Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det har polisen gjort utifrån de förutsättningar som fanns.
Sven var ensamstående och hade inga arbetskamrater.
Men man kan inte misstänka alla i hela Lummelunda för det. Samt utreda om alla i socknen hade alibi.
Däremot borde de utrett direktörens alibi för kväll/natt 5,6 oktober. Men den frågan ställde aldrig polisen till direktören.

Men bulvanen rände där titt som tätt. Även efter SS försvinnande. Bulvanen var också den som träffade Sven sist.
Borde utrett direktören.
Borde betyder vadå enligt dig.
Borde innebär det att du VET att dom gjorde detta. När polisen säger internt att lämna honom utanför.
Jag skiter I dig nu. Du är så dum att klockorna stannar.
Citera
2022-10-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Du fattar inte efter 28 ggr . Det gör mig frustrerad och arg.
Man behöver inget frikännande om man aldrig blivit åtalad.
Har man blivit åtalad behöver man ett frikännande
Hur ligger det till i detta ärende.
Då måste du presentera alternativa GM. För man kommer inte runt bulvanen (och direktören) annars.
Citera
2022-10-11, 18:03
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Det har polisen gjort utifrån de förutsättningar som fanns.
Sven var ensamstående och hade inga arbetskamrater.
Men man kan inte misstänka alla i hela Lummelunda för det. Samt utreda om alla i socknen hade alibi.
Däremot borde de utrett direktörens alibi för kväll/natt 5,6 oktober. Men den frågan ställde aldrig polisen till direktören.

Men bulvanen rände där titt som tätt. Även efter SS försvinnande. Bulvanen var också den som träffade Sven sist.

Därför gör man en tidslinje då ser man var och när personer gör något
Bulvanen var hemma sen på kvällen enligt hans fru, alltså svårt att koppla honom
till Lummelunda mitt i natten när skottet gick
Citera
2022-10-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nej, de förklarade i podden att undersökningen av benet var lågprioriterat eftersom det var uppenbart att benet var gammalt och fallet preskriberat.
Klockrent . Men då är dom oense med många här som tror att det är SS som ligger där.
Sa dom uppenbart till och med.
Det var spiken i kistan.
Var det verkligen glödhett från början ens.
Nja känns mer som en bra rubrik och det är bättre än ingenting.
Det ska man ge dom . Ujban och hans kompisar.
Rubriker har dom skapat med fräcka uttalanden .
Citera
2022-10-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Man måste börja från början för att få en klar bild av händelseförloppet-tidslinjen
Fastställda bevis av polisen
Fastställda vittnesmål till polisen
Därefter
ej verifierade bevis
ej verifierade vittnesmål
Observera att bevis kan också vara sånt som saknas på en brottsplats
men som borde vara där.
Hos BO i detta fallet är det "den tomma mjölkkannan" var är den?
Sven fick mjölk från Majken
Var är hagelgeväret med rätt slagstift?
Bulvanen kunde mecka med hagelgevär
Var är utedasset?
Traktorförare såg använt virke ner grävt under den nya vägen en morgon när han körde in på den Nya Vägen
Var är BO:s livrem och gamla overall?
Kan det också vara nergrävt eller har BO kvar det på kroppen?
Man måste ställa frågor om allt i utredningen för att veta om det ska vara med eller inte
Men allt detta har ju gjorts.
Det var riksmordkommissionen som skickade ner sina 8 bästa och mest erfarna mordutredare till Gotland.
Tror du de var några duvungar?
Men den första polisutredningen var lite undfallande mot direktören.
Citera
2022-10-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Därför gör man en tidslinje då ser man var och när personer gör något
Bulvanen var hemma sen på kvällen enligt hans fru, alltså svårt att koppla honom
till Lummelunda mitt i natten när skottet gick
❤ Har någon varit tydligt med denna "lilla" detalj
Citera
2022-10-11, 18:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Jag har en fråga och fundering.
Ni alla här är överens om att bulvanen är mördaren.
Då är min fråga.
Var det planerat?.
Om det var planerat har han då både planerat och utfört mordet , städad undan bevis och mordvapen och sedan dumpat kroppen helt ensam.

Min fundering
Om han han nu planerade, utförde mordet , gömde mordvapnet , städade undan bevisen och dumpade kroppen och sen hittade på en lögn att SS var i Sthlm.
Har han lyckats hålla allt detta för sig själv och inom sig i över 40år.
Polisen har förhört honom i skift osv.
Om han har berättat det för någon.
Vem i såfall och varför har det aldrig kommit fram.
Vad tror ni experter som har svaret i fallet.
Är det rimligt eller inte.
Eftersom det var planerat så var det ju högst rimligt att han kunde hålla det för sig själv och inom sig i alla år.

Det är väl det som är syftet med att planera och begå brott? Det är ju ingen mening att planera och smida ränker för att när man har gått iland med det berätta för polis och allmänhet att man är skyldig. Ifall det hade skett i hastigt mod och eller stark affekt är det nog mer troligt att man drabbas av ånger och vill bikta sig för någon.
Nu vet vi ju inte vad som hänt tyvärr och lär väl aldrig få veta, vi kan ju inte vara säkra på att bulvanen är skyldig heller.
Citera
2022-10-11, 18:10
Medlem
Citat:
Men allt detta har ju gjorts.
Det var riksmordkommissionen som skickade ner sina 8 bästa och mest erfarna mordutredare till Gotland.
Tror du de var några duvungar?
Men den första polisutredningen var lite undfallande mot direktören.
Jag behöver inte göra det. Ni måste göra det om ni påstår att han är mördare.
Jag påstår att bulvanen är oskyldig men att direktören borde har utträtts mer och bättre.
Jag säger inte att han är mördare.
Citera
2022-10-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Eftersom det var planerat så var det ju högst rimligt att han kunde hålla det för sig själv och inom sig i alla år.

Det är väl det som är syftet med att planera och begå brott? Det är ju ingen mening att planera och smida ränker för att när man har gått iland med det berätta för polis och allmänhet att man är skyldig. Ifall det hade skett i hastigt mod och eller stark affekt är det nog mer troligt att man drabbas av ånger och vill bikta sig för någon.
Nu vet vi ju inte vad som hänt tyvärr och lär väl aldrig få veta, vi kan ju inte vara säkra på att bulvanen är skyldig heller.
Jag vet ju så helt tyst har han inte varit.
Citera
2022-10-11, 18:13
Medlem
Citat:
Borde utrett direktören.
Borde betyder vadå enligt dig.
Borde innebär det att du VET att dom gjorde detta. När polisen säger internt att lämna honom utanför.
Jag skiter I dig nu. Du är så dum att klockorna stannar.
Ja,ja. Men det går ju ändå inte att komma runt bulvanen. Han är ju den som ränner hemma hos Sven. Direktören syns inte till. Han står möjligen ute i kulissen o drar i trådarna. Men det var ju bulvanen som var den aktiva. Håller du inte med om det ens?
Citera
2022-10-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ja,ja. Men det går ju ändå inte att komma runt bulvanen. Han är ju den som ränner hemma hos Sven. Direktören syns inte till. Han står möjligen ute i kulissen o drar i trådarna. Men det var ju bulvanen som var den aktiva. Håller du inte med om det ens?
Delvis. Till bedrägeriet är det 100% .
Mordet 0% .
Sen vad som genererar besök vet vi inte men till bedrägeriet är ju troligt om han inte skötte det via internet. 😇
Citera
2022-10-11, 18:29
Medlem
Citat:
❤ Har någon varit tydligt med denna "lilla" detalj
svar till MauriceP och tlarsson365

Det finns två vittnesmål om skott i natten.
Det första som tlarsson tror på var en hel vecka efter den 6 okt.
Det andra som var med i dokumentären påstås varit den kvällen.
Jag tror inte längre på det vittnesmålet. Jag tror att det var ett sk falskt minne.
Den kvinnan var gift o bosatt utomlands men besökte Gotland 3 ggr om året.
Nu 50 år senare minns hon glasklart vad som hände den natten 5,6 okt 1972.
Troligtvis berättade hon då för sina föräldrar om den ovanliga händelsen morgonen efter.
Föräldrarna har följt fallet i dagstidningen men inte berättat det här för någon.
De har inte heller försökt få sin dotter att vittna för polisen vid senare besök hemma.
Det känns inte trovärdigt. Med tanke på att de bodde nära Sven.

Eftersom hon berättade det så trovärdigt efter 50 år som att det nyligen hänt så tror jag att hon tänkt på det ofta. Och när man tänker på ett minne, då minns man vad man tänkte förra gången som i sin tur går tillbaka på hur man resonerade förra gången osv osv bakåt.
Så kan falska minnen uppstå. Hon ljuger alltså ej medvetet.
Så ni drar slutsatser av ett skott som hände veckan efter eller ett skott som troligen aldrig avfyrades.
Det var ganska tätt med grannhus där Sven bodde. Grannar skulle säkert kikat ut om ett skott brann av.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-11 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in