Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-15, 19:13
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Förutsätter att vi nu pratar om snabbnudlar med kryddpåse, där man bara käkar nudlar utan att lägga till annat i rätten. Alla sådana snabbnudlar som går att köpa på typ Ica/Coop/whatever är rena skiten, Samyang är varken bättre eller sämre än något annat. Sedan jag gifte med med en korean och började äta "riktiga" asiatiska snabbnudlar, så smakar de nudlar som köps i svenska snabbköp verkligen bara salt. Köp Jin Ramen om du hittar det, finns i de flesta asiatiska livsmedelsbutiker. Bra kvalitet och ordentlig smak.

Samyang tycker jag är OK men har tröttnat på smakerna, gillar mest oriental och fläsk, men fläsk finns inte i min affär. Nissin tycker jag är ungefär samma kvalitet.

De koreanska är skitgoda men jag har inte fattat vilka som är vilka, en del smaker är goda, andra är sådär. Men de är ju dubbelt så dyra. Fast mer mat med. Vissa var väldigt starka och goda. Måste köpa en av varje och se vilken det var jag gillade bäst.

Snabbnudlar äter man ju inte för att det är en upplevelse, det gör man för att man inte orkar laga riktig mat. Bra att ha hemma om man blir sjuk också för de står sig ju. Det är lite som att ta en macka, fast att man får varm mat.
Citera
2022-10-15, 19:17
Medlem
stankerspaces avatar
Hur menar du med "skit"? De är "skit" så tillvida att de består av palmoljefriterat vetemjöl kryddat med glutamat och smaktillsatser, men det gäller för de flesta snabbnudlar.

Finns många andra snabbnudelsorter/smaker att köpa på nätet eller i asiatiska livs, om du menar att smaken är skit och du vill hitta något annat.

Vill du äta riktiga ramen, eller andra nudlelsorter, så kan du laga själv eller köpa sorter som är färska, inte friterad.
Citera
2022-10-15, 19:22
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
De koreanska är skitgoda men jag har inte fattat vilka som är vilka, en del smaker är goda, andra är sådär. Men de är ju dubbelt så dyra. Fast mer mat med. Vissa var väldigt starka och goda. Måste köpa en av varje och se vilken det var jag gillade bäst.

Precis, de koreanska är oftast mer "matiga". Oftast lite större portion samt att det förutom kryddpåsen också brukar finnas med en liten påse med torkade kryddor/grönsaker.

Rekommenderar som sagt Jin Ramen, finns som stark och mild - den milda varianten är även den lite stark för svenska smaklökar. Vansinnigt god. Den starka är väldigt stark, jag kan inte äta den men är å andra sidan inte så tålig när det gäller kryddhetta/styrka.
Citera
2022-10-15, 19:27
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Precis, de koreanska är oftast mer "matiga". Oftast lite större portion samt att det förutom kryddpåsen också brukar finnas med en liten påse med torkade kryddor/grönsaker.

Rekommenderar som sagt Jin Ramen, finns som stark och mild - den milda varianten är även den lite stark för svenska smaklökar. Vansinnigt god. Den starka är väldigt stark, jag kan inte äta den men är å andra sidan inte så tålig när det gäller kryddhetta/styrka.

En jag hade hade en påse med rinnande röd vätska chili antar jag, det var lagom att ta drygt hälften. Jag gillar starka smaker men där var jag för mesig. Tycker om att det finns torkade grönsaker, det sätter bra smak. Är väl ingen lyxmat direkt men till mig duger det gott en vardagskväll.
Citera
2022-10-15, 19:30
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Man blir ju sugen på att testa ett antal nudlar men känns inte rätt när man kan köpa ett kilo spaghetti för cirkus 20kr medans nudlarna kostar 25-30kr.
Citera
2022-10-15, 19:39
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
En jag hade hade en påse med rinnande röd vätska chili antar jag, det var lagom att ta drygt hälften. Jag gillar starka smaker men där var jag för mesig. Tycker om att det finns torkade grönsaker, det sätter bra smak. Är väl ingen lyxmat direkt men till mig duger det gott en vardagskväll.

Ja det var säkert chiliolja. Och precis som du säger det är ju ingen bjudmat eller något man lyxar till det med, men som snabb lunch på jobbet eller när man inte har tid att laga riktig mat så är det finemang. Särskilt nu under de kallare årstiderna. Värmer gott.
Citera
2022-10-15, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja det är skit. Köp Nissin.

Nissin har varit rätt sällsynta de senaste åren. Först p.g.a. bunkringen under pandemin.

Sedan antagligen p.g.a. världsläget. Dessutom har de gått från 6 kr/st till 15 kr/st.

Varannan månad, ungefär, ser man till några få paket. Men då, tycker jag, rätt tråkiga smaker:

Shrimp och Sesame. Urk!
Citera
2022-10-15, 19:57
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nissin har varit rätt sällsynta de senaste åren. Först p.g.a. bunkringen under pandemin.

Sedan antagligen p.g.a. världsläget. Dessutom har de gått från 6 kr/st till 15 kr/st.

Varannan månad, ungefär, ser man till några få paket. Men då, tycker jag, rätt tråkiga smaker:

Shrimp och Sesame. Urk!

Finns alltid på Willys när jag är där iaf. Flera smaker
Citera
2022-10-15, 20:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Samyang är ju bästa nudlarna som går att hitta för under 25-30kr per paket. 2X spicy är ju som en orgasm för munnen.

Fast nu tänker du på de finare Samyangnudlarna, Buldak etc. Det TS pratar om är de billiga nudlarna i rutig förpackning som brukar kosta fem spänn styck på rea.

Jag tycker de billiga Samyang är helt okej, även om Nissin är bättre. De dyrare Samyang är ännu bättre än Nissin men har en lite annorlunda konsistens, om jag inte minns fel har de tapiokamjöl eller nåt i nudlarna så det blir en lite slemmig konsistens.
Senast redigerad av bergsturk 2022-10-15 kl. 20:27.
Citera
2022-10-15, 21:12
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Fast nu tänker du på de finare Samyangnudlarna, Buldak etc. Det TS pratar om är de billiga nudlarna i rutig förpackning som brukar kosta fem spänn styck på rea.

Jag tycker de billiga Samyang är helt okej, även om Nissin är bättre. De dyrare Samyang är ännu bättre än Nissin men har en lite annorlunda konsistens, om jag inte minns fel har de tapiokamjöl eller nåt i nudlarna så det blir en lite slemmig konsistens.

Mitt fel i så fall, trodde att Samyang var märket.
Citera
2022-10-15, 21:29
Medlem
Citat:

Samyang Ramen tillverkas i Sydkorera. Funkar bra till vardags.
Citera
2022-10-16, 00:10
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavinder
Om de nu klassas som ren skit-vilka nudlar ska man istället satsa på som är gjorda av kvalité?

Märkligt att de finns kvar i handeln än idag!

Samyang? Vafan gör dom nudlar också? Hade ett kameraobjektiv som var från märket samyang också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in