Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag klarar mellan 20-50 (beroende på dagsform) om vi menar riktiga armhävningar.
Vill inte outa min könstillhörighet dock. Men är hyfsat vältränad med god fysik och stark.
Över 25 stycken är dock jävligt tungt och jag frustar och skriker som en stucken gris efter 30.

Haha, nej håll hårt i din könsidentitet kingen, den döljer du kanonbra så det vore synd att outa.

Ok, så när du kommer till frust och skriknivån så klarar du tjugo till på ren vilja. Jo, tjena.

Det märks att du har gjort svinmånga armhävningar i dina dar.
Citera
2023-01-08, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Bra de! 50 st är inte illa. Jag har gjort armhävningar stort sett varje dag i 2 år men skulle aldrig klara 50. Snittar 30-35.

Var smart och lägg in lite vilodagar eller veckor? Att träna är som att dra ut en gummisnodd, om du inte vilar så kommer den inte kunna snärta tillbaka. Jag vet att det är jobbigt att inte träna när man tränar men man behöver göra det ändå.
Citera
2023-01-08, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Klarar 50 utan problem, 75-100 om jag pushar det. Jag kör dock kontrollerad diet så har inte många extrakilo.

Jag tycker flesta killar bör kunna klara 20 st och kvinnor ska klara 10 st på knän, annars är man i dålig form

Snacka skit. Jag klara av att göra 20x3 armhävningar med 20x3 situps emellan när jag börja träna och jag var i asdålig form. (Och nej, det var inte med krökt rygg eller på knäna utan med sådana där hantlar så man kommer extra långt ner till golvet).
Citera
2023-01-08, 07:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?

Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?

Är armhävningar ett mått på styrka?

Hur många klarar ni av på ett set?

Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?

det beror nog på.

Jag noterar vad gäller enhandsarmhävningar att många gör inte mer än en lätt vikning på armen och står och bögar sig.
Jag anser att man bör toutca golvet med bröstet (bröstmuskeln vid enhands.)

armhävningar är en sak som man kan träna till sinnesjuka nivåer, och eftersom du kan vila vid PR-sättande blir det ju meningslöst att träna på ett sätt, och sedan "tävla" på ett annat under fasta regler..
Men visst, vill man det så.

när jag var yngre, och höll på med det (men jag är helt övertygad om att jag skulle kunna uppnå samma standard idag, efter träning) så var mitt PR 140 st.
sedan tröttnade jag på det.

tränar på annat sätt idag, och kör nästan uteslutande enhands och "Diamanten" om jag kör armhävningar

använder dessa som "Finisher" efter styrketräning numera.

skulle jag hoppa ned ouppvärmd här och nu, vilken given tid som helst, så gör jag nog inte mer än 30 max.

TIllägg:

Jag vill påpeka att det stora antalet människor idag INTE gör mer än 2-3 stycken om dom inte tränat det vad det verkar, vilket är förvånansvärt.
Senast redigerad av scoremax 2023-01-08 kl. 07:10.
Citera
2023-01-08, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
det beror nog på.

Jag noterar vad gäller enhandsarmhävningar att många gör inte mer än en lätt vikning på armen och står och bögar sig.
Jag anser att man bör toutca golvet med bröstet (bröstmuskeln vid enhands.)

armhävningar är en sak som man kan träna till sinnesjuka nivåer, och eftersom du kan vila vid PR-sättande blir det ju meningslöst att träna på ett sätt, och sedan "tävla" på ett annat under fasta regler..
Men visst, vill man det så.

när jag var yngre, och höll på med det (men jag är helt övertygad om att jag skulle kunna uppnå samma standard idag, efter träning) så var mitt PR 140 st.
sedan tröttnade jag på det.

tränar på annat sätt idag, och kör nästan uteslutande enhands och "Diamanten" om jag kör armhävningar

använder dessa som "Finisher" efter styrketräning numera.

skulle jag hoppa ned ouppvärmd här och nu, vilken given tid som helst, så gör jag nog inte mer än 30 max.

TIllägg:

Jag vill påpeka att det stora antalet människor idag INTE gör mer än 2-3 stycken om dom inte tränat det vad det verkar, vilket är förvånansvärt.

Hur fan klarade du av att göra 140st ????
Citera
2023-01-08, 07:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hur fan klarade du av att göra 140st ????

Det tog tid, men jag stod ju och vilade i upprätt position, så det var ju inte "Tävlingsform" i gängse mening..
Det var en period när jag helt autistade på det.

läser man om andras rekord är det ju ingenting (typ Guinness)
Citera
2023-01-08, 07:29
Medlem
Citat:
Det tog tid, men jag stod ju och vilade i upprätt position, så det var ju inte "Tävlingsform" i gängse mening..
Det var en period när jag helt autistade på det.

läser man om andras rekord är det ju ingenting (typ Guinness)

Så det var inte 140st på raken så att säga?

Jag tycker det blir sjukt jobbigt efter 30. Kanske skulle kunna komma upp i 40st om jag fokuserade på det som fan under ett år framöver eller så
Citera
2023-01-08, 07:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Så det var inte 140st på raken så att säga?

Jag tycker det blir sjukt jobbigt efter 30. Kanske skulle kunna komma upp i 40st om jag fokuserade på det som fan under ett år framöver eller så

Nä, jag stog upp med raka armar och flåsade ikapp emellanåt.

Däremot bröstet i golvet vid varenda en.

Nej fan du skulle kunna göra många fler över ett års uppbyggnad, det går fort.

jag kommer ihåg att det kom "hoppvis" dvs, jag kanske gjorde säg 30 stycken, och nästa dag kanske jag gjorde 32..sedan höll det på till jag kanske gjorde 30 st..fast TVÅ set med 30 på en kväll...nästa gång hade jag tagit ett "Hopp" till typ 40..och så höll det på.

jag kommer ihåg hur förvånad jag blev.

jag tror också min relativt korta längd (1.70) spelar in mycket, då "ostbåge"-hållning blir svårt att undvika för långa personer.
Citera
2023-01-08, 07:39
Medlem
Citat:
Nä, jag stog upp med raka armar och flåsade ikapp emellanåt.

Däremot bröstet i golvet vid varenda en.

Nej fan du skulle kunna göra många fler över ett års uppbyggnad, det går fort.

jag kommer ihåg att det kom "hoppvis" dvs, jag kanske gjorde säg 30 stycken, och nästa dag kanske jag gjorde 32..sedan höll det på till jag kanske gjorde 30 st..fast TVÅ set med 30 på en kväll...nästa gång hade jag tagit ett "Hopp" till typ 40..och så höll det på.

jag kommer ihåg hur förvånad jag blev.

jag tror också min relativt korta längd (1.70) spelar in mycket, då "ostbåge"-hållning blir svårt att undvika för långa personer.

Förändrades musklerna mycket?
Citera
2023-01-08, 07:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Förändrades musklerna mycket?

Nej, det skulle jag inte säga.
Styrketräning med tunga vikter ger avsevärt mycket bättre resultat.

dessutom:
I tillämpad vardag, så har iallafall jag en större nytta av att kunna exempelvis lyfta något tungt, eller vrida ner en arm på en motståndare, avsevärt mer nytta av stor styrka med ett "Normalt" antal reps"

Du lyfter oftast inte en låda 50 gånger liksom.

med stigande ålder har jag märkt en annan sak, och det är också att ingenting är hugget i sten.

När jag lastat på rejält, så kommer smärtor i leder exempelvis, men går jag då ned i vikt, till fler repetitioner, så försvinner smärtan efter ett tag, kör jag däremot på höga doser PWO/låga PED så blir å andra sidan antalet reps ett problem.....

ett mellanting, och variation verkar bra.

det vill jag trycka på.

Bli inte bekväm, Korinterbrevet 9:27

Citat:
I stället slår jag min kropp och tvingar den till lydnad, för att jag inte själv på något sätt skall komma till korta vid provet, när jag predikar för andra.

Senast redigerad av scoremax 2023-01-08 kl. 08:00.
Citera
2023-01-08, 07:57
Medlem
Citat:
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?
Skulle tro det, även om det blir max belastning för vissa. Ett mindre antal fixar det knappt förstås.
Citat:
Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?
40st kanske, korrekt utförda. (ändrade mig från 50 )
Citat:
Är armhävningar ett mått på styrka?
Njae, inget precist mått. Det är mera en bra övergripande träningsmetod, som träffar dom stora muskelgrupperna i överkroppen. Väger du mycket (t.ex. om du är lång) så behöver dina muskler vara proportionerligt starkare än en snubbe som är kort, och ni är lika gamla. Mindre byggda personer har därför överlag lättare att göra många, medan folk som är långa eller breda klarar färre på samma förutsättningar.
Citat:
Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?
Den största skillnaden i hur många man klarar, ligger i hur många man är van att göra. Kroppen anpassar sig efter den dagliga belastning du ger den. De flesta muskler i kroppen kan öka styrka med flera hundra procent, utan större problem.

Gör man 20 armhävningar dagligen så klarar man fler. Gör man 10 i veckan klarar man färre. Gör du nästan aldrig några, så klarar du rätt få. Styrkan/antalet man kan göra är i första hand symbolisk för hur många du vanligtvis gör. Går inte att hänvisa till att vissa bara skulle vara födda starka och andra inte - inte i det här avseendet. Jag känner snubbar som är aktiva med fotboll på länsnivå, flera av dom kan göra 150 st utan att bli särskilt andfådda.
Klarar du 10 med nöd och näppe nu, så kommer du klara 50st inom 6 månader utan minsta problem (förutsatt du inte har särskilda hinder, enorm övervikt, astma eller annat shit).

Det är klart att högre ålder gör det svårare för kroppen att bygga upp vävnader för att bibehålla samma respons som när man var 20. Men tydliga svårigheter på det planet hittar du nog när du går över typ 60-65 års ålder. Innan dess ska det inte vara några dräpande skillnader - tror jag.
Senast redigerad av Robbinist 2023-01-08 kl. 08:10.
Citera
2023-01-08, 08:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
.

tror detta är en ganska bra sammanfattning.

speciellt det om längd exempelvis, det blir en skillnad i utväxling hur man än gör, speciellt, som jag skrev "ostbågen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in