Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad var felet som begicks?
Att det var en änka är väl inte relevant mer än på så sätt att det ger sydsvenskan fler klick.
I prästlöftet står inget om äktenskapsbrott men det står "hålla mig till Guds heliga ord och den evangelisk-lutherska kyrkans därpå grundade bekännelse". Guds heliga ord är kanske det som står i tionde budet:
- du skall icke hava begär till din nästas hustru
men han var ju död så det borde väl funka då?
Exakt!
"Tills döden skiljer oss åt" heter det ju som vi alla vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Felet är i grunden moralisk-etiskt. Som präst förväntas man vara ett föredöme för församlingen och att då, även som ensamstående och skild präst, så får man inte inleda relationer hur som helst. I det här fallet blev det kanske olämpligt att inleda en relation med änkan innan karln knappt ens hunnit gravsättas.
Vad gäller biskopen i Visby så handlade det om två saker: otrohet och att de anställda inte kände något förtroende för honom som sin chef pga otroheten och lögnerna kring det.
Kyrkan har sina regler, doktriner och dogmer, helt oberoende av någon som helst moral och etik som inte är reglerat i bibeln.
-Det är liksom hela poängen med religion.

Sedan, visst... Jag vet att Svenska kyrkan knappast är särskilt kristen numera då de är hbtqvänliga och för abort och massa sånt men ska man hårddra det och följa deras egna regler så har prällen inte gjort något fel.

Om präster inte bedöms enligt bibelns regler, vad fan är religionen till för då! Accessoar? Subkultur?
Citera
2022-11-13, 08:00
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Många olämpliga präster i svk. Han borde ha avkragats och aldrig få jobba något mer som präst i svk. Tur att jag har lämnat den där orgainsationen.

Kyrkan är ett skämt. Är man troende på riktigt så bör man hålla sig borta från kyrkan. Kyrkan är fylld av sådana här män med verkligen tvivelaktig moral och med kvinnor som Helle Klein vilka är så långt ifrån kristendomen att svenska kyrkan snarare blir en mörk parodi av religionen.

Det är som om kyrkan har blivit infiltrerad av antikristna.
Citera
2022-11-13, 08:01
Medlem
Bättre det än om han begravt änkan och låg med den döde mannen.
Citera
2022-11-13, 08:09
Medlem
Bibeln 3:21 om prästernas helighet:

"Han får inte ta en änka eller en frånskild kvinna, eller en vanärad kvinna, en prostituerad. Han ska ta en jungfru av sitt eget folk till hustru, så att han inte ohelgar sina efterkommande bland sitt eget folk, för jag är Herren som helgar honom"

https://www.biblegateway.com/passage...&version=SFB15
Citera
2022-11-13, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag kommer inte åt artikeln men trådstarten pitchar det ju snarare mot att han är oprofessionell mot kunder och medarbetare.
Kunder? Är du försäljare eller ekonom? Man brukar vara medlem i svenska kyrkan eller så är man hör och häpna inte medlem.
Citera
2022-11-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Källa: https://www.sydsvenskan.se/2022-11-1...behalla-jobbet
Min konfirmationspräst var en riktig casanova men en gång gick han för långt. Han råkade bestämma kärleksmöte med två kvinnor vid samma tidpunkt och på samma plats Det slutade med att han blev stucken i baken med en gaffel. Men jag hörde aldrig något om att han skulle ha ifrågasätts som präst efter det då alla uppgifter trots allt spreds ryktesvägen och ingen kunde vara 100% säker på vad som verkligen hade hänt och om det hade hänt över huvud taget, utom de direkt inblandade. Präster är också människor och så länge de inte dömer oss andra med andra måttstockar än de dömer sig själva kan jag ha överseende med dessa relativt oskyldiga snedsteg även från kyrkans män utan att kräva deras (k*k)huvuden på ett fat.
Citera
2022-11-13, 08:37
Medlem
Man förväntar sig ju att en präst ska följa de 10 budorden, men det är uppenbarligen inte nödvändigt längre.
Citera
2022-11-13, 08:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ

"Han får inte ta en änka eller en frånskild kvinna, eller en vanärad kvinna, en prostituerad. Han ska ta en jungfru av sitt eget folk till hustru, så att han inte ohelgar sina efterkommande bland sitt eget folk, för jag är Herren som helgar honom"

Shit, jag hade faktiskt kunnat bli präst då alltså.
Ja, min mamma ville alltid det.
Taskigt att man inte fick ta en änka dock.
Citera
2022-11-13, 08:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Kyrkan är ett skämt. Är man troende på riktigt så bör man hålla sig borta från kyrkan. Kyrkan är fylld av sådana här män med verkligen tvivelaktig moral och med kvinnor som Helle Klein vilka är så långt ifrån kristendomen att svenska kyrkan snarare blir en mörk parodi av religionen.

Det är som om kyrkan har blivit infiltrerad av antikristna.

Det verkar så faktiskt ja.
Men, ännu en köttgryta för diverse politiker att sleva ur.
Citera
2022-11-13, 09:16
Medlem
Raktinyllets avatar
Haha vilken dåre.

Kom att tänka på den här gamla låten

https://www.youtube.com/watch?v=q9_nkAzWhh8
Citera
2022-11-13, 09:35
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Källa: https://www.sydsvenskan.se/2022-11-1...behalla-jobbet

Hårda prövningar väntar nu denna avfälling. Det blir 200 Fader Vår och lika många Trygga Räkan.
Citera
2022-11-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ

Okej då, fair enough haha, mina bibelkunskaper är bevisligen urusla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in