Citat:
Ursprungligen postat av
Anktalare
Tror Musk kommer hamna i en riktig shit storm om han sparkar så många idag, det är inte lagligt på något sätt det han kommer utsätta arbetarna för.
Class action suit - check!
Oklart vilka villkor dom kommer att få. Det han tydligen gjorde var att fjärr-radera deras jobbdatorer & jobbtelefoner. Därefter skickades ett mejl om detta till deras privata mejladresser.
Detta givetvis för att de uppsagda inte skulle få en chans att sabotera eller dölja något.
Men huruvida dom kommer att få ett par månaders uppsägningslön vet ingen än. Alternativt är det bara de där man hittat en anledning till omedelbar uppsägning, kanske i deras interna slack-konversationer. Ingen vet än.
I morse var det någon på 4chan som hackat/snokat fram en länk till ett live-samtal där några hundra uppsagda från Twitter satt & grät i två timmar & talade om hur bra dom var. Jag lyssnade medan jag käkade frukost.
Dom berättade en del om vad dom jobbat med, det var grejor som att rota i folks historik för att hitta skit på någon dom ville banna. En negress blev chef över en grupp negrer som hade som jobb att twittra positivt om negrer. Någon hade jobbat med att radera memes. osv... INGEN nämnde något om att dom hade programmerat. Så jag gissar att uppsägningarna inte i första hand drabbar de som som har committat någon kod.
En snabbtänkt anon spelade in hela konversationen:
https://files.catbox.moe/hyiuj9.m4a