2023-01-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hller med och nu ska Musk slja aktier igen.
Spnnande med rapporten. Ska sitta ver den, men det blir volatilt.
Befinner sig aktien under $130 ikvll s kan $120 testas igen.
Finns lnk om Elons nsta slj?
Citera
2023-01-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Finns lnk om Elons nsta slj?
Ja, n s lnge r det vl bara rykten i affrsmedia.
https://www.ft.com/content/25f67d89-...2-bfc34d262631
Citera
2023-01-19, 00:43
Avstngd
Tesla kan bli en ddsflla om batteriet r helt utladdad. Du kan varken komma ut eller in i bilen.
Citera
2023-01-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Tesla kan bli en ddsflla om batteriet r helt utladdad. Du kan varken komma ut eller in i bilen.

Mjaha? Varfr kan man inte anvnda det manuella handtaget om batteriet har dtt menar du?
Citera
2023-01-19, 10:18
Avstngd
Det gr inte. Alla drrar och fack slutar att fungera.
Citera
2023-01-19, 11:17
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det gr inte. Alla drrar och fack slutar att fungera.

Sluta sprida dynga, samtliga utrymmen dr mnniskor kan befinna sig kan ppnas manuellt i en strmls bil. Det r lag p det.

I USA r t.ex lagen vldigt tydlig att bakluckor mste ha tydligt markerade ppningshandtag inifrn, ven framluckor som r tillrckligt stora. Drav mnga tillverkare som vill fuska sig runt det stter in en liten lstagbar avdelare s utrymmet "inte rymmer" en mnniska.
Citera
2023-01-19, 18:01
Medlem
Och idag droppade EPS 23' analytikerkonsensus <5$. Synd att inte min kra vn HrMongo fr skriva. Som fr en vecka sedan ansg att tesla kommer vxa EPS i samma takt som frra ret.

Guidance p Q4 callet kommer vara oerhrt viktigt. Skulle Tesla guida fr +-0 i EPS tillvxt 2023 jmfrt med 2022 s r det som bjrnarna sagt ett tag, Busted growth story
Citera
2023-01-19, 21:09
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Om vi utgr frn vad du kallar r en vervrdering, vad tycker du vore ett rimligt P/E-tal?
Mycket svrt att sga. Det finns mer n bara P/E att ta hnsyn till. Till Teslas frdel skulle man kunna hvda att det finns moats. Tesla r tex ledande (fr tillfllet iaf) i elbilstillverkning med en lojal kundkrets och de har ven skalfrdelar; enhetskostnaden r 25% lgre n konkurrenternas. Industrin (elbilar) har troligtvis en positiv och vxande framtid. Jag tror dock att det r fr tidigt. Jmfr med It-bubblan. Infrastrukturen r inte p plats och fossildrivna bilar har mnga mnga r kvar. Aktien r fr volatil och upphypad av nybrjarinvesterare (mest kpta utlndska aktien om jag kommer ihg rtt. Eller kanske rent av mest kpta verhuvudtaget?). Detta r inte bra. Det r oftast bttre att hitta trkiga bolag ingen kper snarare. Med detta sagt s r jag vl kanske intresserad av Tesla om priset per aktie gr ner till runt 95-100 dollar styck. Men troligtvis inte ens d. Det r en fri marknad och det r inte bara Tesla som gr eller kommer gra elbilar. De har vl inte monopol p ngon speciell teknik i sammanhanget heller vad jag vet som inte gr att anvnda av andra bolag.
Citera
2023-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mycket svrt att sga. Det finns mer n bara P/E att ta hnsyn till. Till Teslas frdel skulle man kunna hvda att det finns moats. Tesla r tex ledande (fr tillfllet iaf) i elbilstillverkning med en lojal kundkrets och de har ven skalfrdelar; enhetskostnaden r 25% lgre n konkurrenternas. Industrin (elbilar) har troligtvis en positiv och vxande framtid. Jag tror dock att det r fr tidigt. Jmfr med It-bubblan. Infrastrukturen r inte p plats och fossildrivna bilar har mnga mnga r kvar. Aktien r fr volatil och upphypad av nybrjarinvesterare (mest kpta utlndska aktien om jag kommer ihg rtt. Eller kanske rent av mest kpta verhuvudtaget?). Detta r inte bra. Det r oftast bttre att hitta trkiga bolag ingen kper snarare. Med detta sagt s r jag vl kanske intresserad av Tesla om priset per aktie gr ner till runt 95-100 dollar styck. Men troligtvis inte ens d. Det r en fri marknad och det r inte bara Tesla som gr eller kommer gra elbilar. De har vl inte monopol p ngon speciell teknik i sammanhanget heller vad jag vet som inte gr att anvnda av andra bolag.
Tesla har ett starkt varumrke, Tesla har en av de mest lojala kunder man kan hitta, men Tesla har inte bara en stor marknadsandel fr elbilar. Man ser ven en stor efterfrgan bland sina Megapacks. P ngra rs sikt borde omsttningen hr kunna vara 20-25% av den fr elbilar.
Teslas teknik i kombination med det starka varumrket som kommer ifrn first-mover gr att jag tror att fretaget kommer att vxa lavinartat de nrmsta ren.
Citera
2023-01-19, 22:07
Medlem
Teslas "Nikola moment" kan just ha blivit exposat. Videon som Tesla slppte 2016, denna:
https://www.youtube.com/watch?v=wuhbqcMzOaw

Har nu visat sig vara fake, de hade premappat dr de krde och Elon var vldigt involverad. head of autopilot erknde under ed och sa att bilen bla krde in i ett staket osv. Bilen kunde inte kra sig sjlv och detta marknadsfringsmaterial anvndes fr att resa kapital..

Trevor milton blev dmd fr fraud fr ngot i denna stilen

https://twitter.com/danahull/status/...CgqwDJAN8y7s_w
Citera
2023-01-19, 22:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Teslas "Nikola moment" kan just ha blivit exposat. Videon som Tesla slppte 2016, denna:

Har nu visat sig vara fake, de hade premappat dr de krde och Elon var vldigt involverad. head of autopilot erknde under ed och sa att bilen bla krde in i ett staket osv. Bilen kunde inte kra sig sjlv och detta marknadsfringsmaterial anvndes fr att resa kapital..

kommer oskt att tnka p visan "allting gr att slja med mrdande reklam, kom och kp konserverad grt.". Ljug bluffa och mata ut p max orimliga lften. ju mer du ljuger desto bttre gr det.
Citera
2023-01-19, 23:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

r inte Tesla fortfarande kvar p Level 2, medan det finns andra tillverkare som ligger p Level 3 (level 4 finns under test)..
Det synes vldigt vara mycket marknadsfring p Tesla och lite verkstad, nr det gller sjlvkrande bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in