2023-01-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
jag tycker i som kung kung är kille kung kan inte vara tjej jättekonstigt

Har du hört talas om ordet "Drottning", och vad som menas med det? Slå upp det annars!
T.ex var Elisabeth II drottning i 70 år drygt!
Citera
2023-01-04, 22:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Ok. Jag överlåter åt andra att bedöma den saken

Det är inte en bedömningsfråga. Det är ett faktum
Citera
2023-01-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Nej, det har han inte. Det var en statsvetare på TV som förklarade detta. Sen kan ju du tycka att det borde vara så. Men det är något helt annat.
Lita på vem du vill. Jag litar på Sveriges Kung och hans rätt att uttrycka sin mening i ett fritt land.
Citera
2023-01-04, 22:45
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så problemet är alltså inte egentligen att det är skattefinansierat, det är du som är avundsjuk för att de bor i ett slott.

Nu påstod du ju att vi skulle avskaffa monarkin, med kommentaren att de lever på skattemedel. Men i själva verket är problemet att de bor i ett slott alltså.

Statsministern bor ju i ett palats, så du anser alltså i alla fall att vi därför skall avskaffa demokratin också? Eller är det ok att bo i ett palats på skattebetalarnas bekostnad, men inte i ett slott? I så fall varför och var går gränsen?

Dock är det ju så att oavsett var eller hur kungen bor, så har han helt rätt när han säger att hans förstfödde son blev snuvad på sin kronprinstitel genom ett riksdagsbeslut med retroaktiv verkan.

Antingen så är du ett troll eller så är du helt enkelt bara för korkad för att förstå poängen. Men fortsätt du att tro att min poäng var att dom bor i slott och att det är det som är problemet.

Herregud.
Citera
2023-01-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av und-med
Jag tror nog att lagrådet hade koll på detta.

Ja, även kungen hade koll. Det applicerades retroaktivt.
Citera
2023-01-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Lita på vem du vill. Jag litar på Sveriges Kung och hans rätt att uttrycka sin mening i ett fritt land.
https://www.kungahuset.se/sveriges-m...ges-statsskick
Här står att kungen ska vara opolitisk och det betyder att han inte ska uttala sig i politiska frågor. Och definitivt inte kommentera redan tagna beslut.
Hoppas att du förstår detta.
Citera
2023-01-04, 22:56
Medlem
Citat:
Här står att kungen ska vara opolitisk och det betyder att han inte ska uttala sig i politiska frågor. Och definitivt inte kommentera redan tagna beslut.
Det står så ja! Men han har lika rätt att säga sin mening liksom du eller jag. En lag som bör ses över minst sagt!
Citera
2023-01-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har inte skrattat på hela dagen, men det här var för jävla roligt!
Knugen gjorde bort sig med det här, men som någon skrev, pöbeln har kanske inte förstått hur ärvandet i adeln går till. Det sker på den manliga grenen. Stort frågetecken varför ingen noterat att monarkin tog slut med ett pennstreck då, precis som avsett?

Så du menar att det inte är någon monarki i Storbrittannien?
Citera
2023-01-04, 22:59
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Victoria är en strålande kronprinsessa och gör ett bra jobb. Hon blir en bra drottning.

Men vad händer om Victora skulle bli sjuk/gå bort, blir det Carl Philip som står på tur då som kung eller blir prins Daniel kung?
Vilket jobb utför hon?

Hon är väl bara morsa än så länge och arbetet som kronprinsessa består väl mest av att synas och påminna oss undersåtar om att hon ska ta över en dag.
Citera
2023-01-04, 22:59
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Det här är inte en politisk fråga i den bemärkelsen att kungen uttalar sig om höger eller vänster, kärnkraft, vargjakt, friskolor eller når annat i den stilen. Klart som fan att han ska kunna uttala sig om beslut som rör hans egen familj. De klåfingriga politikerna borde aldrig ändrat på detta.
Citera
2023-01-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det står så ja! Men han har lika rätt att säga sin mening liksom du eller jag. En lag som bör ses över minst sagt!
Du får försöka driva frågan via någon politiker. Lycka till.
Citera
2023-01-04, 23:05
Medlem
Citat:
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?
Du har kanske ingen känsla för Sverige och ingen sann glädje och patriotism? Du ser kan hända endast Sverige som ett politiskt spel där du söker din tillit till experterna och politikerna samt tycker detta med tradition och även monarki är förlegat? Så du vill testa dina felslut på Flashback och fylla ditt tomma inre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in