• 1
  • 2
2022-10-19, 17:05
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag undrar huruvida röd-svart-svart-röd är embedded i röd-svart-röd

I den där videon så var det tillräckligt att hitta två noder av rätt färg som hade rätt gemensam ancestor.

Om man då kikar på röd* och svart nummer två* så är den gemensamma ancestorn röd.

röd-svart*-svart-röd* vilket då blir röd-svart-röd.

Det är enda förklarningen som jag kan se varför man inte kan göra som du föreslår.
Citera
2022-10-21, 19:33
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
I så fall borde väl tredje vara embedded i femte på den här bilden? https://hips.hearstapps.com/pop.h-cd...g?resize=980:*

Nej, det är den inte. Den tredje har två svarta med en gemensam röd förfader. Så är inte fallet i den femte.
Citera
2022-10-21, 21:58
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Nej, det är den inte. Den tredje har två svarta med en gemensam röd förfader. Så är inte fallet i den femte.
Så svart-svart-svart kan vara två olika träd beroende på om de placeras på rad eller två svarta ut från en gemensam förfader trots att de enligt mig ser likadana ut?
Citera
2022-10-21, 22:29
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Så svart-svart-svart kan vara två olika träd beroende på om de placeras på rad eller två svarta ut från en gemensam förfader trots att de enligt mig ser likadana ut?

Om du har endast svart-svart, hur avgör du vem som är förfader?
Citera
2022-10-22, 02:26
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ja, det är träd med rötter det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Om du har endast svart-svart, hur avgör du vem som är förfader?
Förfadern är den som är närmast roten.
Citera
2022-10-22, 08:05
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Förfadern är den som är närmast roten.

Jag ställde inte frågan för att jag undrade, utan för att få Denom att förstå sitt feltänk.
Citera
2022-10-30, 12:34
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Hur stora är talen Tree(3) eller Grahams tal? Finns det något man skulle kunna jämföra med så man på något sätt kan förstå hur ofantligt stora talen är?
Om man tänker sig denna video
https://www.youtube.com/watch?v=Zb5qTdb6LbM
och byter ut sekunder mot en googol. Alltså att varje kubikmillimeter motsvaras av en googol. Skulle man i slutet på videon vara nära Grahams tal eller går det inte att visualisera på något sätt?

Inte I närheten.

Grahams tal tex. Vi börjar i ena änden med att definiera g1

Det använder sig av knuths uppåtpilar.

G1 är 3^^^^3
3^3 är just 3 upphöjt till 3 = 27
3^^3 = 3^3^3 = 7 TRILJONER
3^^^3 är ett torn av treor i exponenten, 7 TRILJONER treor högt. Det finns inte atomer i universum nog att ge varje siffra i svaret en egen atom.
Sen har vi g1, som är 3^^^^3. Vi har altså I förra steget passerat möjligheten att fysiskt greppa storleken på detta nummer. Detta G1 är altså långt bortom greppbarhet.

G2 = 3^^(g1 antal uppåtpilar)^^3

Så redan vid 3 eller 4 uppåtpilar försvann möjligheten att greppa storleken av detta tal, nu ska vi ha detta ogreppbara tal antal uppåtpilar att beräkna.

Sen gör du det om igen för att få g3 = 3^^g2 antal pilar^^3.

Grahams tal är g64.
Senast redigerad av negerbarn 2022-10-30 kl. 12:44.
Citera
2022-10-30, 13:04
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Inte I närheten.

Grahams tal tex. Vi börjar i ena änden med att definiera g1

Det använder sig av knuths uppåtpilar.

G1 är 3^^^^3
3^3 är just 3 upphöjt till 3 = 27
3^^3 = 3^3^3 = 7 TRILJONER
3^^^3 är ett torn av treor i exponenten, 7 TRILJONER treor högt. Det finns inte atomer i universum nog att ge varje siffra i svaret en egen atom.
Sen har vi g1, som är 3^^^^3. Vi har altså I förra steget passerat möjligheten att fysiskt greppa storleken på detta nummer. Detta G1 är altså långt bortom greppbarhet.

G2 = 3^^(g1 antal uppåtpilar)^^3

Så redan vid 3 eller 4 uppåtpilar försvann möjligheten att greppa storleken av detta tal, nu ska vi ha detta ogreppbara tal antal uppåtpilar att beräkna.

Sen gör du det om igen för att få g3 = 3^^g2 antal pilar^^3.

Grahams tal är g64.
Jo, jag har hört dina siffror tidigare men det borde ju finnas metoder för att på något sätt kunna visualisera talet G1. Hela talet G64 är ju ett matematiskt bevis så istället för att rada upp massa torn med siffror som man aldrig kan förstå, så får man ju göra andra jämförelser.

Om man istället tänker sig första steget G1, som halveras varje plancksekund, hur länge skulle man behöva hålla på innan talet blir greppbart? Är det också så lång tid att man inte kan visualisera detta med annat än siffror?
Citera
2022-10-30, 15:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Jo, jag har hört dina siffror tidigare men det borde ju finnas metoder för att på något sätt kunna visualisera talet G1. Hela talet G64 är ju ett matematiskt bevis så istället för att rada upp massa torn med siffror som man aldrig kan förstå, så får man ju göra andra jämförelser.

Om man istället tänker sig första steget G1, som halveras varje plancksekund, hur länge skulle man behöva hålla på innan talet blir greppbart? Är det också så lång tid att man
inte kan visualisera detta med annat än siffror?

Well även om den tiden går att visualisera hjälper det dig att visualisering storleken av talet?

2^10 ^43 Halveras ner till 1 på en sekund med den metoden. Hur stort är det talet?

Ontopic

Jag är också av funderingen hur man kan vara säker på dessa tal.

Hur kan man ens veta när det slutar och bevisa att det är ändlig?
Senast redigerad av negerbarn 2022-10-30 kl. 16:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in