2022-10-16, 22:49
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Haha men snutten!

Tycker du att hen r ett invektiv? Och du bejakar att du r en av de dr som ger pengar till tiggare fr att knna sig god utan att tnka p konsekvensen, att det frlnger tiggeriet som fenomen?

Hursomhelst r du en typisk sosse, du argumenterar noll i sak och bara om olika knslor du har.

Som ditt pstende att det romska tiggeriet r en individuell frga. Du menar att alla romer utanfr alla mataffrer i Sverige har gjort ett val att tigga sjlva fr att de vill detta?

Nej du verkar inte fatta nnting om det hr frn din bubbla. Det finns inte en enda lsning tyvrr.

Men att blunda fr situationen och ge pengar, det r inte en bra lsning. ( din)
Jag tycker inte att hen r ett invektiv, men du anvnder det som ett sdant. Jag tycker att hen r verfldigt.

Nr det hitresta tiggeriet startade tnkte jag genast att det leder till att tiggarna stannar hr och fortstter tigga om man ger dem pengar. Drfr har jag aldrig gett en tiggare pengar. Du vill frbjuda tiggeriet, fr att du fr dliga knslor av att se tiggare. Jag bryr mig inte nmnvrt, men hade helst sett att tiggarna inte var hr.

En typisk sosse? Vad baserar det du det p? Att jag inte hller med dig gr mig inte till sosse. Sossar brukar vilja frbjuda saker, men jag vill inte ha frbud. Men du vill ha frbud.

Jag vet inte vad som ligger bakom varje enskild roms beslut att tigga, annat n att det verlag rr sig om fattigdom och omfattande - mjligen institutionell - diskriminering i deras hemlnder. Om det finns faktiska tvng bakom detta s kan man undra varfr det inte pgr polisutredningar om det. Du menar att det r en form av slaveri, vilket frsts r ytterst allvarligt om det r s, men var r anmlningarna?

Det r svrt att frst delar av din argumentation, men i vrigt tycker jag att jag god frstelse. Det var ett angrepp p din usla debatteknik, bara s du vet.

Situationen? Vilken situation? Situationen med att romer sitter utanfr mataffrer och tigger? Eller r det en djupare, mer komplex situation bestende av slaveri och grov organiserad brottslighet och annat som du psttt som du menar? Jag har som sagt aldrig gett ngon enda tiggare pengar ngon enda gng.
Citera
2022-10-16, 23:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sg inte det, SD stttade tyvrr Alliansen aldeles fr mycket under sina frsta 4 r fr att jag ska kunna lita p dem helt
Nej. Det var MP som gjorde uppgrelse med fr att blockera SD.
Citera
2022-10-17, 00:51
Medlem
Det r lite absurt att media hela tiden nu basunerar ut vilka vinnare SD r. nd r det de som r det strsta partiet i den hr koallitionen som nd inte sitter i regeringen. De r behandlade som persona non grata. Och det r extremt njda. Det hela knns som parodi p hg niv.

Frgan r om de egentligen ser sig sjlva som odugliga att regera. Att det r egentligen bttre andra gr det jobbet som kan vara s vansinnigt vanskligt.

Jag har mycket svrt att se att SD inte gr samma de som andra hgerpopulistiska partier i norden. De fyller ingen funktion lngre. De har skickligt plockat bort sig sjlva frn ekvationen. Det r ju trots allt s att alla partier r fr en mycket stram invandring (kanske mindre liberalerna). S i mnt och mycket hade en liknande politik frts nd.

S det r ju tydligt att det inte r invandringsfrgan som gr att skon klmmer. S vad r det d kan man undra. r det att SD ses som inkompetenta eller att deras historia gr att man vill ha ett visst berringsavstnd. Oavsett r de svarte petter och moderaterna frsker ta deras vljare nu. De har bara inte frsttt det n.
Senast redigerad av Burgundi 2022-10-17 kl. 00:53.
Citera
2022-10-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Det r lite absurt att media hela tiden nu basunerar ut vilka vinnare SD r. nd r det de som r det strsta partiet i den hr koallitionen som nd inte sitter i regeringen. De r behandlade som persona non grata. Och det r extremt njda. Det hela knns som parodi p hg niv.

Frgan r om de egentligen ser sig sjlva som odugliga att regera. Att det r egentligen bttre andra gr det jobbet som kan vara s vansinnigt vanskligt.

Jag har mycket svrt att se att SD inte gr samma de som andra hgerpopulistiska partier i norden. De fyller ingen funktion lngre. De har skickligt plockat bort sig sjlva frn ekvationen. Det r ju trots allt s att alla partier r fr en mycket stram invandring (kanske mindre liberalerna). S i mnt och mycket hade en liknande politik frts nd.

S det r ju tydligt att det inte r invandringsfrgan som gr att skon klmmer. S vad r det d kan man undra. r det att SD ses som inkompetenta eller att deras historia gr att man vill ha ett visst berringsavstnd. Oavsett r de svarte petter och moderaterna frsker ta deras vljare nu. De har bara inte frsttt det n.
Det r fr att skapa splittring i dom andra partierna t ex L
Citera
2022-10-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Media r ju ute efter mest drama alltid och letar efter det dr det kan finna det. Men egentligen har ju M gjort ett genidrag. De vet att SD:s politik r populrt just nu. De tar deras politik i ngot som ser ut som en frhandling (men i praktiken r M mycket villiga att utfra allt det som de har kommit verrens med SD om). Jag skulle vara mycket frvnad om deras ml inte r 1. att ta populr politik och gra det till sin egen vilket de nd hade tnkt men nu fr de legitimitet att de just r den politiken de fr genom frhandlingarna (de smrtade dom inte ett dugg sklart) och 2 att gra sig av med SD med att lngsiktigt minimera dom och ta deras vljare. SD verkar inte fatta ngot och gr runt och sger hh och r till och med njda. De har inte alls fattat vad som har hnt. Jag har sllan sett ett s stort parti bli s verkrt och inte frst det.
Citera
2022-10-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

L r redan s djupt splittrat det kan bli. Om Ulf rstas ned med mindre n fem rsters marginal idag blir jag frvnad. Jag tror minst halva L rstar emot.

Och om Ulf mot alla odds blir godknd kommer Sverige att brinna ikvll.
Citera
2022-10-17, 06:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Det var MP som gjorde uppgrelse med fr att blockera SD.

Att Mp br hundhuvud kan vi alla enas om men SD rstade stdjande de med ven om inte u alla frgor.

Vi fr se vad facit sger 2026 rrande denna verenskommelse men jag r skeptisk till att det blir s bra som folk vill framstlla det hela
Citera
2022-10-17, 07:14
Medlem
FolgenSieMirBittes avatar
HanifBali tippade Starbrink som EU-minister. Kanske ett smart drag av Ulf att neutralisera L-ledamter.
Citera
2022-10-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Men snlla du, r sol en konstant klla i en omfattning som kan ses som lagringsbar. r det i form av vtgas fr du menar vl inte litiumbatterier som ska rcka ver vintern ?
Vtgas med brnslecell finns byggt i en villa p vstkusten dr garen har kunnandet men kostnaden var 2,5 miljoner fast gissningsvis 1 miljon lgre idag.

Min solanlggning r p 10 kW nominellt och gav i januari 21 kWh 2021 och 111 kWh 2022 dvs 21 watt per timme respektive 149.
Sn och moln ger detta resultat och detta gller i sdra Sverige med bra solstatistik.

Det r dina inlgg som fr folk att tro de kan f ner skyhga elkostnader p vintern genom att investera 2-300 tusen utan lagringsmjligheter. (Frga installatrerna, i alla fall de jag knner till, och du fr svaret att de inte installerar lagring)

Nr vindkraft och sol byggts ut i nuvarande takt kommer elpriset bli minimalt sommartid och d blir kalkylerna inte roliga. Det r redan nu ett problem i Australien dr man diskuterar att f betala fr producerad el vid fel tidpunkt och det lr bli s hr ocks.

Lagra betyder att man nu uppfynnit en vtska dr man kan spara energin man utvinner frn solen. S nr solen inte skiner har man all verskottsenergi frn sommaren kvar. Eftersom det r helt ny teknik s har inte dina solceller det.

Och vgkraft r som sagt d3t bsta alternativet. Krnkraft r bra. Men kommer ta 20 r, och vid det laget r krnkraft eventuellt utdaterat.
Citera
2022-10-17, 09:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
L r redan s djupt splittrat det kan bli. Om Ulf rstas ned med mindre n fem rsters marginal idag blir jag frvnad. Jag tror minst halva L rstar emot.
Och om Ulf mot alla odds blir godknd kommer Sverige att brinna ikvll.

Vad r det du skall stta eld p?

Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi

Jag tycker du r lite motsgelsefull. Det att media framstller SD som en vinnare gynnar ju SD, alla vill vara p det vinnande laget. Media gr det fr att splittra de borgerliga men SD tjnar p det i vljarstd.
Citera
2022-10-17, 09:51
Medlem
trazkes avatar
Vilken tid sker omrstningen?
Citera
2022-10-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vilken tid sker omrstningen?
Klockan 11

https://sverigesradio.se/artikel/sta...en-ny-regering

Citat:
Riksdagen ska rsta om en ny statsminister klockan 11 i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in