Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 14:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Snittet för svenska hushåll är runt 15000kWh/år. Blir 1250kWh/månad i medeltal över året.
Men det mesta går åt under vintermånaderna, då ligger nog ett snitthushåll säkert runt 2000.
2000 kWh december i SE3/SE4 lär bli drygt 10000 kr på decemberräkningen som det ser ut nu.
Citera
2022-12-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Så ett vanligt hushåll måste betala 20 000kr i månaden? Det kan väl inte vara möjligt? det är ju mer än halva lönen i många hushåll.
Sant. Blir att dela ut tidningar, gratisreklam på nätter för föräldrar, barnen får skotta snö på parkering utanför COOP. Tack regeringen!
Citera
2022-12-12, 14:22
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Jamen! Ska vi säga att din hyresvärd får höja hyran med åttadubbelt nuvarande hyra, för du får ju ta ansvar för dina egna handlingar.
Vafaan är det här liksom??

Jag har ingen hyresvärd och äger min bostad. Pappskalle!
Citera
2022-12-12, 14:23
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Jag har ingen hyresvärd och äger min bostad. Pappskalle!

Men det handlar inte bara om just dig! Du resonerar som en fjortonårig bloggare.
Citera
2022-12-12, 14:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Så ett vanligt hushåll måste betala 20 000kr i månaden? Det kan väl inte vara möjligt? det är ju mer än halva lönen i många hushåll.
Om priset blir 10kr/kWh och dom inte kan sänka förbrukningen genom att elda.

Nu blir det antagligen inte riktigt så extremt, skulle tippa att medelhushållet hamnar på räkningar mellan 10-15K. Idag kostar elen 6kronor i SE3&SE4. Plus knappt en krona till i överföring och miljöskatter.
Citera
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Men det handlar inte bara om just dig! Du resonerar som en fjortonårig bloggare.

Vem tycker du ska betala - jo tydligen "någon annan"! Väx upp!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Herregud hur mycket pengar blir det?
I början av tråden så står det att 2000 kWh blir 20 000kr? Stämmer det?
December snittar hittills på knappt 4kr spot i SE3/SE4. Skatt och avgifter på det ger ca 6kr.

Så 2000 kWh i december i SE3/SE4 med ett rörligt månadspris ser ut att ge en räkning på ca 12000 kronor.
Citera
2022-12-12, 14:28
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
December snittar hittills på knappt 4kr spot i SE3/SE4. Skatt och avgifter på det ger ca 6kr.

Så 2000 kWh i december i SE3/SE4 med ett rörligt månadspris ser ut att ge en räkning på ca 12000 kronor.
Okej tack!
Då blir det inte en hel lön iaf. Men fortfarande sjukt.
Citera
2022-12-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Grejen är att vi borde hållit de vid liv så länge som möjligt och byggt nya under tiden.
Nu får folk härda ut med sovsäckar inomhus de närmaste 20 åren.

Det är helt korrekt!
Det är fruktansvärda missgrepp och förbiseenden som gjorts av regeringar med olika sammansättning.

Det jag retar mig på är sådana som bidragit till nedstängningen nu plötsligt yrar om "återstart" som om det hela handlade om ett lite smårepigt kylskåp man ryckt kontakten på och ställt ut i garaget.
Nu är det midsommar och man vill kyla en massa extraöl.
Då passar det att bära in härket och plugga i kontakten igen...?

Naivt bortom alla gränser!
Citera
2022-12-12, 14:29
Medlem
FluffigGuldigVovves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Din hyresvärd är dock inte immun mot Verkligheten™, så dina kostnadsökningar kommer i efterhand och med dennes påslag.

ja, jag är införstådd med detta, men tills vidare (hyreshöjningen för 2023 är redan klar och landar på 1,75% för mig) tillhör jag den där marginalen som har lyckats landa en hyresrätt som är billigare än både att äga egen BR och att äga sin egen kåk. ja, jag förstår också att jag inte har någon värdeökning att se fram emot, men helt ärligt, tror ni själva att era bostadsvärden kommer fortsätta stiga in absurdum (ej riktat till dig som användare, utan till trådens hyresrättshatare)? vi tycks redan nu vara väldigt, väldigt nära en smärtgräns bortom vilken det inte är hållbart eller ens möjligt att haussa upp dem ytterligare.

jag säger det: ökade elpriser i kombo med en högre låneränta och vi kommer se ut som brasiliens favelor - fast uppe på kalla nordpolen. svennar är notoriskt duktiga (läs dumma i huvudet) på att belåna sig så långt det går, och till all möjlig och omöjlig skit. jag lider med er normalfuntade människor i hus och BR som inte kan göra något åt vansinnet, men faktum kvarstår att de flesta som detta drabbar förtjänar det. röstar man med röven ska man inte bli förvånad när verkligheten ser ut mer och mer som skit.
Citera
Avstängd
Viktigt att alltid komma ihåg, i synnerhet när någon påstår att det är "Putin-priser" eller något annat ideologiskt rotat och verklighetsfrånvänt är:

Miljöpartiet ödelade den svenska kärnkraften

Sossarna lät det hända

Vänsterpartiet och Centern är medskyldiga
Citera
Medlem
Citat:

Många hushåll kan få betala mycket mer än så. Anledningen till varför många är upprörda är just detta och hyresrättsmänniskor som aldrig sett en elräkning själv har såklart noll förståelse för detta osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in