Citat:
Ursprungligen postat av
gladihatten
Undrar rligt talat hur du tnker. En lgkonjunktur minskar efterfrgan fr Tesla och riskerar att de tvingas snka sin vinstmarginal tillflligt fr att fortstta tillvxten. Detta r katastrof enligt dig och innebr en busted growth story.
Samtidigt pekar du p BYD, att de just nu kar frsljning. De har redan marginaler lngt under vad Tesla i vrsta fall kan tvingas mta i den vrsta sortens lgkonjunktur. De r m.a.o redan i Teslas "worst case scenario" och du jublar?
Tycker du det finns ngon evidens fr att Tesla inte reser sig ur lgkonjunkturen bttre n bde BYD samt alla de andra "konkurrenterna"?
Fast du tar inte pris i beaktande nr du kollar p bolagen. BYD hjer ju priserna samtidigt som Tesla snker dem. Deras vrdering om man kollar Price/sales fr 2023 r under ett kontra teslas p 4. Skulle teslas marginaler sjunka till BYDs s skulle vrderingen haverera fullstndigt. Jag ger varken eller d jag tycker fr mycket varit inprisat i elbilsmarknaden men BYD handlas fortfarande p P/E 13 fr 2023 enligt analytikernas konsensus.
Dvs om tesla snker priserna fr att n tillvxten och sedan snker marginalerna till BYDs och p s vis ska handlas till price sales 1-1.5 s kommer ju aktien ligga lngt under 50% av vad den handlas i nu.
Du har all rtt att tycka att min tes r felaktig men att "worst case fr tesla" r marginalerna BYD besitter innebr ju ocks att vrderingen kommer haverera d earnings kommer vxa lngt under revs