Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag har kollat några av deras videor.
Jag har uppfattat det som att det inte (ännu åtminstone) handlar om en sekt, utan bara tre personer, (men det är så klart kanske fel).
Pappan, dottern och hennes kompis, vilka båda verkar ganska unga, knappt vuxna.
Pappan verkar vara missbrukare och psykiskt sjuk. I videorna är han verbalt aggressiv, oberäknelig, osammanhängande, och verkar även ha kort stubin. Han verkar ha en världsbild i linje med samtliga av de värsta tokstollarna i konspirationsavdelningen här på Flashback. Jag skulle gissa att han blir fysiskt våldsam emellanåt.
Dottern verkar vara ett extremt fall av medberoende. Märkligt och ironiskt nog är det ett ord som hon ofta använder (felaktigt) i videorna. (Jag undrar om hon har lärt sig det ordet av Socialtjänsten eller BUP.) Hon verkar vara lojal till den helt galna pappan, och även väldigt driven och energisk.
Kompisen verkar bara ha halkat in i den där destruktiva familjekonstellationen på ett bananskal typ, och stannat där för att känna någon tillhörighet, eller kanske till och med bara för att ha någonstans att bo. (Detta sistnämnda kanske är motivationen bakom dotterns engagemang också. Om de båda bor i det där huset som Kronofogden ska utmäta, då får de ändå mattan undanryckt från under sina fötter.)
Jag ser precis samma saker. Att dottern är som hon är är inget mysterium med en sådan far då jag inte ens kan föreställa mig hur det är för ett barn att växa upp i en tillvaro som formas av en sådan galenpanna. Har han burit sig åt på det här viset under hennes uppväxt så var det inte i en trygg och förutsägbar kontext och det enda halmstrået ett helt beroende och utsatt barn har att ta till är väl förälderns förklaringar till den onda, farliga och för ett barn obegripliga omvärlden. Sektmentalitet de luxe.
Hur Rebecca hamnade där vet jag inte men gissningsvis har hon någon gång tappat fotfästet i något annat sammanhang och var då lätt att fånga upp med förklaringar som för en sönderstressad och ångestfylld hjärna är lättare att ta till sig än den obekväma verkligheten man bara vill fly från. Det är ju ingen slump att olika knäppa rörelser i varierande grad av ohederlighet aktivt söker nya medlemmar bland missbrukare och andra vilsna själar. Om livet upplevs som ett nattsvart elände så är ett vänligt tilltal och en känsla av samhörighet ett oerhört kraftfullt verktyg när man vill sälja in en väg ut ur ångesten.
Dottern behandlar nog sin vän ungefär som hon själv blivit behandlad av sin far. Såvitt dottern vet så är det just hans idoga kämpande mot omvärlden som gjort att de ändå "klarat" sig genom livet och nu vill hon, säkerligen av genuin välvilja, hjälpa vännen med de enda metoder hon själv känner till. Att det sker på ett sätt som i vilken annan kontext som helst hade utgjort extrema övergrepp förstår nog ingen av dem själva. Hade det varit en partner som uttryckte sig på samma sätt om brevet från farmor hade det inte funnits några oklarheter men nu är det en "vän" som kontrollerar och begränsar kontakten med en familjemedlem och då är det bara fint.
Rebecca går att rädda, det är jag ganska säker på. Hon kanske åtminstone känner till sedan tidigare att det finns ett annat sorts liv som kan fungera och kan nog med rätt hjälp komma in på ett tryggt spår igen utan det kaos och den stress som helt uppenbart genomsyrar henne just nu. Jag är inte lika optimistisk rörande dottern, mest för att jag inte vet om hon någonsin har upplevt en normal och förutsägbar tillvaro och därför inte ens vet att det finns alternativ till den nuvarande tillvaron. Men de är båda unga och har tiden för sig. Jag är inte alls samma person idag som när jag var i deras ålder och tänker mig att även dessa tjejer en vacker dag kan ta makten över sina liv. Hur det skulle påbörjas vet jag inte men jag är helt säker på att de inte ska göra det tillsammans.