2022-12-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
det är de fattiga som drabbas värst.
Ja, som vanligt när det privatiseras och avregleras.
Du vet, högerns paradgrenar.

Att skylla på vänstern blir bara löjligt.
Citera
2022-12-11, 19:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men vinsten som görs på exporten till Europa kan betala för svenskarnas elkonsumtion, inte vinst till företagen.

Nej så stor är inte exporten.
Citera
2022-12-11, 19:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Du kan konvertera till 1000000 volt och ha massor med stabilisatorer och omvandlare på vägen om du vill men ändå kommer naturens lagar att skapa spänningsfall. Möjligen liiite mindre men tillräckligt kännbart, oavsett om det är 30 mil eller 300 eller 3000.

Ja det blir spänningsfall men den är försumbar i sammanhanget av att solel kostar närmare 2 öre per kwh att producera.
Citera
2022-12-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att du inte känner till HVDC-teknik? Svenska företag har byggt såna i Indien. Det är i princip en svensk uppfinning, kanske hört talas om Gotlandskabeln någon gång.

Jag väntar till att den energin levereras, med att bedöma inverkan på övriga elproducenter ( du intecknade direkt påverkan på Norges UK kabel). HVDC-kabeln är en del, solenergin en annan, som jag har åsikter om, men väntar som sagt med ett omdöme tills det är "uppe och gå".

Kan du försöka tagga ner ett par steg i din framtoning, blir det lättare att diskutera.

F.ö. plockade du en liten bit av det jag försökte säga, innebär det att du håller med om resten av vad jag skrev?
Citera
2022-12-11, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
1.2% förlorades i Svenska elnätet 2021, globalt tror jag det ligger runt 2%

Ja, på kort avstånd. Det blir mer väldigt mycket mer fall när sträckan ökar pga motstånd, ohms lag oavsett växel eller likström.
Citera
2022-12-11, 19:59
Avstängd
ShonoZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ja, på kort avstånd. Det blir mer väldigt mycket mer fall när sträckan ökar pga motstånd, ohms lag oavsett växel eller likström.

ca 2% som sagt. Flytande bränsle och gas förlorar du mer på oavsett om du transporterar med tåg, fartyg eller lastbil
Citera
2022-12-11, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja det blir spänningsfall men den är försumbar i sammanhanget av att solel kostar närmare 2 öre per kwh att producera.

Du pratar fortfarande om intermittent produktion.. Mina solceller skulle möjligen kunna ladda en mobiltelefon idag. Förstår du inte att energi måste levereras 100% året runt?

Visst min nalle skulle nog fungera, men tror inte en investering som inte levererar när det behövs när det är kallt alltid är en bra sådan för samhället.

Visst, skönt som fan att kunna leva ellyx på sommaren med panelerna men eftersom, åter, det är en INTERIM källa, behöver jag något nu som faktiskt producerar den el jag behöver.
Citera
2022-12-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vissa elbolag har försökt pga force majeure men hittills har ingen lyckats. Får se hur det blir framöver.

Ingen kommer bli av med sina avtal, då begår elbolagen lagbrott och det kommer bli dyrare för dem.
Citera
2022-12-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Cykla och gå mer.

Inte åka och handla med bilen varje dag.
EU borde införa obligatorisk skollov /vintersemester i de nordiska länderna för att stänga ner offentlig verksamhet som inte är säkerhetskänslig eller samhällsbärande.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag väntar till att den energin levereras, med att bedöma inverkan på övriga elproducenter ( du intecknade direkt påverkan på Norges UK kabel). HVDC-kabeln är en del, solenergin en annan, som jag har åsikter om, men väntar som sagt med ett omdöme tills det är "uppe och gå".

Kan du försöka tagga ner ett par steg i din framtoning, blir det lättare att diskutera.

F.ö. plockade du en liten bit av det jag försökte säga, innebär det att du håller med om resten av vad jag skrev?

Det jag skriver är att om du har en kabel på 3,6GW från Marocko till UK så kommer den ta ut 3,6GW från annan import från ex. Norge när den inte används. Inte raketvetenskap eller hur? Det betyder att det blir mer konkurrens på ex. norsk vattenkraft så priset på norsk vattenkraft går ner per definition. Hur mycket beror på hur hög elkonsumtionen är i UK.

Elkabeln till UK tar i princip bort behovet av 3 kärnreaktorer.
Senast redigerad av Melange5738 2022-12-11 kl. 20:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Finns flera politiker som borde ställas inför riksrätt och få domen utförd på Hötorget.

Vi lever dock ej på 1500-talet som du kanske har märkt.
Citera
2022-12-11, 20:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
ca 2% som sagt. Flytande bränsle och gas förlorar du mer på oavsett om du transporterar med tåg, fartyg eller lastbil

Det stämmer inte. Du väljer smultronet i kakan. Lösningen heter lokal planerbar energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in