Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-19, 23:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Death/Black metal scenen är väl allt annat än kult, den har ju influerat nästan varje modernt band inom genren idag. Mats Helge är ju kanske kult då det ändå är en liten skara i Sverige som känner till hans filmer.

Hur som helst gillar jag inte när en elit ska bestämma vad som är en kultur speciellt inte när eliten kommer från ett sånt parti med så mycket trash följare som SD. Hur många har liksom inte SD gubben på jobbet som hela tiden ska citera Berra från sällskapsresan eller något från Repmånad.
Jag tror du missuppfattat vitsen med en kanon. Det är att säkerställa att svensken är medveten om åtminstone dessa beståndsdelar som beskriver och/eller är sprungen ur svensk kultur och/eller har haft vikt för vidare utveckling av densamma.

Inom svensk metal finns en viss kanon som skulle kunna fungera:
November (överbryggade svensk progg och hård rock)
Europe (har en förvånansvärt unik slags pudelrock som blev en världssuccé)
Bathory (även om han vägrade säga att han ens hört Venom så är ändå gula geten prototypen för all modern black metal i hela världen)
Candlemass (att så oerhört okommersiell musik kunnat vara så influerande och ändå så pass anonymt är ju bara det närmast löjligt svenskt)
Yngwie Malmsteen (no comment)
Entombed (tog uramerikanska rötter och skapade ett helt eget sound som blev signum för Sverige)

Men man kan också säga t ex att svensk dansbandsmusik är en rätt unik företeelse för just Sverige (precis som humppa är för Finland), och som än idag faktiskt betyder mycket för Sverige och säger något om folksjälen.
Citera
2022-10-20, 00:01
Medlem
Nu skjuter nog SD sig själva i foten. Ska en sådan lista utformas idag så kommer den oundvikligen ha krav på sig att representera hela Sverige liksom moderna svenska värderingar. Den måste innefatta verk av flera svenskar från Afrika och Mellanöstern, och mer eller mindre samtliga verk måste förespråka tolerans, öppenhet och jämställdhet.

SD har liksom precis kommit till makten, de har inte styrt i 20 år. En kulturkanon som uteslutande för tankarna till ett gammalt kritvitt Bullerby-Sverige kommer i dagens samhälle att fullständigt pulveriseras av all kritik.
Citera
2022-10-20, 00:03
Medlem
Var det sverigedemokrater som kom med det här förslaget? Skulle ju såklart kunna bli intressant, men ganska ofta får man ju uppfattningen att de som jobbar med kultur inte gillar denhär typen av kategorisering, och sverigedemokrater inte är sa värst hårda på "finkultur".

Var ju ett gäng svenska folkmusiker som gick ut för några år sedan och protesterade mot SD. Samtidigt som SD arrangerar festivaler med medlemmar från the Boppers, Noice och Ugglacoverband.

Gunhild Carlings familj har ju ansetts vara nationalistiska. Det är väl det exemplet jag kan komma på på rak arm som går emot ovanstående.
Citera
2022-10-20, 00:25
Medlem
Saltkatts avatar
Det säkraste sättet att få ungdomar att avsky något för all framtid är att framställa det som Något De Måste Ta Del Av. Har man inte fattat den elementära psykologiska mekanismen har man inte alla indianerna i besticklådan.
Citera
2022-10-20, 00:31
Medlem
Mest basic lista jag har läst i hela mitt liv. Antagligen något sådant som kommer bli resultatet när politiken ska utreda vad som är eller inte är kultur. Pricksäkert jobbat TS.

Viktigt att Gösta Berlings saga INTE är med.
Citera
2022-10-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Tämligen rimlig lista du presenterat, måste jag säga.

Har dock väldigt svårt att föreställa mig en literaturkanon utan Röda Rummet. Rätt säker på att den kommer med. Jag skulle även byta ut Karlsson på taket med Bröderna Lejonhjärta. Kanske peta in Jack av Lundell också.
Listan är bra men behöver kompletteras, just med Strindberg exempelvis.
Vad gäller film, kanske även Bergman/Sjunde inseglet:
- Vem är du?
- Jag är döden.
Citera
2022-10-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Vad ska den användas till? Ska den vara en del av läroplanen i skolan?

Bröderna Lejonhjärta, Carl Larsson, Anders Zorn, Cornelis Vreeswijk. Finns ju oerhört mycket som platsar på dessa listor. Svensk kultur är så ofantligt rik.
Cornelis Vreeswijk må vara sinnebilden för en som anpassat sig, lärt sig svenska och ville bli svensk men han blev det aldrig. Hans låtar får dock gärna fortsätta sjungas i skolundervisningen. En förebild i att använda svenska språket är han allt. Vandeln var det lite sämre med.
Citera
2022-10-20, 02:03
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FidoDido
Varför är utlänningen Händel med på listan?

Nils-Johan Händel föddes i Helsingborg 1885 och begav sig som orgelbyggare till Lübeck, där han kom i kontakt med Buxtehude som gladde sig över en skåning i sällskapet. Gubben Buxtehude fick Händel att förstå att det fanns mer att tjäna på att komponera än att snickra orglar. Buxtehudes dotter, tillika Händels fästmö, tills en viss Telemann dök upp i stan och tog henne, fick Nils-Johan att byta namn. Resten är historia.
Citera
2022-10-20, 02:06
Medlem
Film
Reine och Mimmi i fjällen

Musik
Leif "Loket" Olssons favoriter 3
Citera
2022-10-20, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nils-Johan Händel föddes i Helsingborg 1885 och begav sig som orgelbyggare till Lübeck, där han kom i kontakt med Buxtehude som gladde sig över en skåning i sällskapet. Gubben Buxtehude fick Händel att förstå att det fanns mer att tjäna på att komponera än att snickra orglar. Buxtehudes dotter, tillika Händels fästmö, tills en viss Telemann dök upp i stan och tog henne, fick Nils-Johan att byta namn. Resten är historia.

Jag vet inte vad du snackar om någon sorts påhitt eller ironi. Nutida Svergies sk. kultur består av Kalle Anka på julafton och diverse degenererad kiosklitteratur.
Citera
2022-10-20, 02:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven

Jimmie skulle köpa det där rakt av.
Citera
2022-10-20, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Tidöavtalet står det följande på sida 62
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.

Kebab och kebab pizza?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in