2022-11-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
För elen ska vara gratis inom rimlighetens gränser som är definierat utifrån att alla ska kunna driva ett hushåll utifrån dess basala funktioner som uppvärmning och annan grundläggande hushållsel. Om syftet är att överutnyttja och parasitera och vara en associal varelse som försöker häva sig upp ovanpå alla andras arbetande ryggar för att göra ett snabbt klipp, så ska man så klart hållas till svars det, betala för sig.

Varför ska det vara så svårt att förstå? Vad har hänt med allmänt vedertagna germanska dygder att man inte är till last för samhället, att man gör rätt för sig, delar lika?

Vi lever i ett samhälle där vi måste ge och ta, och vara solidariska och om man är en egoistisk råtta får man lov att betala priser. Elen ska vara till alla. Först och främst.

Problemet är som sagt att priset på el är för högt, inte att den inte är gratis. Om priset på el hade varit 50öre/kwh året runt, hade du fortfarande klagat?
Citera
2022-11-30, 00:11
Medlem
Hamleyss avatar
Det du beskriver låter som gammal marxism.
Marxism är i stora stycken en otroligt vacker idé om hur du borde förhålla sig.
En idé om lika ägande som alltid går åt helvete när den omsätts i praktiken.
Citera
2022-11-30, 00:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Ja, men det skulle aldrig fungera med energi. Om du inte förstår detta så är du nog förståndshandikappad.

För jag kan ta energin och omvandla den till något mer värdefullt, tex bitcoin eller vad fan som helst och det finns inget tak på hur mycket jag kan använda.

Varför skulle det inte fungera på samma sätt? Du slösar väl inte vatten bara för att dete nästan gratis? Varför ska kranvatten vara i princip gratis, men inte el? Båda är ju livsviktiga.

Skulle elen bli gratis så skulle jag göra av med exakt samma mängd jag gör nu.
Citera
2022-11-30, 00:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det du beskriver låter som gammal marxism.
Marxism är i stora stycken en otroligt vacker idé om hur du borde förhålla sig.
En idé om lika ägande som alltid går åt helvete när den omsätts i praktiken.

Är pricipen för kranvatten marxism också?
Citera
2022-11-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför skulle det inte fungera på samma sätt? Du slösar väl inte vatten bara för att dete nästan gratis? Varför ska kranvatten vara i princip gratis, men inte el? Båda är ju livsviktiga.

Skulle elen bli gratis så skulle jag göra av med exakt samma mängd jag gör nu.

Varför ska mat inte vara gratis för? Mat är ju livsviktigt. Jag äter väl inte mer mat för att det är gratis? Samma totalt efterblivna argument.

Varför inte betala för elen man använder för? Det gör man ju oavsett om elen är "gratis" via skatter eller inte (via en kapitalistisk modell).

Problemet när priset är "gratis" är att det inte hindrar folk ifrån att utnyttja elen till den gräns som satts, oavsett om man behöver den eller inte.
Citera
2022-11-30, 00:25
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Är pricipen för kranvatten marxism också?

Nej
Priserna för vatten varierar ganska mycket beroende på var man bor i Sverige.
Citera
2022-11-30, 00:25
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Varför ska mat inte vara gratis för? Mat är ju livsviktigt. Jag äter väl inte mer mat för att det är gratis? Samma totalt efterblivna argument.

Varför inte betala för elen man använder för? Det gör man ju oavsett om elen är "gratis" via skatter eller inte (via en kapitalistisk modell).

Problemet när priset är "gratis" är att det inte hindrar folk ifrån att utnyttja elen till den gräns som satts, oavsett om man behöver den eller inte.

Men då tycker du kranvatten ska vara dyrare då? För med ditt argument så borde det då slösas nått offantligt med vatten? Brukar du låta duschen stå på 10 min extra bara för att det är billigt?

Nedan är ett citat från dig, har bytt ut el mot vatten:

Citat:
Problemet när priset är "gratis" är att det inte hindrar folk ifrån att utnyttja vattnet till den gräns som satts, oavsett om man behöver den eller inte
Citera
2022-11-30, 00:27
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nej
Priserna för vatten varierar ganska mycket beroende på var man bor i Sverige.

Vatten säljs till i pricip självkostnadspris, och säljs inte till marknadspris som el.
Citera
2022-11-30, 00:29
Medlem
Man kan ju tycka att NÅGOT borde ingå i all skatt vi slänger på staten.

Jag har hittills att se vad exakt det är man får för pengarna dock.
Citera
2022-11-30, 00:29
Medlem
Citat:
Men då tycker du kranvatten ska vara dyrare då? För med ditt argument så borde det då slösas nått offantligt med vatten? Brukar du låta duschen stå på 10 min extra bara för att det är billigt?

Nedan är ett citat från dig, har bytt ut el mot vatten:

Jag kan inte tjäna pengar på att spola två gånger istället för en. Så det finns inga incitament.

Du förstår inte ens hur ekonomi fungerar.

Sedan kan jag garantera att folk hade varit mycket mer försiktig med sin vattenanvändning om de betalade 10kr litern för den. Men vi har ingen brist på vatten i Sverige. Men om vi hade tagit bort priserna för el så hade vi haft energibrist och haft rullande blackouts istället. Men är väl roligare att elen är gratis och bara ha tillgång till den några timmar om dagen, då hade väl ni varit nöjda, era totalt imbecilla idioter.
Citera
2022-11-30, 00:30
Medlem
Ropen skalla: Gratis el till alla!

Om multinationella företag och judegiriga smarthuvuden utan grundläggande allmänmänsklig anständighet vill bedriv rovdrift på något så grundläggande som värme vid lägerelden måste dom bidraga med någon kompensation som inte inkräktar på den grundläggande funktionen som är hushållsel och värme till alla. ⚡️
Citera
2022-11-30, 00:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Jag kan inte tjäna pengar på att spola två gånger istället för en. Så det finns inga incitament.

Du förstår inte ens hur ekonomi fungerar.

Sedan kan jag garantera att folk hade varit mycket mer försiktig med sin vattenanvändning om de betalade 10kr litern för den. Men vi har ingen brist på vatten i Sverige. Men om vi hade tagit bort priserna för el så hade vi haft energibrist och haft rullande blackouts istället. Men är väl roligare att elen är gratis och bara ha tillgång till den några timmar om dagen, då hade väl ni varit nöjda, era totalt imbecilla idioter.

Sverige har elöverskott så nån brist råder inte. Däremot har vi lagt ner kärnkraft och vi exporterar el till framförallt Tyskland.

Men ska vi koppla in våra vattenledningar och börja exportera vatten till Qatar så skulle vi säkert få vattenbrist också.

Om du bygger en pool och tar inträde, då tjänar du väl pengar? Om du öppnar ett bageri så använder du också vatten. Eller en kemtvätt?

Eller menar du att man bara använder vatten till att dricka?

Tycker det är lite kul att du är så jävla fixerad vid att elen skulle man slösa med så in i helvette om den såldes till självkostnadspris, men inte när det gäller vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in