Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det är inte mycket som kan gå fel annat än att väst genom ett kärnvapenkrig tar ihjäl oss alla. Vi kan alla ha fel men min analys är baserad på verkligheten medans ditt läger gör analyser på önsketänkande. Ryssland ekonomi är stabil och dom har en egen mycket stor vapenproduktion samt många reservister, jämför nu med Ukraina, USA och Europa. Vad som mer kan gå fel i Putins planer är att han godtar en förhandlingslösning som inte uppskattas i Ryssland, då rycker han. Ryssarna är arga på väst och all falskhet.
Vi i väst är ju lite besvärade över Putins kärnvapenhot, så varför säger så, när det är Putin som ideligen viftar med den flaggan.
Det läger som gör analyser gör det utifrån underrättelseuppgifter och andra militära experter, eller vad man vill kalla dem. De underrättelseuppgifter som sa att Ryssland skulle invadera, trots att Putin sa… ”nähädu.. det ska vi inte.”
Analysen har ju legat i linje av det man ser på slagfältet. Inget märkvärdigt med det.
De kanske tycker att de har en stor vapenproduktion.. men är den tillräckligt stor?
De kanske har många reservister… men är de tillräckligt stridsdugliga och motiverade?
Såklart många i Ryssland är less på väst efter alla år av propaganda som Kreml har byggt upp.
Jag tror så här.. Putin börjar tappa det i Ukraina, vilket skulle betyda ett dåligt förhandlingsläge.
Nu genomför han rena terrorbombningar i tron att balansen ska återställas.
Men jag tror han har fel.
Han blir bara mer isolerad och och avskydd och hamnar bara i ett sämre förhandlingsläge.