Citat:
Exakt!Vad var felet som begicks?
Att det var en änka är väl inte relevant mer än på så sätt att det ger sydsvenskan fler klick.
I prästlöftet står inget om äktenskapsbrott men det står "hålla mig till Guds heliga ord och den evangelisk-lutherska kyrkans därpå grundade bekännelse". Guds heliga ord är kanske det som står i tionde budet:
- du skall icke hava begär till din nästas hustru
men han var ju död så det borde väl funka då?
Att det var en änka är väl inte relevant mer än på så sätt att det ger sydsvenskan fler klick.
I prästlöftet står inget om äktenskapsbrott men det står "hålla mig till Guds heliga ord och den evangelisk-lutherska kyrkans därpå grundade bekännelse". Guds heliga ord är kanske det som står i tionde budet:
- du skall icke hava begär till din nästas hustru
men han var ju död så det borde väl funka då?
"Tills döden skiljer oss åt" heter det ju som vi alla vet.
Citat:
Kyrkan har sina regler, doktriner och dogmer, helt oberoende av någon som helst moral och etik som inte är reglerat i bibeln.Felet är i grunden moralisk-etiskt. Som präst förväntas man vara ett föredöme för församlingen och att då, även som ensamstående och skild präst, så får man inte inleda relationer hur som helst. I det här fallet blev det kanske olämpligt att inleda en relation med änkan innan karln knappt ens hunnit gravsättas.
Vad gäller biskopen i Visby så handlade det om två saker: otrohet och att de anställda inte kände något förtroende för honom som sin chef pga otroheten och lögnerna kring det.
Vad gäller biskopen i Visby så handlade det om två saker: otrohet och att de anställda inte kände något förtroende för honom som sin chef pga otroheten och lögnerna kring det.
-Det är liksom hela poängen med religion.
Sedan, visst... Jag vet att Svenska kyrkan knappast är särskilt kristen numera då de är hbtqvänliga och för abort och massa sånt men ska man hårddra det och följa deras egna regler så har prällen inte gjort något fel.
Om präster inte bedöms enligt bibelns regler, vad fan är religionen till för då! Accessoar? Subkultur?