Citat:
Jag tror du missuppfattat vitsen med en kanon. Det är att säkerställa att svensken är medveten om åtminstone dessa beståndsdelar som beskriver och/eller är sprungen ur svensk kultur och/eller har haft vikt för vidare utveckling av densamma. Death/Black metal scenen är väl allt annat än kult, den har ju influerat nästan varje modernt band inom genren idag. Mats Helge är ju kanske kult då det ändå är en liten skara i Sverige som känner till hans filmer.
Hur som helst gillar jag inte när en elit ska bestämma vad som är en kultur speciellt inte när eliten kommer från ett sånt parti med så mycket trash följare som SD. Hur många har liksom inte SD gubben på jobbet som hela tiden ska citera Berra från sällskapsresan eller något från Repmånad.
Hur som helst gillar jag inte när en elit ska bestämma vad som är en kultur speciellt inte när eliten kommer från ett sånt parti med så mycket trash följare som SD. Hur många har liksom inte SD gubben på jobbet som hela tiden ska citera Berra från sällskapsresan eller något från Repmånad.
Inom svensk metal finns en viss kanon som skulle kunna fungera:
November (överbryggade svensk progg och hård rock)
Europe (har en förvånansvärt unik slags pudelrock som blev en världssuccé)
Bathory (även om han vägrade säga att han ens hört Venom så är ändå gula geten prototypen för all modern black metal i hela världen)
Candlemass (att så oerhört okommersiell musik kunnat vara så influerande och ändå så pass anonymt är ju bara det närmast löjligt svenskt)
Yngwie Malmsteen (no comment)
Entombed (tog uramerikanska rötter och skapade ett helt eget sound som blev signum för Sverige)
Men man kan också säga t ex att svensk dansbandsmusik är en rätt unik företeelse för just Sverige (precis som humppa är för Finland), och som än idag faktiskt betyder mycket för Sverige och säger något om folksjälen.