2022-12-06, 15:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH ville kanskje komme politiet i "forkjpet" da han la ut om at forsvinningen bar preg av elementer fra filmens verden m.m.

At ting i saken faktisk virker iscenesatt og konstruert. Nr TH tok opp dette selv kunne politiet i alle fall ikke mistenke han.
Litt snn som da TH ringte ndnummeret og allerede var forberedt p at hans historie ville "hres usannsynlig ut" for politiet.

Man kan gjre seg tanker om hvorfor TH var bekymret for akkurat dette s tidlig, nr det viktigste burde vre AEs forsvinning.

Dette med ndsamtalen er et viktig og verdifullt materiale for etterforskningen.

Det er ikke bare gjort lydanalyser av den 7 minutter lange samtalen med TH.
Det finnes ogs mye annen ekspertise som kan analysere innholdet i samtalen.

En rekke analyser av ndsamtaler, feks 911-anrop i USA, har flere interessante funn.
Bl.a. kunnskap som kan gjre det mulig skille en ekte ndsamtale fra en falsk.

Et eksempel er hva oppringer er opptatt av under ndsamtalen, og hva som ikke nevnes.

Hva har oppringer fokus p - er det den personen som trenger hjelp alt handler om?
Eller virker innringer allerede ha flere svar p hva som kan ha skjedd p stedet?

Et moment er nr ndsamtalen brukes for bygge en historie eller skape et alibi.

Offentligheten har lite informasjon om THs ndsamtale med politiet, men noe er publisert.

I ndsamtalen forteller TH at han "er litt sjokkert".

TH sier at AE m ha blitt angrepet p do i 1. etg.
Han forteller at det m ha skjedd p formiddagen.
TH kan med andre ord sl fast bde tid og rom.

Senere, gjennom etterforskingen utelukker TH 2. etg.
Han str p sitt, uavhengig av hva politiet avdekker.

Kan det indikere at ting har vrt tenkt ut p forhnd?

TH forklarer ogs hvorfor han var hjemme akkurat da.
Han fr ogs frem hvorfor han har ringt hjem flere ganger.

Er dette relevante opplysninger i en ndsamtale?

Dette med alibibygging og tidlige svar er det gode studier p.

Etterforskningen har nok noen interessante analyser av ndsamtalen.
Men dette m selvsagt sees i sammenheng med alle detaljer i saken.
Ja, det er vanlig at 911 anrop analyseres i USA. Noen jeg har hrt om er 911 fra ektemannen til Sherri Papini som ikke ble funnet mistenkelig, samt 911 fra Michael Peterson i the Staircase. Sistnevnte 911 samtale varte ca 38 sekunder og MP virket svrt opprrt, s opprrt at han ikke gav utfyllende informasjon. Han var svrt opphengt i at politiet mtte komme s fort som mulig og virket ikke opptatt av f.eks sprre om hjelp til hva han kunne gjre for redde Kathleen.

For operatren i en ndsamtale er det viktig f vite mest mulig om hva som har skjedd slik at det kan gis rd om umiddelbare livreddende tiltak / eller samle informasjon om hendelsesforlp til etterforskning. Hvis noen forsker fortelle en falsk historie i en ndsamtale kan de fort f problem med svare p enkle sprsml fra operatren, noe f.eks MP fikk problem med og det kan hende det var derfor han merkelig nok la p etter ca 38 sekunder..

Hadde ikke hrt fr at ndsamtalen med TH varte i hele 7 min. Her m nok politiet ha spurt en rekke sprsml og det kan virke som TH har forskt svare utfyllende p det han ble spurt om basert p hvor lang samtalen var, ergo han var nok temmelig samarbeidsvillig (i motsetning til f.eks MP).
At han mente at hun ble angrepet p do, at det skjedde p formiddagen og at han hadde ringt hjem flere ganger er nok svar basert p sprsml fra operatren i ndsamtalen som sikkert har forskt kartlegge situasjonen. Det er heller ikke svar som virker helt usannsynlige basert p hva vi vet i dag.

Vanskelig dra konklusjoner fra en ndsamtale man ikke har hrt, men generelt sett at den varte i 7 min virker litt over gjennomsnittet. Men dette var neppe en type ndanrop som operatren var vant med da kidnapping sjeldent skjer i Norge - det kan ogs ha spilt en rolle for hvor lang samtalen var.
Citera
2022-12-06, 15:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Men teoretisk sett trenger det ikke ha vrt noen av barna i et slikt scenario. En effekt alderen gjr med musklene i stemmebndene er at de blir svakere (som alle andre muskler i kroppen), ergo endrer stemmen seg med alder og det kan vre mulig hre at en person er eldre. Slakkere stemmebnd gir mrkere og hesere stemme. Litt samme effekt som hvis man skrur p stemmehodet p en gitar.

Sprsmlet er : ville du vrt obs p dette hvis du ble oppringt, og det virket selvflgelig at
den som ringte var riktig person? Og tror du ikke det er mulig for en datter skulle etterligne
sin egen mor, 20 r eldre enn hun selv, s godt at det ikke fattes mistanke der og da?
En datter kjenner nok sin mors stemme godt nok til at hun kan gjre seg troverdig
ved inkludere sm vendinger og karakteristika som kjennetegner "originalen".
Ikke vanskelig lte litt hesere enn vanlig heller, hvis man gr inn for det.

Jeg vil pst at de fleste av oss er lette lure hvis vi ikke er forberedt p at vi kan bli lurt.
Citera
2022-12-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Nesten som om det hele var planlagt. Dette er tydeligvis folk med is i magen.

TH har sannsynligvis is i magen. AEH m bort og det til hver pris. Koste hva som helst. Dette var nok THs mte tenke p.
Citera
2022-12-06, 15:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
TH har sannsynligvis is i magen..

Hans eldste datter virker ikke s skvetten hun heller. Det tok henne svrt kort
tid oppske denne sikkerhetssjefen, legge fram situasjonen for vedkommende, motta
rdet om g til politiet - og svidt jeg forstr, meddele denne beskjeden tilbake til sin far.

Alt dette mens hun nettopp har ftt vite at moren er tilsynelatende sporlst forsvunnet.

Alle mine instinkter stritter imot dette narrativet.
Citera
2022-12-06, 15:59
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Sprsmlet er : ville du vrt obs p dette hvis du ble oppringt, og det virket selvflgelig at
den som ringte var riktig person? Og tror du ikke det er mulig for en datter skulle etterligne
sin egen mor, 20 r eldre enn hun selv, s godt at det ikke fattes mistanke der og da?
En datter kjenner nok sin mors stemme godt nok til at hun kan gjre seg troverdig
ved inkludere sm vendinger og karakteristika som kjennetegner "originalen".
Ikke vanskelig lte litt hesere enn vanlig heller, hvis man gr inn for det.

Jeg vil pst at de fleste av oss er lette lure hvis vi ikke er forberedt p at vi kan bli lurt.
Spr du meg ville jeg nok ha gjennomskuet det hvis noen forskte seg p en fake opprigning fra noen jeg kjente.

Sprs ogs hva en samtale gr ut p og hvor lenge den varer. Hvis AEH ble spurt om noe personlig som bare hun viste om ville det ha bydd p problemer. 10 min virker ogs lenge "spille gammel gitar"..

(Teorien kommer lenger ned p listen for min del men man kan jo spekulere om hva man vil s lenge saken ikke er lst)
Citera
2022-12-06, 16:08
Medlem
Citat:
Som flere har ppekt mange ganger i trden, s var 31.10.18 en dag med
usedvanlig hektisk telefonaktivitet. Sm marginer legger grunnlag for
troverdigheten til det offisielle narrativet og de tilhrende alibier.
.
Interessant innlegg
Citera
2022-12-06, 16:09
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Spr du meg ville jeg nok ha gjennomskuet det hvis noen forskte seg p en fake opprigning fra noen jeg kjente.

Er du sikker p det? Er du p vakt hver gang noen ringer?

Her har vi alts MB, som frst ringer opp AE uten f svar. S ringer alts AE - eller noen andre med
svrt lik stemme - tilbake, og snakker om et tema som allerede var valgt - lnnsutbetalinger.

Det fins ingen grunn til at MB skulle mistenke samtalen for vre forfalsket.
Men vi vet hun har avgitt "vage forklaringer" i ettertid. Kan hun ha syntes noe
skurret under samtalen, men likevel ikke nok til at hun reagerte fr hun senere
fikk vite at noe hadde skjedd med den hun trodde hun hadde snakket med?

Jeg mener muligheten er der.
Citera
2022-12-06, 16:33
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Er du sikker p det? Er du p vakt hver gang noen ringer?

Her har vi alts MB, som frst ringer opp AE uten f svar. S ringer alts AE - eller noen andre med
svrt lik stemme - tilbake, og snakker om et tema som allerede var valgt - lnnsutbetalinger.

Det fins ingen grunn til at MB skulle mistenke samtalen for vre forfalsket.
Men vi vet hun har avgitt "vage forklaringer" i ettertid. Kan hun ha syntes noe
skurret under samtalen, men likevel ikke nok til at hun reagerte fr hun senere
fikk vite at noe hadde skjedd med den hun trodde hun hadde snakket med?

Jeg mener muligheten er der.
Ehh nei, heldigvis er det ikke noe jeg tenker p i det daglige.

Men et lite problem med teorien er at MB ringte AEH frst. Da mtte vel MB vrt med p plottet hvis HHB1 sto klar med "gitaren" kl 08.45?
Citera
2022-12-06, 16:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Men et lite problem med teorien er at MB ringte AEH frst. Da mtte vel MB vrt med p plottet hvis HHB1 sto klar med "gitaren" kl 08.45?

Hvorfor mtte MB vite noe som helst? Hun kan ha ftt beskjed dagen i forveien
om ringe AE neste morgen. Slik hun gjorde.
Citera
2022-12-06, 16:55
Medlem
Citat:
Hans eldste datter virker ikke s skvetten hun heller. Det tok henne svrt kort
tid oppske denne sikkerhetssjefen, legge fram situasjonen for vedkommende, motta
rdet om g til politiet - og svidt jeg forstr, meddele denne beskjeden tilbake til sin far.

Alt dette mens hun nettopp har ftt vite at moren er tilsynelatende sporlst forsvunnet.

Alle mine instinkter stritter imot dette narrativet.

Det er nok folk som kan skjule et drap som de har begtt. Og tydeligvis kan TH vre en slik person. Det er s lett si at det ikke er meg selv om jeg er det.
Citera
2022-12-06, 16:58
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Hvorfor mtte MB vite noe som helst? Hun kan ha ftt beskjed dagen i forveien
om ringe AE neste morgen. Slik hun gjorde.
Da burde MB forklart om dette til politiet - hvis hun ringte fordi hun fikk beskjed om det. Det var siste dag i mneden. Tipper hennes anrop henger sammen med at timelister mtte registreres i lnnssystemet slik at ikke lnn ble forsinket utbetalt (skrev et innlegg om dette for noen dager siden), samt at TH/AEH var forsinket den dagen pga teater kvelden fr. Noe som passer svrt godt med hva som str i media inkludert siste kjente livstegn.
Citera
2022-12-06, 17:00
Medlem
Citat:
Politiet mente visst det tok mistenkelig lang tid fra TH kom hjem til han ringte dem.
Jeg mener det motsatte - at det tok mistenkelig kort tid. Gitt den uoversiktlige
og penbart stressende situasjonen ble det handlet svrt raskt.

Nesten som om det hele var planlagt. Dette er tydeligvis folk med is i magen.

Er helt p linje med deg her og dette er noe jeg har ment helt fra start. Disse minuttene er svrt sentrale.

Det er snakk om en svrt snau halvtime fr TH ringte politiet, uten noen spesielle overveielser eller familird.
Det er som om han kjrte i gang neste akt da han presis kl 14:00 ringte TEH. Da var tiden inne for sceneskifte.

Denne halvtimen er grundig gjennomanalysert av politiet. Sprsmlet er om det er plass til alt TH har forklart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in