Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-19, 16:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Nästan helt blattefritt, vilket uppskattas, men ändå en del tvivelaktiga val, tex är väl Visa från Utanmyra, Himlajorden, Öppna landskap och Märk hur vår skugga rimligare val än Triad, Jöback och Yohio...

Om det blir en kulturkanon och det blir regimskifte så kan du räkna med att Timbaktu, somaliska gangsterrappare etc kommer att ingå i den.
Citera
2022-10-19, 16:44
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om det blir en kulturkanon och det blir regimskifte så kan du räkna med att Timbaktu, somaliska gangsterrappare etc kommer att ingå i den.
Jo självfallet, det går fan inte lita på vänstern längre, Erlander vänder sig i graven...
Citera
2022-10-19, 16:46
Medlem
Bra första utkast till en lista. Musiklistan känns lite tveksam. Kent skall ju vara med, men "Sverige" eller bröllopslåten "Utan dina andetag" skulle kännas mest som Sverige för de flesta tror jag. Min favoritlåt "Cowboys" hade ju tyvärr hamnat långt ner på listan.

Iofs förstår jag inte riktigt syftet med en sån här kulturkanon, men det kanske kommer med tiden. En sån här kulturkanon är ju ändå något som lever inom oss som folk och som därmed uppdateras dynamiskt med tiden, vilket skulle bli mycket svårare med en nedtecknad lista. Plus att det kommer att bli rejäla rabalder om vad som skall ingå. Som tidigare har nämnts - rappmusikens vara eller inte vara. Själv skulle jag gråta blod om sån gangsterkultur kom med, även om det bara skulle vara på ett hörn.
Senast redigerad av Michalishenko 2022-10-19 kl. 16:48.
Citera
2022-10-19, 16:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är nog klokt att undvika moderna saker i en kulturkanon.

Inga låtar på engelska eller andra språk hur kvalificerade de än är på andra sätt.
Citera
2022-10-19, 18:40
Medlem
Sardinbruss avatar
Spänstigt av TS att utverka egen kulturkanon och helt utelämna bildkonsten.
Citera
2022-10-19, 18:48
Medlem
SwizzerNöts avatar
Saknar Wiehe eller Afzelius. Men det är kanske inte tillräckligt folkligt. Eddie Meduza är typisk svensk musik.
Citera
2022-10-19, 18:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Spänstigt av TS att utverka egen kulturkanon och helt utelämna bildkonsten.
Bildkonst enligt TS:s camping-terminologi är förmodligen "Tavlor".

Citera
2022-10-19, 19:08
Avstängd
Dalahästen, Åbergs plagiat av Musse pigg, morakniven, negerbollen, fantomen, Anna Lindh, dom kallar oss mods, snaps, Pippi Långstrumps farsa och bianca ingrosso förtjänar alla att vara med på listan

Och restaurang Mac 11 samt cp-barn av tampong tomtarna
Citera
2022-10-19, 19:53
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Zorn, Carl Larsson och John Bauer måste vara med.

Povel har skrivit mycket helt fantastiskt, men just denna är en översättning.

Evert Taube måste vara med.
Citera
2022-10-19, 19:57
Medlem
PK-befriads avatar
Vad ska den användas till? Ska den vara en del av läroplanen i skolan?

Bröderna Lejonhjärta, Carl Larsson, Anders Zorn, Cornelis Vreeswijk. Finns ju oerhört mycket som platsar på dessa listor. Svensk kultur är så ofantligt rik.
Citera
2022-10-19, 20:13
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Bra början. Har en del synpunkter.... Du borde ha fler "punkter" på varje område.
Arkitekturen - vart har du alla slott? Läckö? Gripsholm?
Tavlor ,här bör Carl Larsson vara med och även Ola Billgren, J.A.G. Acke, Jenny Nyström, Eugène Jansson o Max Walter Svanberg.

Musiken var bra men var är Mäster Cee och Åkerström, på scenkonsten saknar man Tribadernas natt av Enquist och något av ångestmästaren Norén.

annars en prima lista Hatten av, högt och lågt å framför allt svenskt
Senast redigerad av BoulevardAlruna 2022-10-19 kl. 20:18.
Citera
2022-10-19, 20:27
Fantastisk idé. Den kan ju bli hur stor som helst. Men vore ju en bra början att få reda på hur den svenska kanon ska se ut och ha för kategorier innan vi börjar spåna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in