• 1
  • 2
2022-10-26, 12:31
Medlem
Onaniprodukts avatar
Jag hörde någon gång (hittar inte källan) att allt som existerar rör sig genom dels tid, dels rum - men att dessa faktorer beror av varandra på så vis att desto mer "rörelse" något har i rummet, ju mindre "rörelse" kan lämnas över till tid.
Förstår ni vad jag menar? Att det finns en bestämd "mängd rörelse" att ta av, fördelat på tid och rum. Detta innebär då exempelvis att något som rör sig i ljusets hastighet inte kan röra sig genom tiden då det inte finns någon "rörelse" kvar att ta av.

Har jag tolkat mitt minne korrekt eller är det hippiesvammel?

Så till kärnfrågan: Om jag rör mig i ljusets hastighet (jag vet att endast masslösa partiklar kan uppnå C) står tiden stilla för mig då? Och jag menar inte i förhållande till en betraktare som rör sig i 0 C, utan just för mig. Helt enkelt, "åldras" fotoner?
Citera
2022-10-26, 12:44
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag hörde någon gång (hittar inte källan) att allt som existerar rör sig genom dels tid, dels rum - men att dessa faktorer beror av varandra på så vis att desto mer "rörelse" något har i rummet, ju mindre "rörelse" kan lämnas över till tid.
Förstår ni vad jag menar? Att det finns en bestämd "mängd rörelse" att ta av, fördelat på tid och rum. Detta innebär då exempelvis att något som rör sig i ljusets hastighet inte kan röra sig genom tiden då det inte finns någon "rörelse" kvar att ta av.

Så till kärnfrågan: Om jag rör mig i ljusets hastighet (jag vet att endast masslösa partiklar kan uppnå C) står tiden stilla för mig då? Och jag menar inte i förhållande till en betraktare som rör sig i 0 C, utan just för mig. Helt enkelt, "åldras" fotoner?

Det är väl Einsteins relativitetsteori du söker. Har för mig att det innehåller tre grejer som sker när du närmare dig C. Tiden går saktare när du närmare dig C, vid C står den still (har bevisats genom att sätta en atomklocka på en flight och har kvar en klocka på marken. Den som genomgått acceleration visade något mindre tid). Saker/farkoster blir mindre när de närmar sig C. Sen att farkosten också blir tyngre, om den skulle färdas i C skulle den bilda ett svart hål pga sin massa.

Nått sånt har jag för mig.
Citera
2022-10-26, 12:45
Medlem
adolf512s avatar
Du kan inte röra dig i ljusets hastighet.

Om du har en klocka som du tittar på så märker du ingen skillnad ifall du accelererar. Fysiken är samma i alla referens-systemet. Från andras perspektiv så går sin tid långsammare dock.

https://www.youtube.com/watch?v=ev9zrt__lec
Citera
2022-10-26, 13:23
Medlem
MyJustices avatar
Ingen aning men du åldras normalt .
Tittar du bakåt är allt svart .eller så ser det likadant ut i all evighet
Citera
2022-10-26, 14:01
Bannlyst
Nej, tiden står inte stilla där du befinner dig.
Men informationen som rör sig är stilla för den som blir mottagen av ljuset.
Du rör dig alltså i information som är fryst för den som tar emot informationen. Hastigheten på din rörelse i ljusets hastighet beror på hur snabbt du rör dig I ljuset som färdas i ljus3ts hastighet.

Fyfan, ingen lär ju fatta nånting...
Citera
2022-10-26, 14:37
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ingen aning men du åldras normalt .
Tittar du bakåt är allt svart .eller så ser det likadant ut i all evighet

Nej, det är ju det du inte gör. Relativt till den som står still, och inte genomgått någon acceleration, så åldras du långsammare.
Citera
2022-10-26, 14:47
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Tid är en funktion av materians rörelse, och man kan alltså inte «röra sig» i någon tidsdimension (tidsresor är omöjliga).

En foton har en livslängd om tre år i sin egen referensram, vilket för en observatör i en stillastående referensram motsvarar 10¹⁸ år, eller motsvarande sjuttio miljoner gånger universums nuvarande ålder. Sålunda ser vi alltjämt fotoner från ursmällen för 13.6 miljarder år sedan, den kosmiska bakgrundsstrålningen.

Nu är fotoner masslösa, och det är som du påpekar bara masslösa partiklar som kan färdas i ljusets hastighet. Hypotetiskt skulle du åldras på samma sätt som en foton, det vill säga förlänga ditt liv till 25·10¹⁸ år, sett ur vår referensram, medan du själv skulle uppfatta det som att du åldras som vanligt, samtidigt som universums utveckling sker i snabbspolning i din referensram.

Du skulle också anta oändlig massa och oändlig utsträckning i färdriktningen, sett ur vår referensram, medan du i din egen referensram skulle betrakta dig som normal och allt omkring dig ihoptryckt. Just den omständigheten gör att en massiv partikel aldrig kan nå ljusets hastighet, eftersom det krävs oändlig energi.
Citera
2022-10-26, 16:30
Medlem
Vad händer om jag kör min gamla volvo i ljusets hastighet och slår på helljuset?
Om jag sen gasar på lite till? Blir det backljus då?
Citera
2022-10-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt

Ja, fotoner åldras inte, oavsett om de åker genom vakum eller annat material så rör de sig per definition i ljusets hastighet och har således aldrig upplevt tid.
Senast redigerad av OhNoTheHumanity 2022-10-26 kl. 17:10.
Citera
2022-10-26, 17:24
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Ja, fotoner åldras inte, oavsett om de åker genom vakum eller annat material så rör de sig per definition i ljusets hastighet och har således aldrig upplevt tid.
Läste om ett experiment där man frös ner tempen till nästan absolut noll kelvin
Ljusets hastighet sänktes där till typ 40 km i timmen .
Citera
2022-10-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Läste om ett experiment där man frös ner tempen till nästan absolut noll kelvin
Ljusets hastighet sänktes där till typ 40 km i timmen .

Ja, jo, finns ju många sätt att minska C till under 299 ... ... vafan meter i sekunden, men, fotonen rör sig fortfarande i ljusets hastighet och åldras inte.
Citera
2022-10-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Ja, jo, finns ju många sätt att minska C till under 299 ... ... vafan meter i sekunden, men, fotonen rör sig fortfarande i ljusets hastighet och åldras inte.
I det fallet var det ett Bose-Einstein Condensate, och ljushastigheten var enligt uppgift 17mPh.

Detta är dock dels obekräftade experiment, dels saker som sker under löjligt korta tider - sub-picosekunder.

Oavsett det, så som fotonen ser det, går den i maxhastighet, och en foton åldras aldrig. En foton skapas och förbrukas i samma ögonblick från dess synvinkel oavsett vad vi ser och tror om det. Även om vi drar in den i experiment för att länka den med en annan foton (brorsan?) ser fotonen aldrig tid passera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in