2022-10-13, 15:00
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Liberaler och Sverigedemokrater r ju som olja och vatten. En regering som r beroende av dessa tv motpoler r dmd till att bli instabil och skr. Som de ser ut nu r det oerhrt tufft att ens bilda regeringen.

Mycket bra! Hoppas vi hamnar i en svag politisk krftgng, ett nyval vore intressant. Politisk instabilitet kommer leda till en kraftig majoritet inom en mer intressant politik, se Italien.
Citera
2022-10-13, 15:02
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Talmannen r moderat. Han har ingen orsak att pressa Krille.

Jo det har han. Han har nmligen ngot s ovanligt som personlig integritet. Han har inget att vinna p att fjska fr Uk. Dremot r UK en person som r fdd frlorarare. ven om han fr tid p sig till midsommar finns inget som talar fr att han nr lngre n nu
Citera
2022-10-13, 15:08
Medlem
Bakarettans avatar
Vad som frvnar mig r att J inte har en statsministerpost. SD blev ju trots allt det nst strsta partiet i valet. Detta r rena rama sandldepolitiken. KD & L
r ju minoriteter. Kan nn frklara varfr UK ska sitta som statsminister!? Allvarligt, jag fattar inte detta.
Jag rstade p SD. Fr att jag vill ha en frndring till det bttre i Sverige.
I 8 r har en inkompetent skara av okunniga politiker
fullstndigt raserat hela landet.
Varfr r UK utnmnd som blivande statsminister d?
Han har ju fr faen inte ens kunna hlla sig inom tidsramen fr en nybildning av en regering!
Citera
2022-10-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakarettan
Vad som frvnar mig r att J inte har en statsministerpost. SD blev ju trots allt det nst strsta partiet i valet. Detta r rena rama sandldepolitiken. KD & L
r ju minoriteter. Kan nn frklara varfr UK ska sitta som statsminister!? Allvarligt, jag fattar inte detta.
Han har ju fr faen inte ens kunna hlla sig inom tidsramen fr en nybildning av en regering!

Det lr isfall ske 2026.
Citera
2022-10-13, 15:15
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Mycket bra! Hoppas vi hamnar i en svag politisk krftgng, ett nyval vore intressant. Politisk instabilitet kommer leda till en kraftig majoritet inom en mer intressant politik, se Italien.
Du menar att ett nyval skulle leda till att stdet fr KD-M-SD kraftigt kar med tanke p att du nmner Italien?
Citera
2022-10-13, 15:16
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Svergie sktte (ven) corona bst i vrlden och trots allt mitt gnll p Vnstern s frstrde de inte landet ekonomiskt 2014-2022. Alla vra problem ligger i de beslut som INTE tagits nr det gller brott invandring energi.

Du verkar okunnig, det var t.ex Bjrn Rosengren (s) som slde Telia. Vilket var utmrkt eftersom aktiekursen sjunkit med 70% sedan dess. Sverige br slja SAS och resten av nordea/telia/vinsprit (om staten ger ngot), staten tillfr ingenting som gare. Staten kan vara kvar i SJ och Vattenfall som r gare av viktig grundstruktur i Sverige.

Svenska staten slde Vin och Sprit redan 2009.
Citera
2022-10-13, 15:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jo det har han. Han har nmligen ngot s ovanligt som personlig integritet. Han har inget att vinna p att fjska fr Uk. Dremot r UK en person som r fdd frlorarare. ven om han fr tid p sig till midsommar finns inget som talar fr att han nr lngre n nu

Hans uppdrag r att f till en regering och ska jobba opolitiskt i den rollen. Hela riksdagen har gett han frtroende i att han kan skta det rttvist.

Rent praktiskt mste han lgga mest tid dr han ser strsta mjlig vg framt.
Just nu r det hos M bara, oavsett om det behvs veckor eller t.om mnader. S skapar inte tillrckligt stort underlag, de mste f passivt std frn ntt parti p hgersidan fr att komma igenom, vilket r orimligt slnge inte UK frhandling bryter samman helt.

Jag tror viss stress kan hjlpa, men avtalen som skrivs ska hlla i 4 r sen s varje formulering mste bollas.
Avtalen har varit informella mellan sammarbetspartier och regeringspartier, nu krver SD att de ska vara formella, vilket gr det s mycket svrare.
Citera
2022-10-13, 15:26
Medlem
frdks avatar
Citat:

Enkelt svar.
J stds av SD => 20%
UK stds av M + L + KD => 30%
Citera
2022-10-13, 15:29
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hans uppdrag r att f till en regering och ska jobba opolitiskt i den rollen. Hela riksdagen har gett han frtroende i att han kan skta det rttvist.

Rent praktiskt mste han lgga mest tid dr han ser strsta mjlig vg framt.
Just nu r det hos M bara, oavsett om det behvs veckor eller t.om mnader. S skapar inte tillrckligt stort underlag, de mste f passivt std frn ntt parti p hgersidan fr att komma igenom, vilket r orimligt slnge inte UK frhandling bryter samman helt.

Jag tror viss stress kan hjlpa, men avtalen som skrivs ska hlla i 4 r sen s varje formulering mste bollas.
Avtalen har varit informella mellan sammarbetspartier och regeringspartier, nu krver SD att de ska vara formella, vilket gr det s mycket svrare.

Om Uk redan frn brjan sagt att man r verens och att han ska vara klar inom fjorton dagar fr att drefter komma tillbaka och sger nja vi r nstan klara, vi behver tv dagar till sen r allt klar,t d tappar han en del i trovrdighet.

Skulle han efter dessa tv dagar komma tillbaka och sga nej vi r inte helt klara s finns det ingen som helst skl till att ge honom ytterligare tid.
D vidtar en ny talmansrunda med samtliga partiledare och drefter s str det talmannen fritt att agera.

Vilket underlag S kan skapa har vi ingen som helst aning om eftersom det inte har prvats. Det enda vi vet s hr lngt r att Uffe och hans gng nnu inte visat sig vuxna uppgiften
Citera
2022-10-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Krnvljarna ja. Ca 50% av SDs vljare r borta till nsta val ifall inte SD lyckas med sin politik. Dvs, missnjesvljarna.

Lyckas inte SD nu kommer de vara en del av den gruppen dessa vljare r missnjda med.

Vad ska missnjesrstarna rsta p d hade du tnkt? Sjuklvern? Hahahaha
Citera
2022-10-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Vad ska missnjesrstarna rsta p d hade du tnkt? Sjuklvern? Hahahaha

De kanske aktiverar sin hjrna och rstar p ngon som faktiskt vill ngot istllet fr p gnllspikarna.
Citera
2022-10-13, 15:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

J skulle kunna gtt till talmannen och hvdat att han skulle prvas som statminister. Jag r 100% sker p att mer n 175 ledamter hade rstat rtt dvs han hade inte ftt frtroende.

Ulf har sedan ln tid hvdat att han kan samla en majoritet fr sig. Nu ska han upp till bevis och det verkar g lite trgt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in