Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det finns ingen effektskatt längre och det är fritt fram för dig att bygga nya kärnkraftverk då vi har en regering som är positiv.

Ehh, em investererare vill kanske ha ett längre tidsperspektiv än 4 år.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men det kommer ta många år att bygga nya kärnreaktorer, inte en chans att de finns någon igång innan 2030 om det inte är en liten SMR-reaktor som inte kommer betyda ett skit i sammanhanget. Elnätet däremot kan moderniseras på ett år och MÅSTE moderniseras OAVSETT om det byggs nya reaktorer.

Var i texten skrev jag kärnkraft? Jag skrev produktionen lokalt och refererade till Jan Moström, VD LKAB.
Citera
Avstängd
Citat:
Jag tänker inte diskutera mer mig dig förrän du visar att du förstår vad det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i 7 månader.

Det är ju nära 10 procent av livsspannet av ett vindkraftverk ju.. Medan kärnkraft har...?

Hade vi inte haft så jävla mycket opålitlig vindkraft så hade vi kunnat köra med kärnkraft så otroligt mycket mer konsekvent.. Och billigare.
Citera
2022-12-11, 18:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Eller så sätter man upp lite baskraft i södra sverige, vilket vad vårt stamnät faktiskt var / är designat och dimensionerat för, för vi har haft leveransproblem de senaste 20 åren utan att något direkt gjorts för att lösa de problemen..

Du har rätt i sak men så som man (inte) hanterat problemet tror jag fan det tar mindre tid att smälla upp nya kärnkraftverk på rätt plats...

Men det gör det inte om du tittar på internationell statistik. En ny reaktor i 1GW-klassen tar minst 7,5-9 år att bygga. De snabbaste du hittar är de koreanska och de är fortfarande inte igång efter 6 år. Glöm att du har något igång innan 2030.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I södra Sverige är det en rejäl boom med solpaneler. Ploppar upp på taken som svampar.

Jag tror att det kommer orsaka problem på elnätet när tillräckligt många har paneler. Nätet är inte riktigt designat för det så kommer kosta att stabilisera. Sen ploppar det även upp paneler på tak på affärsfastigheter, kontor o flerbostadshus så totalt blir det rätt mycket.
Nej det kommer inte att kosta att stabilisera. Modern reglerteknik tar hand om det där.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var i texten skrev jag kärnkraft? Jag skrev produktionen lokalt och refererade till Jan Moström, VD LKAB.

Vad skulle det vara då, kolkraft?
Citera
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
För att kärnkraft är dyr. Det är inte gratis. Folk köar inte för att köpa kärnkraftel om det finns billigare el på marknaden. Större delen av året är kärnkraft inte lönsam i Sverige idag, det är därför den privata sektorn inte vill bygga nya reaktorer. De måste ha ett pris på minst 15 öre för att gå runt.

Sluta snacka skit. Kärnkraften vi hade i Sverige blev "dyr" på grund av en politiskt saboterad marknad.

Vad har du för åsikt kring svängmassorna och de enorma kostnaderna som läggs på oss slutkunder?
Utan kärnkraften, i kombination med vattenkraften, kollapsar vårt elnät på grund av en enorm ostabilitet som kommer direkt från den oplanerbara energiproduktionen, dvs. vind- och solkraft.

Bara hanteringen av svängmassor kostar idag 6 miljarder, som du och jag får betala - helt i onödan, för 10 år sedan var kostnaden 1 miljard.

Vi har förstört världens stabilaste elnät och satt oss i skiten, så är det.
Citera
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Det här stödet blir väl lika som såssarnas. alltså en engångsföreteelse. Finns inget som säger att priserna ska sjunka i februari eller senare bara för det, eller hur?
Är det såna här sjuka priser flera månader i rad så kommer konkurserna bland energikrävande småfirmor på löpande band, om det inte redan börjat.
Jag förutsätter samma bidrag nästa år. Det är ingen kostnad för regeringen, vi har enorma skatter på el som sparas undan i olika fonder, och dessa svämmar över när elpriset är över 1 kr. Sedan kan vi tömma dem i mars varje år. Idioti för att klara EUs regelverk och elzonerna, men fungerar.
Citera
2022-12-11, 18:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Ehh, em investererare vill kanske ha ett längre tidsperspektiv än 4 år.

Titta på vad kostnaden är idag och kolla hur länge de behöver rulla för att tjäna in investeringen.
Citera
2022-12-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Efter riksbankens senaste höjning ligger min ränta nu på 4,37% (from 23 dec för min del).

På 3 mille blir det ca 11.000kr. Amorterar sen 3.500kr. Så till banken ska jag vid januarilönen betala 14.500kr.

Jag ser ut att förbruka 1500kWh nu i december (minskar ändå med ca 35% mot förra året).
Landar snittpriset i december på 500öre så är det 6.000kr till elbolaget. Lägg sen till ca 1.500kr till EON ovanpå det.

Totalt 22.000kr ska till elbolagen och banken den 25 jan…

Har du rörlig ränta? Varför i så fall?
Varför amorterar du?
Har du rörligt elpris? Varför i så fall?
Citera
2022-12-11, 18:10
Avstängd
Sverige skulle förmodligen kunna halvera elkonsumtionen och då kan man stänga ner alla kärnkraftverken.
Citera
2022-12-11, 18:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det är ju nära 10 procent av livsspannet av ett vindkraftverk ju.. Medan kärnkraft har...?

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in