2022-01-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej man man pstr att man har frre olyckor d man endast rknar en olycka med utlst airbag som en olycka.
Samma som alltid med Tesla med andra ord.

https://www.forbes.com/sites/bradtem...h=468684f860a7

Intressant. Detta hade jag helt missat.

Nu har jag varit ur fordonsindustrin (om man bortser frn eventuellt innehav via indexfonder).

Men brjar bli sugen p att kpa in mig igen. En lite post Tesla r inte omjligt att det blir
Citera
2022-01-19, 08:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28

Nu har jag varit ur fordonsindustrin (om man bortser frn eventuellt innehav via indexfonder).

Men brjar bli sugen p att kpa in mig igen. En lite post Tesla r inte omjligt att det blir

Du r i gott sllskap. Flera investerare med vldigt bra track record gr in nu.
Citera
2022-01-19, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28

Du frstod inte vad du lste med andra ord.
Citera
2022-01-19, 08:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du fortstter allts p samma spr? Du frstod inte varfr du blev roastad av flera personer p ditt frra inlgg?

1. Varje r dr det ca 1.3 miljoner mnniskor i trafiken. Du rknar bara p Sverige.

2. Du kan inte multiplicera alla fsd intkter med varandra. Det kostar inte miljarder, det kostar dig 12 tusen dollar! Om din familj hade varit ngon av dom 1.3 miljoner mnniskor som dog i trafiken, hade du tyckt att 12 tusen dollar r mycket d?

Jmfrelsen med en sluta rka kampanj r retarderad av flera anledningar. FSD frhindrar samtliga ddsfall ganska defenitivt medan en kampanj, ven om den fr folk att sluta rka, reducerar bara risken att d, och belastar skert nd sjukvrden med en massa lgbegvade fetton som skert nd bara ter desto mer chips istllet.
Sen r ju FSD en investering. Den kommer ju inte direkt minska i vrde, kan tjna pengar t dig nr du inte behver bilen och fljer med i frsljningen, troligtvis till ett hgre pris n vad du kpte den fr. Dessutom skyddar den desto fler intelligenta mnniskor som bidrar till samhllet mer. 😉

Rasken har inte frsttt grundprincipen av ny teknik som tillfr ett vrde till ekonomin fr att den frigr kompetens som kan nyttjas p annat stt. Han tror vl att internet bara ligger dr och kostar pengar. Ja fr nn som bara anvnder det till att gubbgissa p flashback. 😉
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-01-19 kl. 09:08.
Citera
2022-01-19, 10:00
Medlem
Citat:
Verkar det s? Har du klla p det eller vad fr dig att tro det?

https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport
Citat:
In the 4th quarter, we recorded one crash for every 4.31 million miles driven in which drivers were using Autopilot technology (Autosteer and active safety features). For drivers who were not using Autopilot technology (no Autosteer and active safety features), we recorded one crash for every 1.59 million miles driven. By comparison, NHTSAs most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles.

Jag tycker det framgr ganska tydligt att dom jmfr sin egen statistik med den som den samlade fordonsflottan i USA under alla frhllanden, dom kan ju inte veta nr andra bilar i landet krde med farthllare osv. Det sger sig sjlv att en modern bil med aktiva hjlpmedel r mindre trolig att vara inblandad i en olycka n en 30 r gammal Toyota Camry. Det r ju ganska ointressant statistik, det sger sig sjlv, det vore mer intressant att veta hur mnga olyckor t ex Volvo respektive Tesla slda senaste 5 ren r iblandade i.

Sen kommer man inte ifrn att om man r en hyfsat bra frare med ngorlunda sker krning r det fortfarande andra bilister som utgr en fara fr en, lste att 35% av olyckorna Teslorna var inblandade i var pkrningar bakifrn, allts en annan part. Det innebr ju ocks att om alla bara hade ett hyfsat auto-broms system hade ju en tredjedel av olyckorna frsvunnit. Europa har lyckligtvis satt lagkrav som brjar glla snart p att alla slda bilar ska ha adaptiv farthllare, autobroms, lane assistance, vilket borde innebra att mnga ondiga olyckor frsvinner (men det tar ju tid innan fordonsflottan blivit utbytt).
Citera
2022-01-19, 10:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Jag tycker det framgr ganska tydligt att dom jmfr sin egen statistik med den som den samlade fordonsflottan i USA under alla frhllanden, dom kan ju inte veta nr andra bilar i landet krde med farthllare osv. Det sger sig sjlv att en modern bil med aktiva hjlpmedel r mindre trolig att vara inblandad i en olycka n en 30 r gammal Toyota Camry. Det r ju ganska ointressant statistik, det sger sig sjlv, det vore mer intressant att veta hur mnga olyckor t ex Volvo respektive Tesla slda senaste 5 ren r iblandade i.

Sen kommer man inte ifrn att om man r en hyfsat bra frare med ngorlunda sker krning r det fortfarande andra bilister som utgr en fara fr en, lste att 35% av olyckorna Teslorna var inblandade i var pkrningar bakifrn, allts en annan part. Det innebr ju ocks att om alla bara hade ett hyfsat auto-broms system hade ju en tredjedel av olyckorna frsvunnit. Europa har lyckligtvis satt lagkrav som brjar glla snart p att alla slda bilar ska ha adaptiv farthllare, autobroms, lane assistance, vilket borde innebra att mnga ondiga olyckor frsvinner (men det tar ju tid innan fordonsflottan blivit utbytt).

Borde ju med din egen logik betyda att ALLA bilar med moderna bilar med aktiva hjlpmedel borde ha samma typ av olycksstatistik dr ca 35% r pkrningar bakifrn. Eller hur skall du ha det, r Teslas automatiska inbromsning bttre eller smre?
Citera
2022-01-19, 10:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Borde ju med din egen logik betyda att ALLA bilar med moderna bilar med aktiva hjlpmedel borde ha samma typ av olycksstatistik dr ca 35% r pkrningar bakifrn. Eller hur skall du ha det, r Teslas automatiska inbromsning bttre eller smre?
Ni som studerat Teslas instrumentering i grunden:
Tnds bromsljusen nr regenererande bromsning gr in bara man slpper gasen?
Fr ngot r sedan togs det lgre lget bort fr regenererande bromsning. Jag misstnker att regenererande bromsning kan vara farlig vid halt vglag. Nu kan man visst bara stlla in regenererande bromsning som "antingen/eller".
Citera
2022-01-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ni som studerat Teslas instrumentering i grunden:
Tnds bromsljusen nr regenererande bromsning gr in bara man slpper gasen?
Fr ngot r sedan togs det lgre lget bort fr regenererande bromsning. Jag misstnker att regenererande bromsning kan vara farlig vid halt vglag. Nu kan man visst bara stlla in regenererande bromsning som "antingen/eller".

Det korta svaret r ja, lampan tnds ven nr man bromsar med regen broms.

Du har tre niver av regenererande bromsning: Total stopp, mellan, helt avstngd. Den knner automatiskt av hur kraftigt den bromsar in nr den anvnder funktionen och bromslampan tnds nr funktionen r igng vid kraftig nedbromsning.

Vad r kraftig nedbromsning kan man tnka sig? Jag har provat ett tag nu med min Model Y och tnkte mycket p det hr innan jag gde en Tesla. Om man ska jmfra med en vanlig bil s kan man tnka p motorbromsning kontra bromspedal: Nr Teslan anvnder regen som motsvarar en motorbromsning s lyser inte bromslampan men nr man saktar ner kraftigare n s s tnds lampan som om man trycker in bromspedalen.
Citera
2022-01-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag frstr inte din frga, vad har automatisk inbromsning i min bil gra med risken att jag blir pkrd bakifrn? Det jag sger r att statistiken Tesla presenterar p sin hemsida r inte ett argument fr att Tesla skulle vara skrare n andra bilmrken, det r ett argument fr att moderna bilar med tekniska hjlpmedel r mindre bengna att vara inblandade i olyckor.

https://www.volvia.se/sakerhet/trafikforskning
Citat:
I september 2015 presenterades en unik studie av hur skerhetssystem som valts till extra i Volvobilar pverkar risken fr kollision med framfrvarande bil.

Resultatet: Risken att krocka med bilen framfr minskar med upp till 45 procent om bilen r utrustad med kollisionsvarning + automatiskt bromssystem samt adaptiv farthllare. De olyckor som nd intrffar frvntas dessutom bli lindrigare och orsaka frre personskador.

Som sagt, alla andra bilmrken kan skert visa liknande statistik, precis som att en Tesla som kr i autopilot kr fler mil utan olyckor n hela landets fordonsflotta i stort, kommer troligtvis en Volvo som frdas i Pilot assist ocks visa p frre olyckor, d bda systemen i regel anvnds p motorvgen dr man statistiskt sett kan frdas mnga mil utan olyckor.
Citera
2022-01-19, 10:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Det korta svaret r ja, lampan tnds ven nr man bromsar med regen broms.

Du har tre niver av regenererande bromsning: Total stopp, mellan, helt avstngd. Den knner automatiskt av hur kraftigt den bromsar in nr den anvnder funktionen och bromslampan tnds nr funktionen r igng vid kraftig nedbromsning.

Vad r kraftig nedbromsning kan man tnka sig? Jag har provat ett tag nu med min Model Y och tnkte mycket p det hr innan jag gde en Tesla. Om man ska jmfra med en vanlig bil s kan man tnka p motorbromsning kontra bromspedal: Nr Teslan anvnder regen som motsvarar en motorbromsning s lyser inte bromslampan men nr man saktar ner kraftigare n s s tnds lampan som om man trycker in bromspedalen.
Tack fr svaret. Tesla har allts lyssnat p kritiken och terinfrt flera lgen? Tidigare fick man kritik fr att ha ndrat till bara tv lgen, "p" eller "av".

Hur fungerar "total stopp"?
Senast redigerad av wwr 2022-01-19 kl. 10:48.
Citera
2022-01-19, 10:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag frstr inte din frga, vad har automatisk inbromsning i min bil gra med risken att jag blir pkrd bakifrn? Det jag sger r att statistiken Tesla presenterar p sin hemsida r inte ett argument fr att Tesla skulle vara skrare n andra bilmrken, det r ett argument fr att moderna bilar med tekniska hjlpmedel r mindre bengna att vara inblandade i olyckor.

https://www.volvia.se/sakerhet/trafikforskning

Som sagt, alla andra bilmrken kan skert visa liknande statistik, precis som att en Tesla som kr i autopilot kr fler mil utan olyckor n hela landets fordonsflotta i stort, kommer troligtvis en Volvo som frdas i Pilot assist ocks visa p frre olyckor, d bda systemen i regel anvnds p motorvgen dr man statistiskt sett kan frdas mnga mil utan olyckor.

En del av anledningen till att Tesla har de skraste bilarna r fr att de har s bra auto-inbromsning. Och alla av de 35% som kr in i Teslor bakifrn r inte gamla bilar. det r nya bilar som inte r lika skra. Men oavsett s r det enda argumentet man behver fr att Teslas bilar r skre just att de inte r inblandade i lika mnga olyckor. Skylla p att det kr omkring massa gamla bilar hller inte. Model S r 10 r gammal och lika sker som nyproducerade bilar tack vare over the air updates. Andra tillverkare kommer alltid ligga efter i skerhet d Tesla stndigt gr frbttringar.
Citera
2022-01-19, 11:04
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Nr andra bjrnar lser ditt inlgg s borde dom inse att dom valt fel sida. Detta var nog det dummaste jag lst. Allts p riktigt, jag tappade lite hjrnceller efter det.
Kan ngon annan bjrn hoppa in hr? Hller ni med raskens i detta?

Hej, Bjrne hr.

Om man baserar beslutet p data som finns nu. Allts p bilar som sldes fr ngra r sedan (allt annat vore ju att gissa). S krdes de flesta Teslamil i USA. Om Tesla hvdar att antalet ddsolyckor halveras med autopiloten eller FSD (whatever) s skulle infrandet av den tekniken frdubbla antalet ddsolyckor i Sverige, eftersom det redan nu r fem gnger skrare att kra bil i Sverige jmfrt med USA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...ted_death_rate

Om man vill till 0 dda i trafiken s r inte Teslas teknik heller ngon hitt. Hittills har minst 10 personer dtt p de f mil som Tesla krts p (Autopilot FSD eller vad man vill kalla det). Tyvrr ven folk utanfr Teslan. S om alla krde med detta skulle vi sannolikt se en massaker lngs vgarna vi aldrig tidigare skdat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...ted_death_rate

Inte ens om vi kade andelen Teslor p vgarna kommer statistiken frbttras, enligt nedan klla r de tre gnger sannolikt att d i en Tesla jmfrt med andra bilar i motsvarande prisklass. Det r inte s konstigt, Tesla har inte gjort bilar slnge s de ett helt enkelt inte hur man gr.

https://medium.com/@MidwesternHedgi/...r-433670ddde17

Sedan tror ju inte jag att FSD kommer g att ta betalt fr (jaja, en liten peng kanske men inte de summorna systemet kostar nu). All teknik som r ny gr att ta betalt fr, men konkurrenterna r snart ikapp och d kar prispressen och vinsten frsvinner. Jmfr med all annan teknik.

Dessutom r det sklart utmanande med med en blandning av autonoma och manuellt framfrda fordon p samma vg. Slnge det r s kommer det inte att kunna g att n 0 dda per r i trafiken oavsett hur bra autonomin blir.
Det finns ca 1.5 miljarder bilar i vrlden och det produceras ca 75 miljoner bilar per r. S om vi leker med tanken att alla bilar ver en natt blir 100% skra och autonoma s tar det 20r att byta ut bilparken. n slnge finns inte en enda autonom bil till frsljning. S, sannolikt kommer de som r medellders nu inte att f uppleva detta scenario.

Men, om frgan r hur man rddar s mnga liv som mjligt per r i Sverige. D finns det massa saker man kan gra som r billigare och effektivare. T.ex. ta bort plankorsningar, separera krriktningar, separera olika trafikslag mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in