det i Ukraina, vilket skulle betyda ett dåligt förhandlingsläge.
Nu genomför han rena terrorbombningar i tron att balansen ska återställas.
Men jag tror han har fel.
Han blir bara mer isolerad och och avskydd och hamnar bara i ett sämre förhandlingsläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in