2022-12-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du r bara en av mnga trasiga klockor som kommer ha rtt varje gnga Tesla tappar ver 50% och missa uppgngar p 1000%, d du r perma bjrn. Hade du varit begvad hade du gt aktier som lg ngra 100% plus nu. Hur gr det fr dina lnga positioner frresten? Fr mina korta gr det utmrkt.

De gick ganska bra! Inga strre pengar men roligt med volatila aktier.

https://imgur.com/a/H1zngnV

Tur att de gr bra fr din kortning och vlkommen till den mrka sidan
Citera
2022-12-27, 15:52
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De r lite problemet, vi bjrnar har pratat om kursras innan de faktiska kursrasen skedde. Ni bulls inser att bolaget har problem nr de redan r fr sent

Om jag hade gtt in i bjrnpositioner nr jag brjade anse att Musk r historiens strsta solochvrare som byggt ett luftslott hade jag inte haft ngra pengar kvar just nu.

Men ja man fr ju tnka som kring crypto att gick man in fr mnga r sedan r man sker :-)

Edit OT: Extremt kul att det varit snt snurr med neonode
Citera
2022-12-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Om jag hade gtt in i bjrnpositioner nr jag brjade anse att Musk r historiens strsta solochvrare som byggt ett luftslott hade jag inte haft ngra pengar kvar just nu.

Men ja man fr ju tnka som kring crypto att gick man in fr mnga r sedan r man sker :-)

Edit OT: Extremt kul att det varit snt snurr med neonode

Ja, som tur r hade jag inte upptckt kortning vid perioden jag brjade tycka att de stank om Musks lovord. Finns en risk att jag hade varit djupt under vattnet d

Jag har mest tradeat Neon kring final verdicts osv vilket jag gr nu fram till den 13e januari. Ganska arbitrrt s inget man gr med pengar man inte kan frlora. (SRy fr off-topic)

Kruxet med tesla r ju att short interest r nra noll pga att s mnga brnde sig 2020. S det finns ingen krockkudde att mjuka fallet mha short covering osv. Nu drnks bara alla margin calls
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 16:31.
Citera
2022-12-27, 16:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du r bara en av mnga trasiga klockor som kommer ha rtt varje gnga Tesla tappar ver 50% och missa uppgngar p 1000%, d du r perma bjrn. Hade du varit begvad hade du gt aktier som lg ngra 100% plus nu. Hur gr det fr dina lnga positioner frresten? Fr mina korta gr det utmrkt.

Ner 50%, check!
PM:a mig nr teslakursen r upp 1000% frn dagens kurs. (Kommer inte hnda realvrdemssigt mjligen nominelt om 30 r med hjlp av inflationen).

Edit: $115 just nu, nr tror du sjlv den gr ver $1000?
Citera
2022-12-27, 16:44
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ner 50%, check!
PM:a mig nr teslakursen r upp 1000% frn dagens kurs. (Kommer inte hnda realvrdemssigt mjligen nominelt om 30 r med hjlp av inflationen).

Edit: $115 just nu, nr tror du sjlv den gr ver $1000?

Det kommer nog du mrka sjlv.
Citera
2022-12-27, 16:52
Medlem
Citat:
Det kommer nog du mrka sjlv.

Vad har du fr target p kortningen? Och har du kortat direkt eller med Minis? Och r du nettokort eller bara hedge mot long
Citera
2022-12-27, 16:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Vad har du fr target p kortningen? Och har du kortat direkt eller med Minis? Och r du nettokort eller bara hedge mot long

Tog 28% vinst. Kommer ta ny position mellan 130-140.
Jag rr inte min investerings-dep, fyller bara p den.
Citera
2022-12-27, 16:59
Medlem
Hej d Tesla 😂😂😂😂😂
Citera
2022-12-27, 17:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Vad tror du om detta? https://twitter.com/breakingstocks_/...-nxqOoOyiSHb5Q

Slr man dessa nyheter ver faktan att frsljningssiffrorna senaste tiden varit katastrofala s knns de ganska troligt. Och d snackar vi busted growth story p riktigt

Hr r frra vecka fwiw https://twitter.com/cnevpost/status/...Tdto7HnVeUf5NA

Undrar rligt talat hur du tnker. En lgkonjunktur minskar efterfrgan fr Tesla och riskerar att de tvingas snka sin vinstmarginal tillflligt fr att fortstta tillvxten. Detta r katastrof enligt dig och innebr en busted growth story.

Samtidigt pekar du p BYD, att de just nu kar frsljning. De har redan marginaler lngt under vad Tesla i vrsta fall kan tvingas mta i den vrsta sortens lgkonjunktur. De r m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns ngon evidens fr att Tesla inte reser sig ur lgkonjunkturen bttre n bde BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?
Citera
2022-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Japp. Har fljt fretaget tillrckligt lnge fr att vara trygg i det. Har ven stor personlig erfarenhet av produkterna samt sett 1:a hand hur starkt varumrket r. Just varumrkesbiten r nog svrt att greppa fr dem som bara fljer via media/youtube etc. Men Teslas varumrke hos unga personer idag (7-15 r) r extremt starkt. Dessa personer kommer redan vara hgst villiga kunder till Tesla nr de nr vuxen lder.

Angende varumrket bland unga r min 1:a handsobservation att ungdomar tycker elbilar r hftigt men just tesla lite gubbigt. Fancluben r ju oftast medellders tekniknrdar som inte gymmar s mycket.
Citera
2022-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Undrar rligt talat hur du tnker. En lgkonjunktur minskar efterfrgan fr Tesla och riskerar att de tvingas snka sin vinstmarginal tillflligt fr att fortstta tillvxten. Detta r katastrof enligt dig och innebr en busted growth story.

Samtidigt pekar du p BYD, att de just nu kar frsljning. De har redan marginaler lngt under vad Tesla i vrsta fall kan tvingas mta i den vrsta sortens lgkonjunktur. De r m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?

Tycker du det finns ngon evidens fr att Tesla inte reser sig ur lgkonjunkturen bttre n bde BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?

Fast du tar inte pris i beaktande nr du kollar p bolagen. BYD hjer ju priserna samtidigt som Tesla snker dem. Deras vrdering om man kollar Price/sales fr 2023 r under ett kontra teslas p 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs s skulle vrderingen haverera fullstndigt. Jag ger varken eller d jag tycker fr mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande p P/E 13 fr 2023 enligt analytikernas konsensus.

Dvs om tesla snker priserna fr att n tillvxten och sedan snker marginalerna till BYDs och p s vis ska handlas till price sales 1-1.5 s kommer ju aktien ligga lngt under 50% av vad den handlas i nu.

Du har all rtt att tycka att min tes r felaktig men att "worst case fr tesla" r marginalerna BYD besitter innebr ju ocks att vrderingen kommer haverera d earnings kommer vxa lngt under revs
Senast redigerad av job230ge 2022-12-27 kl. 17:20.
Citera
2022-12-27, 17:15
Medlem
Vilka niver ser ni det kan vara vrt att g in lngsiktigt , 5-10 r?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in