Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Mycket svrt att sga. Det finns mer n bara P/E att ta hnsyn till. Till Teslas frdel skulle man kunna hvda att det finns moats. Tesla r tex ledande (fr tillfllet iaf) i elbilstillverkning med en lojal kundkrets och de har ven skalfrdelar; enhetskostnaden r 25% lgre n konkurrenternas. Industrin (elbilar) har troligtvis en positiv och vxande framtid. Jag tror dock att det r fr tidigt. Jmfr med It-bubblan. Infrastrukturen r inte p plats och fossildrivna bilar har mnga mnga r kvar. Aktien r fr volatil och upphypad av nybrjarinvesterare (mest kpta utlndska aktien om jag kommer ihg rtt. Eller kanske rent av mest kpta verhuvudtaget?). Detta r inte bra. Det r oftast bttre att hitta trkiga bolag ingen kper snarare. Med detta sagt s r jag vl kanske intresserad av Tesla om priset per aktie gr ner till runt 95-100 dollar styck. Men troligtvis inte ens d. Det r en fri marknad och det r inte bara Tesla som gr eller kommer gra elbilar. De har vl inte monopol p ngon speciell teknik i sammanhanget heller vad jag vet som inte gr att anvnda av andra bolag.
Tesla har ett starkt varumrke, Tesla har en av de mest lojala kunder man kan hitta, men Tesla har inte bara en stor marknadsandel fr elbilar. Man ser ven en stor efterfrgan bland sina Megapacks. P ngra rs sikt borde omsttningen hr kunna vara 20-25% av den fr elbilar.
Teslas teknik i kombination med det starka varumrket som kommer ifrn first-mover gr att jag tror att fretaget kommer att vxa lavinartat de nrmsta ren.