Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Du svartmålar gärna Kina, samtidigt som du förefaller föredra soptippar som USA och UK.
Min åsikt är tvärtom att den kinesiska modellen är djupt överlägsen den västerländska, något den gode Schwab tycks hålla med mig om.
Klaus Schwab says China is a "role model"
https://youtu.be/eVjBK_l5GoU
Jag postade nyligen detta inlägg om saken. USA och UK är soptippar på väg ner, och Kina är på väg upp estetiskt, vetenskapligt, militärt, ekonomiskt. Titta på dessa klipp och jämför Kinas renhet, trygghet, effektivitet med de laglösa soptipparna USA och UK.
(FB) Stora tråden om Kina
Kinas renhet. 🤣🤣🤣
Jag har inte sett propagandaklippen men jag har bott där ganska många år. Många västerlänningar som besöker, speciellt kvinnor, brukar ha med sig en parfymerad näsduk för att klara de offentliga toaletterna. Spottkoppar behövs inte, de spottar på gatan.
De uppsatser som skrivs har sedan historien handlat om att skrivas formellt korrekt. Allt nyskapande ger avdragspoäng. Vem kan skriva den mest formellt korrekta uppsatsen om hur man öppnar valnötter etc.
Schwabben vill naturligtvis stödja diktaturens utveckling.
Kina presterar ekonomiska resultat eftersom de har slavarbetare. Men ingen teknisk utvecklng, ännu i alla fall. Nu försöker väst skapa en liknande armé av zombies.
Risken att bli skjuten är dock högre i USA, det medges. Det som fungerade bäst var nordiska och europeiska samhällen före EU, samt tidigare NZ, Canada och några till
Skall man ranka hur det är för folk så är min uppfattning klar. Det gäller öven teknisk innovation där norden och USA båda legat jämnt. Det är väl en punkt där Sverige inte fallit ihop helt (som annars), vad jag förstår.
1. Norden innan EU
2. USA
3. Kina
En kandensisk kompis hade gift sig med en kinesiska. Det var svårare för henne att få tillstånd att lämna Kina än att komma in i Canada brukade de säga. Hon var rädd för att genomgå läkarundersökning via kanadensarna för hon trodde hon kunde bli stoppad! Hon fattade inte att det var för att hjälpa.
De har väl kvar systemet där man måste söka tillstånd för att byta bostadsort.
Inga vapen men lätt att åka på en snyting på gatan. Ingen ersättning för sveda och värk, bara för invaliditet. En kinesisk kompis fick båda underbenen avslagna av en biltjuv. Det var nog ett års trassel med långt sängläge etc. Hennes mor var nog tvungen att ge läkarna "rött kuvert" för att klassa det som skada tillräcklig för ersättning från försäkringar (hon blev helt bra, till slut). Jobba över när chefen begär, inget extra betalt.
Avslöjade ficktjuvar togs hand om direkt, domstolarna har inte tid med småsaker. Det såg man ibland på bussarna när någon låg ned och blev sparkad.
ibland besiktades skolorna av inspektörer från Beijing. Då hade skolan putsats i 6 månader och det fanns maträtter i matsalen som ingen tidigare sett. Så fort inspektörerna landat gick det ut mail med bilder på inspektörerna så att bara duktiga studenter gick i närheten. Mycket är bara yta och formella krav. En kompis var tvungen att klara längdhopp för att för ut lärarexamen! En avancerad maskin med laserstrålar mätte hoppens längd. Men bara några långa tjejer i klassen kunde hoppa det som begärdes. Så några långa tjejer tog alla klasskamraternas id-kort och matade in i maskinen och gjorde ett hopp för alla klasskamrater. Stenhård konkurrens och universitetsutbildning så kanske du får sitta och räkna pengar i luckan på banken. Pressen under gymnasiexamen är extrem. De kinesiska studenterna bodde ofta 6 eller fler i varje rum. Inga elektriska filtar i kylan, då gick propparna, bara varmvattenflaskor. (En kinesisk provinshuvudstad.) Under militärtjänsten var de så hungriga att det gjrde en räd in i köket på natten men puddingen de stal var så hård att besticken gick sönder. När det var idrottsdag sade några tjejer att de hade mens. "Då går vi in på toaletten direkt och kollar" sade den kvinnliga läraren.
Några västerländska influencers skulle inte klara en dag där.