Citat:
Ursprungligen postat av
Adventurer6
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?
Skulle tro det, även om det blir max belastning för vissa. Ett mindre antal fixar det knappt förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adventurer6
Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?
40st kanske, korrekt utförda. (ändrade mig från 50
)
Citat:
Ursprungligen postat av
Adventurer6
Är armhävningar ett mått på styrka?
Njae, inget precist mått. Det är mera en bra övergripande träningsmetod, som träffar dom stora muskelgrupperna i överkroppen. Väger du mycket (t.ex. om du är lång) så behöver dina muskler vara proportionerligt starkare än en snubbe som är kort, och ni är lika gamla. Mindre byggda personer har därför överlag lättare att göra många, medan folk som är långa eller breda klarar färre på samma förutsättningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adventurer6
Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?
Den största skillnaden i hur många man klarar, ligger i hur många man är van att göra. Kroppen anpassar sig efter den dagliga belastning du ger den. De flesta muskler i kroppen kan öka styrka med flera hundra procent, utan större problem.
Gör man 20 armhävningar dagligen så klarar man fler. Gör man 10 i veckan klarar man färre. Gör du nästan aldrig några, så klarar du rätt få. Styrkan/antalet man kan göra är i första hand symbolisk för hur många du vanligtvis gör. Går inte att hänvisa till att vissa bara skulle vara födda starka och andra inte - inte i det här avseendet. Jag känner snubbar som är aktiva med fotboll på länsnivå, flera av dom kan göra 150 st utan att bli särskilt andfådda.
Klarar du 10 med nöd och näppe nu, så kommer du klara 50st inom 6 månader utan minsta problem (förutsatt du inte har särskilda hinder, enorm övervikt, astma eller annat shit).
Det är klart att högre ålder gör det svårare för kroppen att bygga upp vävnader för att bibehålla samma respons som när man var 20. Men tydliga svårigheter på det planet hittar du nog när du går över typ 60-65 års ålder. Innan dess ska det inte vara några dräpande skillnader - tror jag.